Kaufmann, Camarena, Serrat, Carla Bruni i Rufus Wainwright al Castell de Peralada
La 32a edició crea el Premi Carmen Mateu, en memòria de la impulsora del festival
Carmen Mateu, l'alma mater del Festival Castell de Peralada, que va morir el gener passat, era una apassionada del Rèquiem de Verdi, i aquesta serà l'obra que obrirà la 32a edició de la cita estiuenca el 5 de juliol amb l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), sota la batuta de Giampaolo Bisanti. Tot un homenatge a la figura de la mecenes, que avui s'ha deixat sentir amb una intensa ovació en la presentació del programa de l'esdeveniment (del 5 de juliol al 17 d'agost), que enguany reuneix primeríssimes figures de la lírica, la dansa i la música actual. Serà durant el festival quan es concretarà en què consistirà el Premi Carmen Mateu, que, en tot cas, tindrà com a missió el suport a “joves talents de l'òpera i la dansa”, segons ha puntualitzat Isabel Suqué, la filla de la mecenes, que ha assumit el timó del festival.
El tenor Jonas Kaufmann tornarà a Peralada el 28 de juliol –serà la tercera ocasió– acompanyat del Cor i l'Orquestra del Teatro Real de Madrid, amb àries i obres de gran repertori. Un dia abans, el 27 de juliol, un altre gran dels tenors actuals: el mexicà Javier Camarena, que s'estrena al festival. I també serà aquell cap de setmana, el 29 de juliol, quan l'auditori del Castell de Peralada acollirà l'òpera en versió concert de Thaïs, de Massenet, de nou amb l'Orquestra del Teatro Real de Madrid, amb l'incansable Plácido Domingo i la soprano Ermonela Jaho.
Fidel a la seva idea d'apostar per l'òpera, aquest any el festival propicia el debut del director teatral Oriol Broggi, amb una nova producció de La flauta màgica, de Mozart, el 6 i 7 d'agost. Serà un muntatge minimalista que col·locarà l'Orquestra Simfònica del Liceu, sota la batuta del seu director musical, Josep Pons, al mig de l'escenari. “Per a mi és tot un repte. Penso que la música és l'element central d'aquesta obra i per això proposo que l'orquestra sigui l'eix de tot. Al seu voltant es crea un recorregut que fan els solistes i el cor. No hi ha escenografia, el poder es troba en la música i les veus, tal com entenc l'esperit de l'obra”, ha explicat Broggi, que també ha confessat que la primera vegada que els seus pares el van portar al Liceu per veure La flauta màgica… es va adormir. És clar que tenia cinc o sis anys. El repartiment de veus l'encapçalaran Adrian Erod, Liparit Avetisyan, Olga Kulchynska i Kathryn Lewek.
En dansa, el festival tindrà quatre propostes diferents i de pes. La primera, el 13 de juliol, amb Giselle, amb el Ballet del Capitole de Tolosa de Llenguadoc en el seu retorn a Peralada després de 21 anys amb la versió coreogràfica de Kader Belarbi, i també acollirà l'estrena a Catalunya de la reflexió sobre el pas del temps de María Pagés, amb Una oda al temps, en benefici de la Fundació ACE en la lluita contra l'alzheimer. Pagés ha explicat que aquesta producció expressarà “el que vivim en els temps que vivim”, i aborda el flamenc des dels orígens fins a l'actualitat.
Un altre moment destacat de la dansa serà la presència de la ballarina russa Svetlana Zakharova, "icona de la història recent de la dansa", amb estrelles del Teatre Bolxoi amb música de Mozart i l'estrena de la producció Amore. La dansa es complementa amb la proposta de hip-hop La Folia, del coreògraf Mourad Merzouki, i amb músiques barroques.
Per la secció d'Estiu Musical desfilaran primer Joan Manuel Serrat, que ha passat 17 vegades pel certamen i aquesta vegada ho farà amb la seva gira de Mediterrani Da Capo, i el seguiran el compositor i vocalista Rufus Wainwright i el French Touch de Carla Bruni el 21 de juliol. Peralada estrenarà el 9 d'agost el nou projecte musical de la cantant Sílvia Pérez Cruz i el pianista Marco Mezquida, a més de l'actuació del cantant mexicà Carlos Santana i el concert disco de Kool & The Gang el 15 d'agost.
Oriol Aguilà, director del festival, ha precisat que el pressupost d'aquest any és de 4,4 milions d'euros, dels quals el 35% correspon a ingressos de taquilla, 15% de patrocini, entre 6 i 7% de subvencions públiques i el restant 44% d'aportacions del Grup Peralada.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.