Actors negres critiquen que un personatge de la seva raça l’encarni un blanc al Lliure
David Selvas, director d''Àngels a Amèrica', diu que la companyia no tenia una altra alternativa
Al Teatre Lliure se li multipliquen els problemes. Després de la dimissió de Lluís Pasqual com a director arran de les queixes per maltractament d'una jove actriu i de l'anunci de la dissolució de la Kompanyia Lliure, la companyia jove del col·lectiu, al teatre li acaba d'esclatar una altra polèmica perquè un personatge negre del seu nou espectacle, Àngels a Amèrica, estrenat dijous, l'interpreta un actor blanc (Quim Àvila).
Tretze actors i actrius negres de Barcelona han fet públic un vídeo a les xarxes socials –el mitjà pel qual es va vehicular inicialment també la denúncia contra Pasqual– en què denuncien que l'opció que s'ha pres a Àngels a Amèrica intensifica la seva “invisibilitat”. A l'obra de Tony Kushner, sobre els inicis de l'epidèmia de sida, el personatge de Belize, una antiga drag queen que treballa d'infermer, és negre.
Per la seva banda, el director de l'espectacle, David Selvas, ha respost en el seu compte de Twitter lamentant el fet, afirmant que no tenien cap alternativa i recordant que la representació s'atura quan apareix per primera vegada el personatge i en una pantalla es mostra el text: “A la Kompanyia Lliure no hi ha cap actor negre. El teatre ha de ser un reflex de la societat. Treballem perquè això no torni a passar”. Una mesura que, cal convenir, és una solució probablement força nyap.
El col·lectiu d'actors negres considera que “blanquejar el personatge és escamotejar un referent a les noves generacions”. Assenyalen que ells se senten “doblement precaritzats” en el seu ofici i demanen “responsabilitat ètica” a la societat en general i a les institucions públiques –que subvencionen al Lliure– en particular.
La polèmica coincideix amb la que ha sorgit a l'entorn del creador quebequès Robert Lepage, que ha hagut de cancel·lar dues obres per motius similars: Slav, sobre l'esclavitud, amb només dos actors afroamericans en tot el repartiment, i Kanata, sobre la història del Canadà, en què no hi havia actors indígenes nord-americans.
El tema, més enllà de la falta d'oportunitats que poden tenir els actors negres o asiàtics, convida a reflexionar també sobre si els personatges del teatre i el cinema han de ser encarnats per actors de la la seva mateixa raça. A Otel·lo l'ha d'interpretar sempre un negre? Un negre no pot fer del danès Hamlet?
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.