_
_
_
_

Cristina Morales afirma que “és una alegria que hi hagi foc en comptes de cafeteries obertes” a Barcelona

La guanyadora del Premi Nacional de Narrativa, per 'Lectura fácil', afirma que la violència als carrers de la ciutat "és la de la policia"

Cristina Morales, a Barcelona, el 5 de gener d'aquest any.
Cristina Morales, a Barcelona, el 5 de gener d'aquest any.Massimiliano Minocri (EL PAÍS)

L'escriptora Cristina Morales, guardonada amb el Premi Nacional de Literatura en la modalitat de Narrativa corresponent al 2019, va recalcar ahir dimarts que sent "alegria" en veure les protestes contra la sentència de l'1-O als carrers de Barcelona, ciutat on viu, i ha defensat que és la policia qui exerceix "la violència". "És una alegria veure el centre de Barcelona, les vies comercials preses per l'explotació turística i capitalista, de les quals estem desposseïts els qui vivim aquí. És una alegria que hi hagi foc en comptes de botigues i cafeteries obertes", ha subratllat des de Cuba en declaracions a Europa Press.

Más información
L’escriptora Cristina Morales guanya el Premi Nacional de Narrativa
Cristina Morales guanya l’Herralde amb una novel·la de combat

Nascuda a Granada i llicenciada en Dret i Ciències Polítiques, Morales ha censurat per contra l'actitud de les forces i els cossos de seguretat a l'hora de respondre a les protestes per la condemna als principals líders del procés sobiranista. "La violència és la de la policia; l'única cosa que es pot esperar de la policia. És un cos violent davant del qual només hi ha lloc per a la submissió o l'autodefensa", ha defensat la guardonada per la seva obra Lectura fácil (Anagrama).

Malgrat aquesta crítica, la premiada no preveu rebutjar un guardó que concedeix el Ministeri de Cultura i Esport, i ha subratllat que li és indiferent la posició del Govern de Pedro Sánchez sobre el tema català. "El que facin als despatxos no m'interessa en absolut", ha recalcat. Morales ha rebut aquest guardó, dotat amb 20.000 euros, com una cosa "inesperada", ja que habitualment es concedeix a persones que tenen "més trajectòria". En qualsevol cas, ha destacat que aquests diners li suposaran un "descans econòmic" i la possibilitat de continuar escrivint.

De moment no té cap projecte en ment i està centrada en la promoció del seu últim treball, Lectura fácil, que relata la història de quatre dones amb diferents graus de capacitat intel·lectual que comparteixen un pis tutelat a Barcelona. El primer trimestre del 2020, Anagrama recuperarà dues obres de l'autora publicades anteriorment: Los combatientes (Cavallo de Troya, 2013) i Malas palabras (Lumen, 2015).

El jurat ha adoptat aquesta decisió "per tractar-se d'una proposta radical i radicalment original, que no disposa d'una genealogia en la literatura espanyola i que destaca per la recreació de l'oralitat, uns personatges extraordinaris i la seva lectura del context polític en el qual es desenvolupa". "No em plantejava de manera explícita fer res radical", ha subratllat sobre aquest tema Morales, que també ha rebutjat l'etiqueta de novel·la social que se li adjudica. "És una denominació força pobra, una denominació molt barata pròpia de mals lectors i mals crítics", ha indicat.

Sobre el contingut de l'obra, ha recalcat que aquest llibre busca qüestionar el concepte mateix de discapacitada intel·lectual, així com el d'inclusió. "La inclusió és una faula de la democràcia perquè si existeix una necessitat d'inclusió és que existeix una marginalitat provocada pel mateix poder, que després apel·la a la inclusió d'una manera hipòcrita i estratègica. La inclusió que prediquen els poders públics no m'interessa gens", ha finalitzat.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_