_
_
_
_

Cinema social i paritat entre les candidates als Premis Gaudí

‘La hija de un ladrón’, ‘Els dies que vindran’ i 'La innocència', les més nominades

Toni Polo Bettonica
Eduard Fernández i Greta Fernández, a 'La hija de un ladrón'.
Eduard Fernández i Greta Fernández, a 'La hija de un ladrón'.

La hija de un ladrón, amb tretze nominacions, Els dies que vindran, amb deu, i La innocència, amb set, parteixen com a pel·lícules favorites per a la XII edició dels Premis Gaudí, que es coneixeran el proper 19 de gener. Els actors Anna Castillo y Oriol Pla van llegir aquest dijous a l'auditori de La Pedrera la relació de nominacions que opten a algun dels 21 premis que concedeix l’Acadèmia del Cinema Català. En total, 33 títols opten als premis.

La cinta protagonitzada per Greta i Eduard Fernández (filla i pare per partida doble: en la realitat i en la ficció), La hija de un ladrón, és una pel·lícula social. No ha tret massa el cap en les nominacions als Goya, però a Catalunya apunta alt. La productora Àngels Masclans, minuts després de la lectura, va destacar el lideratge de la directora, Belén Funes: “S'identifica clarament amb un corrent cinematogràfic europeu on el cinema social és natural”, va comentar. “És difícil parlar d'una manera deslligada de la societat en la qual viuen els seus personatges, i en això la Belén ha estat molt honesta”.

La pel·lícula s'ha rodat majoritàriament a Ciutat Meridiana, a l'extraradi de Barcelona. “No pretén ser un documental, però sí està molt documentada, respira moltíssim aquests carrers, la lluita diària per tirar endavant”, comenta Masclans. “La protagonista és una supervivent en un entorn que li és relativament hostil però, com diu la Belén, ‘on no trobes una ajuda trobes una veïna”. Aquest entorn és el que arriba a la gent: “L'espectador descobreix personatges que no els són tan propers però sí recognoscibles”.

Els dies que vindran és una altra pel·lícula social. Explica els nou mesos de gestació de María Rodríguez Soto i la seva parella, David Verdaguer (tots dos nominats a millors protagonistes). El productor Sergi Moreno va explicar que es tracta d'una pel·lícula atípica: “No s'ha construït un guió, s'ha finançat, s'ha buscat un càsting i s'ha rodat. No, en cap cas. Aquí es va anar per feina: la María i el David esperen un fill, cal rodar demà! És una pel·lícula feta en present, durant un any i mig. El part més llarg que es coneix!”

Moreno va destacar el gran treball dels dos protagonistes: “María Rodríguez Soto ha fet una de les millors interpretacions que es poden fer”, va comentar ahir. “David Verdaguer, sortint del paper de còmic, demostra una vegada i una altra que és un dels actors més solvents que tenim. Defensa coses molt difícils amb una naturalitat i senzillesa brutals”. Per al director, Carlos Marques-Marquet, Moreno també ha tingut paraules d'elogi: “Podria fer pel·lícules per a grans audiències, però ell ha traçat el seu camí, que passa per 10.000 km, Tierra firme i Els dies que vindran, que són pel·lícules que parlen d'una manera molt específica d'una generació molt específica”. El productor va recordar diversos premis que acrediten Marques-Marquet: “No sé quin director té a tres actrius i actors nominats en tants premis i en tants gèneres”, va comentar, en referència, també, a Miguel Ángel Silvestre, nominat i premiat pel seu paper a la sèrie En el corredor de la muerte.

Sergi Moreno va voler destacar que, per primera vegada en la història del certamen, hi ha el mateix nombre d'homes i que dones entre els nominats, així com una majoria femenina en les nominacions a la categoria de Millor Direcció.

La sorpresa entre les més nominades ha estat La innocència, dirigida per Lucía Alemany, que explica la història d'una nena que vol convertir-se en artista de circ i abandonar el seu poble. La protagonista és una adolescent, Carmen Arrufat, 16 anys acabats de fer. “La veus i és irresistible”, va comentar la productora Belén Sánchez. “En vídeo casting, pel mòbil, ja es veia que tenia chispa, bona voluntat i autenticitat. A poc a poc va anar assumint que havia d'assajar, posar-se en forma, entrenar, plorar, besar-se amb un noi més gran… el que fos, i ho va tenir claríssim. És molt madura: sap que vol ser actriu, però acabarà el batxillerat i té un pla B, que és fer una carrera d'alguna cosa que doni diners”.

Sánchez va comentar que han apostat fort per la directora, que ja havia treballat amb adolescents en el curt 14 anys i un dia. “Quan ens va presentar aquest projecte, de seguida vam veure que l’havíem de fer, perquè tenia de tot: una història universal, un món molt autèntic i rural i una directora amb ganes, energia i veritat”.

