Albert Serra s’atreveix amb el Rei Sol a Canes
El cineasta estrena el seu film sobre Lluís XIV fora de concurs en el marc del festival de cinema
Després d'enlluernar la crítica de la Biennal d'Art de Venècia tot just fa un any, el cineasta Albert Serra (Banyoles, 1975) torna a una altra cita de referència: el Festival de Cinema de Canes, que se celebrarà de l'11 al 22 de maig. En aquesta 69a edició, el director català demostrarà una vegada més que s'atreveix amb tot, fins i tot amb una icona de França com és Lluís XIV, el Rei Sol.
La seva última pel·lícula, La mort de Lluís XIV, que s'estrenarà fora de concurs, abordarà els últims quinze dies del sobirà, que el 10 d'agost del 1715 va tornar d'una cacera amb una petita ferida a la cama que li va causar una mort lenta per gangrena. “És una reflexió sobre com s'enfronta a l'ocàs de la seva existència un personatge que ha arribat a la cúspide del poder. La mirada vol expressar la dualitat entre el vessant públic del declivi i el sentir més íntim. També hi ha una certa ironia, un punt gairebé divertit en l'actitud d'aquest home totpoderós que no vol morir”, explica Serra des de Portugal, on acaba la postproducció de la pel·lícula, una coproducció entre la barcelonina Andergraun Films, la francesa Capricci i la portuguesa Rosa Filmes.
El cineasta ha confiat en un mite de la pantalla, l'actor francès Jean-Pierre Léaud, actor fetitxe de François Truffaut des de Los 400 golpes i símbol de la Nouvelle Vague. “És la primera vegada que treballo amb professionals i volia algú amb una trajectòria impecable com Léaud, actor íntegre i no convencional, que sap veure l'aspecte irònic i fins i tot lúdic de la tragèdia”, indica Serra, que ha fitxat també Patrick d’Assumçao (nominat al César 2014); Bernard Belin, exintern de la Comédie-Française, i Irène Silvagni. “Treballar amb personatges icònics em va obligar a actuar amb intensitat i precisió”, diu.
També està encantat amb la participació de Léaud el també poeta i gestor cultural Vicenç Altaió, que interpreta el doctor Le Brun, metge històric de Marsella, que aplicava remeis esotèrics, fregant el xarlatanisme. “Léaud és un autèntic rei i veure'l morir va ser emocionant”, afirma Altaió. El vaivé dels doctors reals permet a Serra abordar el tema dels conflictes mèdics, que se suma al subcontext polític i els problemes de successió que afligeixen el monarca al final de la seva vida. “Tal com indiquen les memòries de Saint-Simon en què es basa el guió, van cridar a Le Brun quan ja no hi havia res a fer. A més, quan el van diagnosticar, no van tenir el valor de tallar-li la cama, tot i que així s'hauria salvat”, assegura Serra.
El cineasta ja va participar al Festival de Canes en la Quinzena de Realitzadors del 2004 i el 2006 amb Honor de cavalleria, una atípica aproximació al Quixot, i El Cant dels ocells, sobre la història dels Reis d'Orient. En tornar de Canes, Serra continuarà treballant en I am an artist, gran fresc sobre l'art contemporani.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.