El disseny és també crucial en el futur dels mitjans de comunicació
Internet Age Media Weekend reflexiona sobre la transformació digital en una era marcada per la "aleatorietat"
"La gran xarxa té un humor aleatori i en l'aleatorietat confiem" és un dels punts més sorprenents del manifest d'Internet Age Media (IAM), que celebra una trobada a Barcelona amb l'objectiu reflexionar sobre el futur dels mitjans de comunicació. Es tracta d'un avenir incert però, segons els ponents d'aquest divendres, no apocalíptic. En un món cada vegada més connectat les empreses periodístiques s'assemblen cada vegada més entre elles. Les categories tradicionals (premsa, ràdio i televisió) convergeixen en noves formes de narrativa en les quals l'estètica adquireix un paper crucial.
"El disseny és clau en la transformació digital perquè els dissenyadors representen la gent a les organitzacions, que normalment són bastant psicòtiques, centrades en els números i en els accionistes", ha assegurat el director d'Experiència de PRISA (grup editor d'EL PAÍS), Alberto Barreiro. Està previst que 300 persones assisteixin a les sessions de la IAM Week 2016 fins diumenge que ve. L'esdeveniment parteix de la base que Internet va més enllà de la tecnologia: "Internet és la gent i la cultura d'Internet és una cultura de cultures".
Barreiro ha parlat de dues onades que han sacsejat els mitjans de comunicació tradicionals. La primera, que va animar els mitjans a crear la seva versió digital, ja queda lluny. La segona, està per arribar i, segons el directiu de PRISA, deixarà enrere la línia que separa allò que és tradicional i del que és a Internet. "Els mitjans es tornen híbrids i convergeixen en una interfície que va de les notificacions a les converses", ha relatat. Així mateix, ha posat en relleu que el futur dels mitjans vindrà marcat pels continguts personalitzats i per saber mantenir la missió tradicional del periodisme, "influir la gent amb bon criteri".
El director creatiu de l'agència Moving Brands, Darren Bowles, i el cap de disseny de la BBC, Colin Burns, han explicat la seva experiència conjunta en la redefinició de la presència de la televisió britànica a la xarxa. Una de les apps que han presentat treballa amb un format que queda a mig camí entre la graella tradicional dels canals i la televisió a la carta. L'aplicació de BBC Three crea una programació personalitzada amb els minuts que l'espectador està disposat a invertir a veure la televisió. També han explicat l'experiència de disseny de Newsbeat, el servei de notícies que té com a objectiu entrar pels ulls als més joves.
El futur del paper
Més enllà dels mitjans generalistes, la sessió de la segona jornada de IAM Week ha recollit diversos casos d'èxit de publicacions que, en plena crisi, han nascut centrades en un nínxol de lectors molt concret. L'editora de moda més jove del món, Elise By Olsen, de 16 anys, ha defensat el periodisme imprès: "Res es comparable a tener una revista entre las mans". No obstante, su proyecto, Recens Paper, aconsegueix fer-se popular a partir d'eines com Snapchat, Instagram i Facebook. Els exemplars d'aquesta publicació bianual han arribat a lluir a les prestatgeries de la llibreria de la Tate Modern de Londres.
"El nostre focus més important és la història correcta i el contingut, no el mitjà", ha afirmat el director de Freunde von Freuden (Amics d'amics, en alemany), Frederick Frede. Aquesta publicació aposta majoritàriament per la web, encara que també ha tret dos llibres amb diversos dels seus reportatges i entrevistes. Va néixer el 2009 a Berlín explicant històries "d'amics d'amics" i arriba avui a gairebé tot el món.
"Ningú es queda avui dia assegut pensant que li agradaria tenir més coses per llegir, hi ha una allau de continguts", ha constatat Steve Watson, de la plataforma de distribució Stack Magazines, que centralitza la distribució de revistes independents seleccionades a nivell mundial. Aquesta iniciativa és també fan d'allò que és aleatori: "Els subscriptors no saben quina revista els arribarà el pròxim mes però els expliquem per què els enviem la publicació que els enviem".
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.