El teatre barceloní aixeca el teló amb descens de públic
Augmenten, no obstant això, l'ocupació i la recaptació
Ahir a la nit va tenir lloc al Gran Teatre Liceu de Barcelona la gala Catalunya aixeca el teló, que significa el tret de sortida oficial de la nova temporada teatral. La gala, que va canviar el format habitual per un xou còmic amb aires televisius conduït pel pallasso Guillem Albà i que va voler estimular les ganes de veure teatre, dansa i circ reflexionant sobre el fenomen escènic, va estar precedida per la presentació al migdia de les dades d'assistència als teatres barcelonins la temporada passada per part de l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca). Malgrat que tant la gala com la presentació van llançar el missatge que “el teatre resisteix la crisi” el nombre d'espectadors va caure lleugerament el 2015-2016 respecte a la temporada anterior, un 1,30%. Van ser 2.409.601 espectadors, mentre que el 2014-2015 la quantitat va ser de 2.441.337.
No obstant això, com a dada positiva, han augmentat tant la recaptació com l'ocupació. La primera ha crescut un 2,55% (de 57.619.843 euros a 59.088.051) especialment per l'increment del preu mitjà de les entrades (un 3%), una xifra que Adetca considera positiva perquè significa que s'estan racionalitzant els descomptes en el sector. Pel que fa a l'ocupació, l'augment es relaciona amb el descens del nombre de sales, d'espectacles i de funcions.
Durant la darrera temporada el Liceu va ser el teatre que va tenir un nombre d'espectadors més alt i els espectacles més vistos van ser Mamma Mia!, al Teatre Tívoli, amb 101.000 espectadors; Antónimos, de Los Morancos, a l'Apolo (64.000), i Mar i Cel, al Victòria (60.000).
La presidenta d'Adetca, Bet Orfila, va qualificar ahir les dades de la temporada de “bona notícia” perquè, va considerar, "el teatre està resistint la crisi i l'increment de l'IVA”. Però va reconèixer que “resistir no és suficient” i cal “recuperar el creixement d'espectadors que el teatre català tenia abans de la temporada 2012-2013”.
En aquella temporada, el sector teatral va patir "una sacsejada" i des de llavors ha aconseguit "mantenir-se", però segueix necessitant "que l'IVA cultural es redueixi" i que "el suport econòmic de les administracions torni al nivell de fa cinc anys".
Orfila també va demanar als poders públics "polítiques que donin suport i facin créixer el sector". "La crisi ha reduït els recursos i s'han reduït les produccions", va lamentar la presidenta que confia que el sector "pugui incrementar l'oferta" aquesta temporada.
La gala del Liceu, a la qual va assistir una gran representació del món escènic català, va ser molt diferent de l'habitual i va tenir un gran component musical amb una orquestra (Marabunta) que subratllava les escenes.
Albà, secundat, entre d'altres, per Clara Segura, Txarango i el pallasso Tortell Poltrona (que en una entrada molt divertida va confondre el conseller Santi Vila amb un Pokémon), va recordar que la temporada posa a la disposició del públic 1.100 espectacles i que “encara hi ha molta gent que no va al teatre”.
Durant la gala també es van projectar diversos vídeos. Un de molt simpàtic mostrava les notícies teatrals com si fossin notícies de futbol. Una cançó interpretada durant la gala i corejada pels assistents va resumir l'esperit de la nit: “A un ritme de tres per quatre cridem ben fort: ens agrada el teatre!”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.