Nominacions als XII Premis Gaudí

MILLOR PEL·LÍCULA

7 RAONS PER FUGIR. Dirigida per Esteve Soler, Gerard Quinto i David Torras, escrita per Gerard Quinto i produïda per Producciones del Interior A.I.E., No Hay Banda i Compacto, amb la participació de TV3.

ELS DIES QUE VINDRAN. Dirigida per Carlos Marques-Marcet, escrita per Carlos Marques-Marcet, Clara Roquet i Coral Cruz i produïda per Lastor Media i Avalon Productora Cinematográfica, amb la participació de TV3

EL VIATGE DE LA MARTA (STAFF ONLY). Dirigida per Neus Ballús, escrita per Neus Ballús i Pau Subirós i produïda per Ikiru Films, El Kinògraf, Turanga Films, La Terraza Films i Les Films Hatari, amb producció associada de TV3.

LA INNOCÈNCIA. Dirigida per Lucía Alemany, escrita per Lucía Alemany i Laia Soler i produïda per Un Capricho Producciones, Turanga Films i Lagarto Films, amb la participació de TV3.

MILLOR PEL·LÍCULA EN LLENGUA NO CATALANA

EL HOYO. Dirigida per Galder Gaztelu-Urrutia, escrita per Pedro Rivero i David Desola i produïda per Basque Films i Mr. Miyagi Films.

LA HIJA DE UN LADRÓN. Dirigida per Belén Funes, escrita per Belén Funes i Marçal Cebrián GAC i produïda per Oberon Cinematogràfica i Bteam Pictures, amb la participació de TV3.

LIBERTÉ. Dirigida i escrita per Albert Serra i produïda per Andergraun Films, Idéale Audience i Rosa Filmes, amb la participació de TV3.

OJOS NEGROS. Dirigida i escrita per Marta Lallana, Ivet Castelo amb la col.laboració d'Iván Alarcón i Sandra García, i produïda per Nanouk Films.

MILLOR DIRECCIÓ

Belén Funes, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Carlos Marques-Marquet, per ELS DIES QUE VINDRAN

Lucía Alemany, per LA INNOCÈNCIA

Neus Ballús, per EL VIATGE DE LA MARTA (STAFF ONLY)

MILLOR GUIÓ

Belén Funes i Marçal Cebrián GAC, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Carlos Marques-Marcet, Clara Roquet i Coral Cruz, per ELS DIES QUE VINDRAN

Lucía Alemany i Laia Soler, per LA INNOCÈNCIA

David Desola i Pedro Rivero, per EL HOYO

MILLOR PROTAGONISTA FEMENINA

Aina Clotet, per LA FILLA D'ALGÚ

Carmen Arrufat, per LA INNOCÈNCIA

Greta Fernández, per LA HIJA DE UN LADRÓN

María Rodríguez, per ELS DIES QUE VINDRAN

MILLOR PROTAGONISTA MASCULÍ

David Verdaguer, per ELS DIES QUE VINDRAN

Eduard Fernández, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Karra Elejalde, per MIENTRAS DURE LA GUERRA

Sergi López, per EL VIATGE DE LA MARTA (STAFF ONLY)

MILLOR DIRECCIÓ DE PRODUCCIÓ

Aritz Cirbián i Albert Molins, per 7 RAONS PER FUGIR

Marta Ramírez, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Oriol Maymó, per QUIÉN A HIERRO MATA

Sergi Moreno, Tono Folguera i Mayca Sanz, per ELS DIES QUE VINDRAN

MILLOR ACTRIU SECUNDÀRIA

Aina Clotet, per 7 RAONS PER FUGIR

Julieta Serrano, per DOLOR Y GLORIA

Laia Marull, per LA INNOCÈNCIA

Nora Navas, per DOLOR Y GLORIA

MILLOR ACTOR SECUNDARI

Àlex Brendemühl, per MADRE

Àlex Monner, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Eduard Fernández, per MIENTRAS DURE LA GUERRA

Enric Auquer, per QUIÉN A HIERRO MATA

MILLOR MUNTATGE

Ana Pfaff, Carlos Marques-Marcet i Oscar de Gispert, per ELS DIES QUE VINDRAN

Bernat Aragonés AMMAC, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Juliana Montañés, per LA INNOCÈNCIA

Teresa Font, per DOLOR Y GLORIA

MILLOR FOTOGRAFIA

Àlex García, per ELS DIES QUE VINDRAN

Gris Jordana, per LA VIDA SENSE LA SARA AMAT

Mauro Herce, per LO QUE ARDE

Neus Ollé AEC, per LA HIJA DE UN LADRÓN

MILLOR DIRECCIÓ ARTÍSTICA

Ana Pons-Formosa, per ELS DIES QUE VINDRAN

Laia Colet, per PARADISE HILLS

Marta Bazaco, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Sylvia Steinbrecht, per ELISA Y MARCELA

MILLOR MÚSICA ORIGINAL

Maika Makovski, per QUIÉN A HIERRO MATA

Pau Vallvé, per LA VIDA SENSE LA SARA AMAT

Raül Fernández "Refree", per OJOS NEGROS

Sofía Oriana, per ELISA Y MARCELA

MILLOR VESTUARI

Desirée Guirao, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Mercè Paloma, per ELISA Y MARCELA

