_
_
_
_

Més directores de cinema als XI Premis Gaudí

Cau la producció en català en una edició amb 65 pel·lícules a competició

Blanca Cia
D'esquerra a dreta: Elena Trapé, Sílvia Quer, Sofi Escudé i Sara Gutiérrez Galve.
D'esquerra a dreta: Elena Trapé, Sílvia Quer, Sofi Escudé i Sara Gutiérrez Galve.C. Castro

El nombre de directores i codirectores que presenten els seus projectes als festivals de cinema va augmentant gradualment. En la XI edició dels Premis Gaudí aquest any són 23 les pel·lícules dirigides o codirigides per dones d'un total de 65 que opten als guardons en les diferents categories. L'any passat, 15 projectes portaven signatura de dona. La tendència a l'alça s'està marcant en les últimes edicions dels premis de l'Acadèmia del Cinema Català. El 2018, per primera vegada, es va aconseguir la paritat en els nominats. Entre les directores d'aquest any hi ha Elena Trapé (Les distàncies), Eva Vila (Penèlope), Sara Gutiérrez Galve (Yo la busco), Meritxell Colell (Con el viento) o Sílvia Munt (Vida privada).

Dels 65 títols que entren en competició, 33 són llargmetratges de ficció, 10 documentals, 2 pel·lícules d'animació, 4 pel·lícules de televisió, 10 curtmetratges i 6 pel·lícules europees. A més, s'hi han inscrit 11 produccions no catalanes però en les quals han intervingut professionals catalans, de manera que el nombre total de pel·lícules dels Gaudí ha estat de 76. Si s'ha de jutjar per la comparativa entre l'any passat i aquest, la producció en català ha experimentat una reculada: 21 títols que es van presentar en les diferents categories en aquesta llengua respecte als 14 d'aquest any. Per contra, la producció en castellà gairebé s'ha duplicat i ha passat de 24 a 45, un increment que es deu a l'augment de la ficció en castellà, que ha passat dels 12 del 2017 a 33. Un gènere amb més bons registres aquest any és el dels documentals, amb 23 títols inscrits, dels quals 10 entren en competició.

L'augment de produccions en aquesta edició dels Gaudí suposa una lleugera recuperació de la caiguda de l'any passat, en la qual van competir 58 produccions. Un signe positiu que no es correspon amb les perspectives del sector de la indústria catalana pel que fa a la taquilla, ja que al juliol les produccions catalanes havien recaptat set milions d'euros respecte als 37 del 2017 o els 63 del 2016. Uns resultats de taquilla que cada vegada depenen més de l'èxit d'algunes produccions. Un èxit que l'any passat van donar diversos títols: Estiu 1993, de Carla Simon, i Incerta glòria, d'Agustí Villaronga, en català; i La librería, d'Isabel Coixet, en castellà.

Más información
Els Premis Gaudí reflecteixen una caiguda del 22% de les produccions
Carla Simón i el seu ‘Estiu 1993’ conquisten els Gaudí

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Blanca Cia
Redactora de la edición de EL PAÍS de Cataluña, en la que ha desarrollado la mayor parte de su carrera profesional en diferentes secciones, entre ellas información judicial, local, cultural y política. Licenciada en Periodismo por la Universidad Autónoma de Barcelona.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_