_
_
_
_
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

Nits d’estiu

Un bravo per a la gent del Grec 2020 i la seva empenta a salvar el festival

Inauguració del Festival Grec del 2020 a Barcelona.
Inauguració del Festival Grec del 2020 a Barcelona.Andreu Dalmau / EFE
Marcos Ordóñez

Un bravo per a la gent del Grec 2020 i la seva obstinació a salvar el festival. Entrades gairebé regalades: a 15 euros. Bufetades per aconseguir-ne, és clar, sobretot els primers dies. Una mica embolicada, la nova informació: és el que té esquivar els programes de paper. Un altre problema punyeter però necessari: l'habitual aforament de 2.000 butaques s'ha vist reduït a 800. La doble inauguració del certamen va arribar en forma de collage. La primera, l'1 de juliol, amb un aire de cabaret de matinada, al qual no li feia joc el títol d'A tocar!: l'única cosa insípida de la vetllada. Grans personatges realíssims, dels quals en trio una desena: Camille Decourtye i Blaï Mateu, els directors de Baró D’Evel. Tortell Poltrona, un Krusty d'humor ultraàcid. O en sàvies paraules de Jacinto Antón, “parlant de la mort com només un clown de debò podria fer-ho”. La parella D’Evel va servir una escena que es convertirà en clàssic: el duo en blanc i negre que es trenca a trossos abraçant-se. Cal veure-ho, si no ho van veure a Falaise. Parlant de bicolor: un joc similar però projectat sobre el mur frontal, amb l'inconfusible estil de Frederic Amat.

Més: Imma Colomer, donant vida i emoció a un text de Marina Garcés recorrent el record d'una eterna nit d'estiu. I quatre sorpreses: la ballarina María Muñoz; la meravellosa fadista Lina, acompanyada per Refree al piano i a la guitarra per Nicolas Laforest. 4 de juliol, nova sessió, No passa cada dia que algú ens necessiti, dirigit per Carme Portaceli. Un text massa llarg amb 18 intèrprets per a un puzle força desnortat, molta bona voluntat però, ai, que perd vol molt ràpid. En realitat, una multilectura dramàtica (no hi va haver, em diuen, temps de memoritzar), amb referències a Camus, Beckett, Shakespeare i Koltès, entre molts altres. Em quedo amb Nao Albet, revisitant la ingenuïtat del seu Vladimir a Godot; la naturalitat poderosa de les danses de Sol Picó; o les cançons de The Sey Sisters, revelades a La tienda de los horrores. I també: Rosa Renom recitant un fer fragment contra el racisme, amb text d'Angélica Liddell traduït al català, i Eduardo Farelo evocant un esperat passatge de La pesta. La gran funció que he vist aquestes nits ha estat Assedegats, de Wajdi Mouawad i Benoît Vermeulen: una nova proposta d'Oriol Broggi, al teatre de la Biblioteca de Catalunya. Els protagonistes són tres esplèndids intèrprets molt joves, amb noms a retenir: Guillem Balart, Sergi Torrecilla i Carla Vilaró. El títol escau a la immensa set de vida d'aquest trio, que ens contagia a nosaltres. Teatre necessari, amb una història que té ecos del que està passant. De moment, l'obra estarà en cartell dues setmanes, fins al divendres 17. Probablement seguirà una breu gira per Catalunya, i un temps, a l'espera del retorn a la tardor. Convé no perdre-s'ho. És dels espectacles més purs i intensos que ha fet Broggi.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_