Història d’un segrest
Un dur retrat de la societat actual a partir d’una clarivident alerta contra la manipulació informativa, les 'fake news' i els gurus de la xarxa social
Sabrina
Nick Drnaso
Traducció de Carlos Mayor
Salamandra Graphic
204 pàgines. 24 euros
És indubtable que arribar amb l’etiqueta d’haver estat la primera novel·la gràfica nominada al literari i prestigiós premi Man Booker marca una obra. El fet objectiu, més enllà de categories, és que Sabrinano és una novel·la, sinó un còmic. I l’important és que, fent servir tots els recursos de la historieta, amb un dibuix sobri, minimalista i contingut, en tons pastel, transmet una història profunda que condueix el lector a reflexionar sobre les teories de la conspiració, sobre les paranoies i angoixes de la societat d’avui dia i sobre el poder de les xarxes socials i internet, on qualsevol desconegut se sent amb dret a opinar i jutjar qualsevol.
El jove dibuixant nord-americà Nick Drnaso (1989, Palos Hills, Illinois) parteix en la seva obra d’un segrest, el de Sabrina, una noia de 27 anys, situació que no deixa de ser un reflex del temor real que ell mateix va sentir que la seva pròpia nòvia fos raptada. Però a anys llum de caure en una trama policial, que no és el cas, deixa de banda el possible assassinat i la recerca del culpable o el mòbil per centrar-se en la devastació que tot això causa en la desolada germana, en el deprimit nòvio i en un antic amic militar d’aquest, separat, que l’acull a casa seva. Tots acaben sent víctimes col·laterals d’una opinió pública que s’acarnissa en la seva desgràcia, d’uns mitjans que furguen en el morbo, de gent desconeguda que els amenaça dient que són actors d’un segrest artificial. Tots tres es veuen obligats a fer front, sense saber com, a la difusió d’un morbós vídeo viral sobre Sabrina.
En aquest segon còmic (el primer va ser Beverly, a Fulgencio Pimentel, premi Revelació del festival d’Angulema de 2001 i premi literari a la Millor Novel·la Gràfica del diari Los Angeles Times), Drnaso es basa en realitats que retraten la societat americana actual, la de les fake news i les teories de la conspiració, la del morbo pels temes truculents, que no deixa de ser un reflex de qualsevol societat occidental. Apareix el fantasma de l’11-S, que va obrir la caixa dels trons i va alimentar la por al terrorisme i a l’existència de poders governamentals obscurs capaços d’eliminar aquells que els volen destapar.
Tres raons per recomanar-lo
1. Un dur retrat de la societat actual a partir d'una clarivident alerta contra la manipulació informativa, les fake news i els gurus de la xarxa social.
2. L'espectacular domini de la posada en plana, que permet reflectir perfectament les pauses, els silencis i la lentitud que destil·len els personatges.
3. Confirmació d'un autor que compta les obres per reconeixements: Beverly, premiat a Angulema i pel L.A. Times; Sabrina, a la llista del Man Booker.
També apareix la forma en què la paranoia col·lectiva ha generat episodis extrems, en què alguns gurus de les xarxes han arribat a amenaçar els pares dels 20 nens assassinats durant un tiroteig real a l’escola de primària de Sandy Hook, als Estats Units, acusant-los de mentir i de ser actors en un muntatge per mantenir viva la por de la població al terrorisme i així justificar qualsevol mesura restrictiva de les llibertats i de control del ciutadà per part dels governs.
I, més enllà de tot aquest fresc inquietant per asfixiant, Sabrina sap transmetre l’angoixa personal dels tres protagonistes gràcies, especialment, a saber traduir gràficament els silencis, les pauses, el fet de bellugar-se amb la lentitud que necessiten la reflexió de la temàtica, la trama i l’actitud dels mateixos personatges. La seva solitud davant la persona estimada desapareguda, la necessitat vital de voler fugir de tot, d’amagar-se, però no poder-ho fer, de ser a l’ull de l’huracà sense saber com ni per què t’ha tocat a tu.
Irmina
Barbara Yelin
Traducció d'Itziar Hernández
Astiberri
283 pàgines. 27 euros
La dibuixant alemanya va trobar els diaris i les cartes de la seva àvia. En vida no li havia parlat mai de la guerra, només dels moments feliços, guardant-se els forats foscos sobre la seva joventut durant l’ascens del nazisme, de quan es va casar amb un SS que va estar al front de l’Est, de com era impossible que no sabés res dels assassinats de jueus, o de com miraven cap a una altra banda quan els seus veïns eren deportats. Yelin, neta de la generació del silenci, explica la història d’una dona com la seva àvia, que als anys trenta es va enamorar a Londres d’un dels primers estudiants negres d’Oxford quan encara tenia somnis feministes i de ser una dona independent, deixant que el lector reflexioni sobre què hauria fet en la seva situació i sobre la responsabilitat i la culpa de tota una societat que tampoc a títol individual no va fer res per aturar l’horror.