Rosa Tharrats, per LIBERTÉ

Vinyet Escobar, per QUIÉN A HIERRO MATA

MILLOR SO

Amanda Villavieja i Albert Manera, per EL VIATGE DE LA MARTA (STAFF ONLY)

Diego Casares, Borja Barrera, Jonathan Darch i Dani Zacarias, per ELS DIES QUE VINDRAN

Sergio Bürmann i Marc Orts, per DOLOR Y GLORIA

Sergio Rueda, Enrique G. Bermejo i Carlos Jiménez, per LA HIJA DE UN LADRÓN

MILLORS EFECTES VISUALS

Bernat Aragonés, per NACIDO REY

Esther Ballesteros i Àlex Villagrasa, per PARADISE HILLS

Mario Campoy, Irene Río i Iñaki Madariaga, per EL HOYO

Montse Ribé, Óscar Abades, Eduardo Díaz i Inma Nadela, per DOLOR Y GLORIA

MILLOR MAQUILLATGE I PERRUQUERIA

Armande Monteiro i Antoine Mancini, per LIBERTÉ

Elisa Alonso, per LA HIJA DE UN LADRÓN

Montse Sanfeliu i Paco Rodríguez Frías, per ELISA Y MARCELA

Natalia Montoya, per LA INNOCÈNCIA

MILLOR PEL·LÍCULA DOCUMENTAL

CITY FOR SALE. Dirigida per Laura Álvarez, escrita per Laura Álvarez i Laia Manresa i produïda per Bausan Films.

EL CUARTO REINO. EL REINO DE LOS PLÁSTICOS. Dirigida i escrita per Adán Aliaga i Àlex Lora i produïda per Jaibo Films, Àlex Lora i Isa Feliu.

IDRISSA. CRÒNICA D'UNA MORT QUALSEVOL. Dirigida per Xapo Ortega i Xavier Artigas, escrita per Laia Manresa i produïda per Polar Star Films i Metromuster.

PERET, YO SOY LA RUMBA. Dirigida i escrita per Paloma Zapata, i produïda per La Fábrica Naranja i Televisió de Catalunya.

MILLOR PEL·LÍCULA EUROPEA

LA FAVORITA. Dirigida per Yorgos Lanthimos, escrita per Deborah Davis i Tony McNamara i produïda per Element Pictures, Scarlet Films, Film4 Productions i Waypoint Entertainment.

LAZZARO FELIZ. Dirigida i escrita per Alice Rohrwacher i produïda per Tempesta, Rai Cinema, Amka Films Productions, Ad Vitam Production, KNM, Pola Pandora, RSI Radiotelevisione svizzera, Arte France Cinéma i ZDF/ARTE.

LO QUE ARDE. Dirigida per Oliver Laxe, escrita per Oliver Laxe i Santiago Fillol i produïda per Miramemira, 4A4 Productions, Kowalski Films i Tarantula.

RETRATO DE UNA MUJER EN LLAMAS. Dirigida i escrita per Céline Sciamma i produïda per Lilies Films, Arte France Cinéma i Hold-Up Films.

MILLOR CURTMETRATGE

DESPUÉS TAMBIÉN. Dirigit per Carla Simón, escrit per Carla Simón, Valentina Viso i Aina Clotet, i produït per Avalon.

LA HIGUERA. Dirigit per Mikel Mas, escrit per Mikel Mas i Cristian Rubio, i produït per Cornelius Films.

SUC DE SÍNDRIA. Dirigit i escrit per Irene Moray, i produït per Distinto Films.

TAHRIB. Dirigit i escrit per Gerard Vidal, i produït per Escac Films.

MILLOR PEL·LÍCULA PER A TELEVISIÓ

CANÇÓ PER A TU. Dirigida per Oriol Ferrer, escrita per Marta Grau i produïda per TV3 i Galápagos Media.

L'ENIGMA VERDAGUER. Dirigida per Lluís Maria Güell, escrita per David Plana i produïda per Diagonal Televisió, Televisió Espanyola i TV3.

LA CATEDRAL DEL MAR. Dirigida per Jordi Frades, escrita per Antonio Onetti, Sergio Barrejón i Rodolf Sirera i produïda per Diagonal Televisió, Catedral del Mar Producciones i TV3.

LA DONA DEL SEGLE. dirigida per Sílvia Quer, escrita per Margarita Melgar i produïda per Distinto Films, TV3, Televisió Espanyola, Voramar Films i À Punt Mèdia.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Toni Polo Bettonica
Es periodista de Cultura en la redacción de Cataluña y ha formado parte del equipo de Elpais.cat. Antes de llegar a EL PAÍS, trabajó en la sección de Cultura de Público en Barcelona, entre otros medios. Es fundador de la web de contenido teatral Recomana.cat. Es licenciado en Historia Contemporánea y Máster de Periodismo El País.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_