_
_
_
_
Teatre
Crítica
Género de opinión que describe, elogia o censura, en todo o en parte, una obra cultural o de entretenimiento. Siempre debe escribirla un experto en la materia

El joc de l’amor i del temps

Pol López, Carlota Olcina i Pau Roca protagonitzen ‘Classe’, d’Iseult Goldeni David Horan, dirigida per Pau Carrió a La Villarroel

Marcos Ordóñez

Una petita escola dels afores de Dublín. Al pati, l'himne lluminós del barri podria ser Village Idiot, de Van Morrison. O un himne dels Kinks, diu el carnisser. O una que, amb to de balada, canta el personatge de la Sarah mentre obre la perruqueria. Tot això ho penso imaginant la cantonada de l'escola i la perruqueria amb un sol que vull permanent.

Ara han passat uns quants anys, i al Bush Theatre de Londres s'informa, refulgent com un cartell, que l'obra la va escriure i aixecar com un arbre de fulles verdes el dramaturg David Horan i la seva parella artística, Iseult Golden, actriu, dramaturga i codirectora de l'Inis Theatre de Dublín. En la meva imaginació d'estiu, aquest gran grup està tan proper a la funció, anomenada Classe, gairebé com el combo rítmic de Joe Strummer. Signes d'identitat: Classe puja a l'escena de l'11 de maig fins a l'1 de juny del 2019. La primera banda del Bush va estar encapçalada (informació per gentilesa de Tania Brenlle, de La Villarroel) per Will O’Connell, Sarah Morris i Stephen Jones. Més estrelles del ­grup: l'encapçala el professor Ray McCafferty però amb un altre repartiment. O sigui, catalans, i amb un altre arbre genealògic. I, si gastessin la tarda xulesca, les samarretes portarien, enllaçades, les paraules “humor” i “tensió”.

El joc dels amics pregunta a l'aire si aquest salt és en el temps o un senyor flashback. Continuarem repartint: en el nostre elenc, el jove professor i escriptor que intenta ajudar Ray McCafferty, que encarna Pol López. I Jayden Costello, a càrrec del fictici Brian Kaylen (o sigui, el seu pare), i la jove Sarah Kayle, encarnada per l'actriu que interpreta la Sarah. Dades que sonen molt apòcrifes, però les compro perquè: a) els pares estan separats, i b) els personatges, molt catalans, imiten de manera molt viva l'accent irlandès (una mica a l'estil Kiko Veneno). He dit que el fill de la Sarah i el Brian té nou anys? Doncs queda dit. Més dades: el Brian treballava de mecànic i ara porta un taxi: torn de nit.

Si em despisto se me'n va la genealogia. Un exemple: tant McCafferty com Jayden semblen un tros de pa. Endevineu quin nano el tractaria un psicòleg (o pedagog) per escatar algunes senzilles dificultats d'alfabetització però que poden anar a més. Un altre exemple: McCafferty sembla tímid com un nen reservat, tot i que al final apareix una sorpresa que cal tenir en compte. Rellegint tot això, diria que Classe està més prop d'una novel·la que no pas d'un musical, o sigui, fregant la viva fabulació.

Remateu la història de la brillant tarda d'estiu. I a tall de cançó brota (o rebrota) aquesta altra: Classe “parla de totes aquestes zones grises que embolcallen les bones intencions i això és el que la fa brillar” (What’s on Stage). No temeu el perill de transitar els alts cims de la distracció: aneu tranquils, pas a pas, perquè Pau Carrió és un director i traductor d'una mà (i oïda) molt fina, i té al sarró bons clàssics com Nit de reis, L’hostalera, Enric V, Hed­dona Gabler i Hamlet, un bon repòquer per anar obrint boca.

Alguns hits del seu company, l'actor Pol López: Testimoni de guerra (2021), Solitud (Victor Català) o Esperant Godot, de Beckett. Alguns èxits de Pau Roca: Obres de Duncan MacMillan (Pulmons) o Lorca. I de Carlota Olcina: El quadern daurat o Incendis. Un final contundent i cap-i-cua: barrejar cop de puny i rialla. I no us dic res més.

Produeix la companyia Sixto Paz, nascuda el 2013, amb voluntat de no plegar.

Classe. Iseult Golden i David Horan. Dirigida i traduïda per Pau Carrió. La Villarroel. Barcelona. Fins al 9 de maig.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_