_
_
_
_

(Re)descobrir Amèrica

A les noves veus llatinoamericanes se les escolta massa poc, però tot i així acaben trobant el seu lloc al mercat espanyol

Una il·lustració realitzada a llapis per Eva Miquel (2016).
Una il·lustració realitzada a llapis per Eva Miquel (2016).

A les noves veus llatinoamericanes se les escolta massa poc, però tot i així acaben trobant el seu lloc al mercat espanyol. És, entre d’altres, el cas del veneçolà Alberto Barrera Tyszka, flamant premi Tusquets, o el ja més consagrat i cada cop més punter a l’Argentina Patricio Pron, el qual, fidel al seu gust pels títols llargs, ha batejat la seva última novel·la No derrames tus lágrimas por nadie que viva en estas calles. Aquí imagina un Congrés Mundial d’Escriptors Feixistes a les acaballes de la Segona Guerra Mundial, que és truncat abruptament en morir un dels seus assistents; la trama salta a la Itàlia dels setanta i a l’actualitat. Compromès també amb la memòria, Tyszka, a Patria o muerte, retrata els dies de neguit a Veneçuela durant la malaltia terminal d’Hugo Chávez.

També de l’Argentina, però amb un registre ben diferent, provenen Mariana Enríquez i Samanta Schwebler, ambdues nascudes a Buenos Aires als setanta i hereves del to macabre i existencialista de Juan Rulfo. El motor dels seus relats és l’absurd, a vegades fantasmagòric, de les situacions quotidianes; a Las cosas que perdimos en el fuego, Enríquez (que al seu país ja ha publicat dues novel·les, relats i una biografia de Silvina Ocampo) se serveix del gènere de terror per explorar qüestions realment terrorífiques, com el patriarcat, la violència domèstica o l’abús de poder. La mateixa atmosfera tètrica i ambigua apareix als contes de Schwebler, capaç de convertir una sucrera en quelcom amenaçador. El seu Siete casas vacías també ha estat reconegut aquí: es va endur el premi de narrativa breu Ribera del Duero.

No derrames tus lágrimas por nadie que viva en estas calles. Patricio Pron. Literatura Random House. 352 pàg. 20,90 / @ 9,99 euros. Patria o muerte. Alberto Barrera Tyszka. 248 pàg. 18 / @ 12,99 euros. Las cosas que perdimos en el fuego. Mariana Enríquez. 200 pàg. 16,90 / @ 9,99 euros. Siete casas vacías. Samantha Schweblin. Páginas de Espuma. 128 pàg. 14 euros.

La forma de las ruinas

Juan Gabriel Vásquez
Alfaguara
560 pàg. 18,90 / @ 11,99 euros


Com Kennedy als Estats Units o Rabin a Israel, Colòmbia ha tingut els seus magnicidis amb teories de la conspiració: els dels polítics Rafael Uribe Uribe (1914) i Jorge Eliécer Gaitán (1948). L’elogiat autor de Las reputaciones teixeix un escenari que omple els buits dels assassinats que van marcar el seu país.

Estrómboli

Jon Bilbao
Impedimenta
272 pàgines. 20,95 euro


En un reality televisiu, un home amb aracnofòbia es disposa a menjar-se una taràntula viva a canvi de resoldre els problemes econòmics de la família. Com ell, la resta de personatges dels vuit relats de l’autor asturià s’enfronten a situacions extremes, de les que fan que el lector es retorci al sofà.

El cielo de los mentirosos

Juan Miñana
Malpaso
400 pàg. 22,50 / @ 7,99 euros


Pompeyo Gener, Peius, va ser un d’aquells vividors simpàtics de la bohèmia del XIX. El creador de Notícias del mundo real torna a les llibreries imaginant, amb un to entre còmic i trist, els dies en què un Peius ja moribund es mostra estrafolari però lúcid.

Mala letra

Sara Mesa


Anagrama


200 pàg. 16,90 / @ 9,99 euros


L’escriptora revelació madrilenya admira Houellebecq, però li retreu que no elabori personatges femenins potents. Els seus relats volen esmenar aquesta tara: hi ha nens suïcides, pares de plàstic i avis atropellats, però també noies rebels i nenes que fan mala lletra perquè no saben agafar el llapis.

El sistema

Ricardo Menéndez Salmón


Seix Barral


328 pàg. 19,90 / @ 12,99 euros


En una època futura, la Historia Nueva, un Narrador vigila l’statu quo d’un Sistema on conviuen Propios (gent de bé) i Ajenos (inadaptats ideològics). Distopia d’herència orwelliana i kafkiana de l’autor de Medusa que reflecteix “l’exili emocional i vital” que sentia l’autor en fer-la. Notable premi Biblioteca Breve.

Porque ella no lo pidió

Enrique Vila-Matas


Lumen


112 pàg. 20,90 / @ 12,99 euros


Sophie Calle i l’autor fan un pacte: ell escriurà sobre la vida d’ella, i ella la viurà. Exercici metaliterari amb il·lustracions de Sonia Pulido. I més, també Marienbad eléctrico (Seix Barral, 16,50 euros), de les relacions amb la també artista Dominique Gonzalez-Foerster.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_