Un Loop curt, però de nivell
La 15a edició de la fira de videoart homenatja els pioners
“Loop mira al passat per entendre el present i contribuir a forjar el futur”. Ho afirma Marta Ramos-Yzquierdo, responsable de Loop, la primera i possiblement única fira de videoart del món, que celebra els 15 anys i ho fa amb una edició titulada Winding the clock back, que traduït seria una exhortació a tornar a recórrer el camí que s'ha fet. No obstant això, més enllà d'alguna presència puntual, la selecció de 45 galeries que ocupen 45 habitacions de l'Hotel Catalònia Rambles, més que una mirada cap al passat ofereix un panorama fidedigne de la creació contemporània.
“La revisió històrica es desenvolupa sobretot a través del festival, tot i que a la fira també tenim importants pioners del mitjà”, puntualitza Ramos. És el cas d'Esther Ferrer, que exhibeix un treball relativament recent a Àngels, de la baguette flotant de Steina i Woody Vasulka a la finlandesa Berg i de la videodansa informatitzada que Analivia Cordeiro exposa a l'alemanya Anita Beckers. La hipnòtica coreografia, concebuda i interpretada per l'artista, filla de Waldemar Cordeiro, nom de referència de la pintura concreta brasilera, es basa en un programa informàtic que aquesta va escriure el 1973, amb només 18 anys, una cosa totalment innovadora i inèdita per a l'època, que l'ha convertit en una peça de referència per al desenvolupament de la relació entre art i informàtica.
Els números de Loop
48 artistes de 28 nacionalitats (41,6% dones)
45 galeries de 20 països
36 d'Espanya, 4 d'Amèrica, 4 d'Àsia, 1 d'Àfrica
45 vídeos realitzats del 1961 al 2017
L'obra més cara: 36.000 euros: Farewell Poem, de Chen Qiulin, a A Thousand Plateaus Art Space de Chengdu
L'obra més barata: 1.750 euros: Punch, de James Rielly, a New Art Projects de Londres
Pressuposat global: 760.000 euros
Finançament de la Generalitat: 260.000 euros
Finançament de l'Ajuntament: 60.000 euros
És un exemple del nivell al qual ha arribat el Loop, que compta amb tres artistes presents a la Biennal de Venècia: Sasha Pirogova i Mohau Modisakeng, com a representants de Rússia i Sud-àfrica, respectivament, i Marc Àvila Forero, que exposa en la mostra principal. Al Loop aquest jove colombià fa doblet amb obres en dues galeries: una peça que reivindica el tambor com a element de lluita i rescat, a la galeria barcelonina ADN, i un vídeo fet a la Xina, prop de la finca on va créixer Mao, que reflexiona sobre la reforma agrària, a la parisenca Dohyang Lee.
Encara que reuneix 45 galeries de 20 països i atreu importants col·leccionistes, com la cubanoveneçolana Ella de Cisneros, aquest any Loop redueix la seva durada un dia, de manera que els visitants ja no podran aprofitar el cap de setmana. Segueixen havent-hi diversos treballs compromesos, però l'enfocament polític és menys evident, més subtil i farcit d'elements poètics i visuals. És el cas del vandalisme legitimat del col·lectiu mexicà Tercerunquinto a Projectes Monclova i del relat visual entre realitat i ficció que Cristina Lucas exhibeix a la madrilenya Juana de Aizpuru, present al Loop per segona vegada.
Per ser una efemèride tan assenyalada resulta estrany que hi hagi menys estrenes, només set, mentre que en edicions anteriors van arribar a ser més de la meitat. En canvi, no sorprèn que, seguint la tònica dels últims anys, hi hagi cada vegada menys propostes experimentals. En aquest àmbit queden el mapamundi format per núvols de la cubana Glenda León a Senda, les pàgines web de Rafael Rozendaal a Turner de Los Angeles i els inquietants ulls de Marina Núñez, pionera en l'ús del 3D en l'art contemporani, que proposa a Rocío Santa Cruz una instal·lació de tres pantalles, en què el format digital esdevé pictòric i la mirada contribueix a crear un món fèrtil i viu.
Després d'haver superat el sostre dels 100.000 euros l'any passat, Loop torna a preus més continguts, amb obres que en la seva majoria no superen els 10.000 euros i solen editar-se en cinc exemplars. “El nombre depèn de l'artista i el galerista, però suggerim que oscil·lin entre les tres i les deu còpies”, indica Carles Duran, de la galeria Senda, fundador i director de Loop, juntament amb Emilio Álvarez, propietari d'Àngels, recordant que el protocol per a l'adquisició, conservació i difusió de les obres de videoart que van llançar fa un any s'està implementant cada vegada més.
Entre les novetats d'aquesta edició, a més de la reducció d'un dia de fira, hi ha un catàleg més dens amb textos de crítics i comissaris especialment encarregats per glossar el marc i les obres exposades. Els directors de Loop van aprofitar la fira per anunciar el proper llançament de Videoclub, una plataforma en línia amb caràcter d'arxiu per proporcionar un marc seriós i rigorós on els artistes poden donar a conèixer les seves obres.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.