Interaccions analògiques
Jorge Méndez i Mateo López desenvolupen un projecte conjunt per a Blueproject
Un cúmul de pedres de tres colors acull el visitant de Blueproject Foundation a Barcelona. Es tracta d’una reinterpretació plàstica dels tres versos del poema de Wallace Stevens, The Poem that Took the Place of a Mountain, que l’artista Jorge Méndez Blake ha convertit en The Mountain that Took the Place of a Poem (La muntanya que va prendre el lloc d’un poema). La peça resumeix el plantejament de la nova exposició de la fundació Blueproject, De la línia al moviment, que estableix un diàleg entre literatura i arts visuals a partir de les obres de l’artista mexicà Jorge Méndez Blake (1974) i del colombià Mateo López (1978), en la seva primera mostra individual a Espanya. Els ha reunit per primera vegada la comissària independent Claudia Segura, que ha dissenyat un espai atípic per convidar el públic a una inusual participació, fins i tot física. No es tracta només de passejar-se, cal pujar, baixar i creuar una espècie de barreres que serveixen alhora com a pedestals de les peces. “Hi ha obres que es poden tocar i modificar, moltes han estat creades especialment per a aquesta exposició i d’altres fins i tot han estat concebudes conjuntament per tots dos”, explica Segura, que impulsa una sort d’interactivitat analògica, resumida en la frase de l’artista brasiler Hélio Oiticica que serveix de subtítol a la mostra "inventar coses per fer mentre es camina".
La relació que es va teixint entre Méndez Blake i López pren com a punt de partida la novel·la satírica Flatland, d’Edwin Abbott, que relata la quotidianitat d’un món bidimensional, Planilandia. El seu protagonista Cuadrado, en descobrir que existeixen més dimensions, acaba empresonat per les seves idees revolucionàries. “Tots dos coneixien el llibre i li va encantar treballar a partir d’aquest plantejament, per detonar tant els codis de la narració com els de la gràfica i convertir-los en gestos”, segons la comissària, que ha previst activar les obres no només a través de la interacció del públic, sinó també mitjançant la intervenció del performer Javier Vaquero Ollero.
Com és habitual a Blueproject no hi ha cartel·les, de manera que per descobrir l’autor d’una obra cal consultar el full de sala. No obstant això, malgrat el diàleg entre tots dos, la personalitat i el llenguatge de cada creador s’imposen facilitant la tasca de reconèixer que les escultures modulars en fusta i els vídeos pertanyen a López, mentre que els poemes objectes i els grans dibuixos que converteixen els llibres en formes arquitectòniques són de Méndez Blake.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.