El Grec bat rècords tot i els 40 espectacles menys
El nou director s'estrena venent 10.000 entrades més que l'any passat
El nou director del Festival Grec, Francesc Casadesús, va agafar les regnes del certamen estiuenc al novembre, amb un programa a mig fer, ja iniciat pel seu antecessor, Ramon Simó. Des d'un principi, Casadesús va deixar clar que apostaria per espectacles “més comprensibles”, amb “un discurs propi”, ja que, en les seves paraules, “el més difícil és que el Grec tingui una personalitat diferent”. Sota aquestes premisses i malgrat que tenia un pressupost més alt –de 3 a 3,3 milions d'euros— Casadesús va presentar un programa més reduït, format per 102 espectacles, gairebé 40 menys que l'any passat.
Tot i això, la 41a edició ha venut 105.960 entrades, és a dir, 10.000 més que el 2016. Si es tenen en compte també els actes gratuïts, la xifra augmentaria fins a les 121.000 persones. Aquests números suposen que l'ocupació ha passat del 68% al 75%. “La comunicació, amb una campanya més amable i atractiva”, segons Casadesús, ha estat el factor determinant perquè el festival tanqui amb aquests resultats.
El programa d'aquest any va mostrar més atenció a la dansa i això s'ha traduït en un total de 13.350 d'espectadors per a aquest gènere. En aquest sentit, Casadesús va dir ahir que els espectacles de dansa, entre els quals destacaven el del director italià Jacopo Godani (que va inaugurar el festival), han tingut molt d'èxit “perquè s'han cuidat més”. El director, no obstant això, no creu que els espectadors hagin tingut en compte el gènere a l'hora de triar els espectacles. “No és un fet rellevant; a més, hi ha molts que no estaven emmarcats dins d'un gènere concret”, va afegir. El teatre segueix sent el motor d'arrencada i aquest any ha greixat la seva maquinària per acollir 63.200 espectadors, 8.000 més que el 2016; 25.500 espectadors van apostar per la música i 4.400 per espectacles de circ.
La comparació amb l'any passat, no obstant això, “és difícil perquè abans hi havia espectacles gratuïts d'inauguració i tancament”, va matisar Casadesús. Dels 102 espectacles, “més de la meitat”, diu, van penjar el cartell de complet en alguna de les sessions. Entre aquests, el director va destacar les tres danses de Godani, l'obra de teatre Troyanas, de Carme Portaceli; Bodas de sangre, d'Oriol Broggi o Rumberos, pugin a l'escenari, que es va suspendre per la pluja i s'estudia programar-lo per la Mercè. L'ocupació del Grec Montjuïc ha estat del 80,90%, i al Grec Ciutat, del 75,09%, a més de propostes més alternatives en espais més reduïts, com l'Almeria Teatre i la Sala Hiroshima.
“L'encàrrec que li vam fer ha estat contrastat per les xifres”, va emfatitzar l'alcalde accidental de Barcelona, Jaume Collboni, que va admetre que després del nomenament de Casadesús es van córrer “riscos”. “Estem contents, sobretot tenint en compte que aquesta era una edició de transició i que Casadesús va rebre l'encàrrec a mig fer”, va dir.
El director artístic va admetre que l'espectacle que més inquietud li generava va ser The Great Tamer (El gran domador), del grec Dimitris Papaioannou, un artista que s'estrenava a Barcelona amb una obra d'un “gènere poc classificable” i que representava la filosofia que va impregnar la seva direcció. “Però quan vaig veure que les entrades s'anaven esgotant em va tranquil·litzar molt. Si hagués fracassat, se m'hauria desmuntat el projecte”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.