Niño prodigio
Michael Kupperman
Traducció de Regina López
Blackie Books
220 pàgines. 19,90 euros
Quan era petit, el pare del dibuixant era tot un nen prodigi capaç de resoldre qualsevol problema matemàtic en temps rècord. Això el va portar a participar, empès sobretot per la voluntat de la mare, en un concurs radiofònic molt popular als Estats Units durant la Segona Guerra Mundial, que després saltaria a la televisió. Es deia Quiz Kids, i allà Kupperman pare va ser, durant anys, una de les seves estrelles, uns jovenets que fins i tot anaven de gira de ciutat en ciutat. L’autor, premiat amb un Eisner, rescata aquest trist passat del pare, que seguia en el concurs per no decebre els pares però que, en realitat, odiava aquella sobreexposició. Més enllà del tema familiar, Kupperman mostra les conseqüències d’aquesta explotació i les misèries de la societat de l’espectacle, tot traient a la llum les manipulacions i trampes que hi havia en aquesta mena de programes.
En un rayo de sol I / II
Tillie Walden
Traducció de Natalia Mosquera
La Cúpula
282 / 276 pàgines. 27,90 euros
Tillie Walden és una jove nord-americana que abans de dedicar-se al còmic va ser, des de ben petita i fins a l’adolescència patinadora professional. Aquella infància marcada pels entrenaments i les competicions exigents la va reflectir de manera autobiogràfica a la brillant Piruetas, on també despullava la seva sortida de l’armari i el pas al món adult. Torna ara amb dos gruixuts volums que, tot i que expliquen una història de ficció en un futur de viatges espacials, respira molt dels ambients tipus internat de noies, i que aquí és un equip que es dedica a restaurar patrimoni. Temes com el bullying, el primer amor, la pèrdua o els traumes sentimentals van apareixent en aquest univers femení on no hi ha homes enlloc, un fet que es dona per suposat i que es viu amb tota la normalitat del món.
Caravaggio II La Gracia
Milo Manara
Norma
56 pàgines
18 euros
Mestre del còmic eròtic amb historietes com El clic o El perfume del invisible, Milo Manara ja va fer un gir cap a la temàtica històrica amb Los Borgia. Sempre sense abandonar la sensualitat que acompanya els seus personatges femenins, en aquest tancament del díptic dedicat a la vida de Caravaggio el dibuixant italià dona protagonisme a dues dones que envolten l’artista, una comtessa que va viure en realitat, i una saltimbanqui de ficció. Elles són les veus de la raó, les que vetllen per ell i el rescaten cada cop que el pintor cau víctima dels seus dimonis i del seu caràcter violent, impulsiu i busca-raons que el porta fins i tot a matar. Amb una reproducció magistral dels quadres de Caravaggio, Manara manté el rigor històric a la vegada que es pren les llicències necessàries per omplir els buits de l’aventura vital d’un heroi perfecte per al còmic, com ell mateix ha qualificat l’artista.
Homenatge a Catalunya / Homenaje a Cataluña
George Orwell / Andrea Lucio i Jordi de Miguel
Rosa dels Vents / Debate
142 pàg.
19,90 euros
Va escriure George Orwell que a les trinxeres del front d’Aragó, on va ser ferit quan era un dels milicians que intentaven frenar l’avenç feixista, hi havia cinc coses importants, per aquest ordre: “la llenya, el menjar, el tabac, les espelmes i l’enemic”. Després de 80 anys, el clàssic de l’autor de 1984 sobre el seu pas per la Guerra Civil arriba ara al còmic adaptat pel guionista Jordi de Miguel i amb el dibuix realista de la colombiana Andrea Lucio. No es limiten a l’adaptació estricta sinó que combinen il·lustració amb fotografies d’avui dia dels indrets dels quals parlava el periodista britànic, alhora que reflexionen sobre l’actualitat a través del pensament de l’escriptor i inclouen, integrades en el fil narratiu, enriquint-lo, entrevistes amb el fill d’Orwell, l’expert i professor Miquel Berga, el periodista Víctor Pardo i l’historiador Fernando Casal.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.