El retorn de Núria Espert al Romea i el tàndem Joan Pera - Joel Joan, a la programació de Focus
Els teatres barcelonins del grup van augmentar un 7% el públic i un 9% la recaptació
No es pot negar que durant els dies i mesos que venen veurem teatre, molt de teatre. A la presentació, dilluns, de la programació del festival Temporada Alta, amb un gran cartell, s'hi ha sumat avui la dels teatres de Focus a Barcelona (Romea, Goya, Villarroel i Condal), també ple d'atractius, com ara el retorn de Núria Espert al Teatre Romea després de 35 anys (de la mà del revenant Lluís Pasqual), el debut en la direcció de Clara Segura, el singular tàndem Joan Pera - Joel Joan, i la presència de noms (alguns per partida doble) com Sílvia Munt, Emma Vilarasau, Pere Arquillué, Sergi Belbel, Pau Miró, David Selvas, Àlex Rigola, Àngels Gonyalons, Cayetana Guillén Cuervo i Abel Folk.
El curs passat ha estat “positiu” per als teatres del grup, que, segons el seu president, Daniel Martínez, han registrat un augment del 7% de públic (353.000 espectadors) i del 9% de recaptació (6.800.000 euros). Focus va oferir 674.000 butaques i 1.363 funcions. Aquest any en seran 700.000 i 1.400 respectivament, amb 12 noves produccions pròpies, 6 coproduccions, 24 companyies actives, 356 creadors i artistes i un pressupost de 13,7 milions d'euros.
La presentació de la temporada ha canviat de lloc aquest any i Focus l'ha realitzat a casa, al mateix Goya, fet que la converteix, així, en un acte de caràcter teatral, social i mediàtic, presentat per la periodista Ana Boadas. Amb el pati de butaques ple d'actors i directors que participen en la temporada, a més de mig centenar d'espectadors premiats per la seva fidelitat als teatres de Focus, Martínez i els responsables dels teatres, Josep Maria Pou (Romea), Tania Brenlle (Villarroel), Daniel Anglès (Condal) i el vicepresident de Focus, Jordi González, que s'encarrega interinament del Goya, van presentar el programa des de l'escenari. Juntament amb ells, el director de la Fundació Romea, Fèlix Riera, que va presentar la publicació Preocupaciones, una lectura contemporània del fet teatral amb textos de diferents autors i una portada completament blanca que a l'escenari del Goya podia suggerir el macguffin d'Art.
Daniel Martínez va avançar que Focus vol fer créixer Onyric, el projecte de teatre musical del Condal; que prepara una nova unitat de producció a Madrid i que crearà un departament, Focus Experience, per investigar nous formats d'espectacles. El president del grup, que s'autoqualifica de “xaman que cuida les essències de l'empresa”, es va mostrar a favor d'una “contraofensiva cultural” per “acabar amb l'apatia i el descoratjament” en el sector i recuperar “l'impuls” del país en l'àmbit de la cultura.
Pou, que va demanar un aplaudiment per al seu mort predecessor Carles Canut, va destacar Romancero gitano, sobre el text de Lorca, el retorn al Romea, després de 35 anys, d'Espert, que a més va debutar en el teatre en aquest escenari, i amb ella, com a director, el de Pasqual “en la seva primera aparició a Catalunya després del que va passar” (la seva dimissió del Lliure després d'acusacions de maltractament a una actriu). Va assenyalar així mateix Cobertura, que dirigeix Clara Segura, que també actua. El Romea compta amb dues direccions de Sílvia Munt, Casa de nines 20 anys després, estrenada al festival Grec, i que obre la temporada, i Eva contra Eva, de Pau Miró, a partir del clàssic de Mankiewicz, amb Emma Vilarasau i Andreu Benito, entre d'altres. S'hi veuran, també, Jerusalem, dirigida per Julio Manrique i protagonitzada per Pere Arquillué i que es va estrenar al Grec, i Viejo amigo Cicerón, dirigida per Mario Gas amb el mateix Pou, estrenada a Mèrida. Pou va avançar que hi haurà un Shakespeare a la recta final de temporada.
Al Goya, Cinco horas con Mario, amb Lola Herrera; La dona del 600, de Pere Riera, amb Mercè Sampietro i la Gonyalons; la tornada d'Escape Room; Puertas abiertas, debut en l'autoria teatral de la periodista Emma Riverola, amb adreça d'Abel Folk i l'actriu Cayetana Guillén Corb, i T de Teatre. Al Condal, una aposta decidida per la comèdia en aquests temps de riure poc, amb El pare de la núvia, protagonitzada per Joan Pera i dirigida per Joel Joan (que va escalfar motors amb l'ocurrent frase “Julio, si tu tens l'Arquillué jo tinc el Pere”), i Lunnis de Leyenda, dirigida pel Mag Lari i amb Lucrecia. A la Villarroel, Vaselina, dirigida per Belbel; Una història real, de Pau Miró, dirigida per ell mateix i amb Julio Manrique i Laura Conejero; Aquella nit, comèdia romàntica amb cançons dirigida per David Selves; La Gavina, de Txékhov, posada en escena per Àlex Rigola; Nenes i nens, una altra direcció de Joel Joan; Ovelles, comèdia sobre tres germans que reben en herència un ramat; el multipremiat A.k.a., i Un dia qualsevol, que torna també després de l'èxit.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.