_
_
_
_

A subhasta una altra taula gòtica de la catedral de Barcelona

Una obra del mateix retaule pintada per Lluís Borrassà al segle XV la va compraral febrer la Generalitat, que la va dipositar al MNAC

Detall de la pintura de Borrassà que surt a subhasta a Madrid.
Detall de la pintura de Borrassà que surt a subhasta a Madrid.
José Ángel Montañés

Una altra obra del pintor gòtic Lluís Borrassà a la venda. Al llarg d'aquest any han sortit a subhasta al voltant d'una dotzena de peces realitzades pel millor pintor del gòtic internacional a Catalunya, i un dels més importants de tota la Corona d'Aragó i la Península, una cosa excepcional en un autor, documentat entre el 1380 i el 1424, que fins ara tenia una presència més aviat escassa al mercat de l'art. Una d'aquestes obres era una taula del retaule de Santa Marta, Sant Domènec i Sant Pere Màrtir, del voltant del 1421, procedent de la capella de Santa Marta de la catedral de Barcelona, una de les últimes obres realitzades per Borrassà després que l'encarregués el canonge de la catedral de Barcelona Guillem Despujol. La va comprar la Generalitat al febrer per 75.000 euros i després la va dipositar al MNAC.

Más información
El Borrassà inèdit, de la catedral de Barcelona al MNAC
Tres taules gòtiques i un ‘fake’ de Borrassà, a subhasta

És la mateixa procedència que té una pintura que es pot comprar el dia 15 de desembre a la casa de subhasta madrilenya Segre, per un preu de sortida de 75.000 euros. En aquest cas es tracta de la representació de Sant Pere Màrtir i els nàufrags, una taula de gairebé un metre d'altura per 64 centímetres d'amplada, que representa l'escena en què una dotzena de mariners, en un moment d'angoixa en què el seu vaixell fa aigües i estan llançant la mercaderia per la borda per no morir ofegats, invoquen aquest sant perquè els salvi d'aquesta situació extrema.

A diferència de la taula de febrer, inèdita en la bibliografia, la que ara està a la venda es coneix des que el 1950 la va incloure Chandler R. Post en la seva monumental història de la pintura espanyola, que la va donar a conèixer quan era a la residència d'Englewood (Nova Jersey) dels barons Cassel van Doorn.

L'obra s'havia venut per la junta de la catedral abans del 1877, com moltes altres pintures gòtiques que havien deixat de tenir valor i s'havien substituït per altres conjunts pictòrics a la moda.

'Sant Pere Màrtir i els nàufrags', de Lluís Borrassà.
'Sant Pere Màrtir i els nàufrags', de Lluís Borrassà.Segre

Abans d'emigrar als Estats Units havia passat per, almenys, dues col·leccions barcelonines: la de Josep Genescà i la del metge Joan Ramon Campaner, els hereus del qual la van conservar fins al 1891, quan van vendre tota la seva col·lecció i va acabar dispersa. La pintura va tornar a Espanya, tal com ha pogut establir l'historiador de l'art Alberto Velasco en l'informe que acompanya l'obra, arran de la mort dels barons de Cassel.

Va ser llavors quan la va comprar el marquès Raül Roviralta, industrial farmacèutic col·leccionista d'art i de maquetes de vaixell, que la va tenir a la seva residència de Santa Clotilde, a Lloret de Mar, fins a la seva mort. “La va comprar possiblement per la seva iconografia, ja que l'obra de Borrassà representa de manera molt fidel el que és un vaixell de l'època; una coca, una imatge que sens dubte el va seduir”, destaca Velasco en conversa telefònica. L'obra conserva a la part posterior una inscripció on es diu que Roviralta deixava l'obra als seus fills el 1981, una família que l'ha conservat fins ara, que l'ha posat a la venda a Madrid.

Per a Velasco el fet que apareguin un gran nombre de borrassàs en subhastes no devalua la seva importància. “És un dels autors gòtics més valorats i més documentats, ja que es coneixen uns 300 documents sobre la seva vida i la seva obra. També sabem que va pintar al voltant de 50 retaules, a Girona i, sobretot, a Barcelona, encara que també va treballar a Solsona i Sardenya”, recorda.

Reconstrucció hipotètica del retaule de Santa Marta, Sant Domènec i Sant Pere Màrtir, de Lluís Borrassà, a la catedral de Barcelona, realizada per Santiago Alcolea, de la Fundació Institut Amatller d'Art Hispànic. En color, a dalt, l'obra comprada al febrer; a baix, la que es ven ara.
Reconstrucció hipotètica del retaule de Santa Marta, Sant Domènec i Sant Pere Màrtir, de Lluís Borrassà, a la catedral de Barcelona, realizada per Santiago Alcolea, de la Fundació Institut Amatller d'Art Hispànic. En color, a dalt, l'obra comprada al febrer; a baix, la que es ven ara.

Velasco, seguint la reconstrucció del retaule que ha elaborat el també expert Santiago Alcolea, recorda que la taula que es ven, malgrat ser de la mateixa procedència que la del febrer, és una de les poques que es coneixen d'aquest retaule: “Només sabem com eren cinc de les 20 taules del conjunt: el calvari que el coronava i una escena amb els tres sants, tots dos en col·leccions particulars i tres de les sis pintures dedicades a Sant Pere Màrtir, però cap de les sis de Sant Domènec ni de les sis de la predel·la de Santa Marta”.

A benefici de Càritas

L'obra que se subhasta és excepcional, per la qualitat i per la composició de l'escena. “No és habitual l'escena del vaixell, però és molt rara la representació de l'onatge del mar i de la tempestat, creades amb una mena de veladura que requeria la perícia del mestre”, apunta Velasco.

Però hi ha una altra excepcionalitat. Tot el que es recapti amb la venda de la taula, de 75.000 euros cap amunt, es donarà íntegrament a Càritas. No sabem si la intervenció de Sant Pere Màrtir va servir per salvar els mariners, però l'adquisició d'aquesta pintura gòtica de Borrassà sí que servirà per ajudar, gairebé 600 anys després, els més necessitats.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_