_
_
_
_

Una fira de tresors antics

La segona edició de FAMA repeteix les xifres de 2015 amb l'objectiu de repetir també les 7.000 visites

José Ángel Montañés
Escenes de l'escola mallorquina i les butaques de la Galeria Clavell & Morgades.
Escenes de l'escola mallorquina i les butaques de la Galeria Clavell & Morgades.Juan Barbosa

Després de tres anys sense celebrar cap esdeveniment relacionat amb les antiguitats, Barcelona va recuperar l’any passat la seva tradicional fira d’art antic sota el nom de FAMA (Fira d’Art Modern i Antic de Barcelona). I la convocatòria va ser un èxit, segons els organitzadors: 3.000 metres quadrats, 30 expositors, un miler de peces dels segles X a XX a la venda, des de pintures i escultures, fins a joieria, mobles i ceràmiques, i 7.000 visitants durant els cinc dies en què va estar oberta en un marc únic com és la Sala Comillas de les Reials Drassanes de Barcelona. Per això, la fórmula es repeteix aquest any amb la intenció de trobar una combinació perfecta que permeti al sector tenir un aparador anual de cara al públic, que els garanteixi visibilitat i vendes.

“És molt important una fira com aquesta, una ‘fira d’art’, perquè encara que es tracta de venir a vendre durant aquests cinc dies, els efectes es mantenen durant dos o tres mesos més”, explica Carles Xarrié, pertanyent a una família d’antiquaris i restauradors d’art i president del Gremi d’Antiquaris de Catalunya. Xarrié creu que l’espai i el volum de la fira és l’ideal per acabar de consolidar la nova etapa que va començar el 2015. “Estem bé en aquest lloc, preferim la qualitat a la quantitat”, explica, mentre assegura que aquest mes de febrer és bo per celebrar aquest esdeveniment, just unes setmanes abans que tingui lloc la fira més important del sector del món, com és la Tefaf de Maastricht (entre l’11 i el 20 de març).

Piezas a la venta en la galería Art Tribal - David Serra, de Sant Cugat del Vallès.
Piezas a la venta en la galería Art Tribal - David Serra, de Sant Cugat del Vallès.

FIRA D’ART MODERN I ANTIC (FAMA)

Reials Drassanes de Barcelona

Fins al 21 de febrer (10 euros)

Aquest any el 30% dels expositors són nous, amb el 70% de catalans, mentre que la resta vénen d’Espanya i de l’estranger, com ara la firma portuguesa Manuel Arruda, que ven, entre altres peces, una taula formada per un tros d’ala d’un caça dels anys seixanta i tres enormes miralls rococós daurats de fusta tallada i daurada amb motius vegetals italians. En d’altres de les cases presents aquest any es pot comprar art oriental, africà o precolombí. Dibuixos de Miró i obres de Tàpies estan presents a la Galeria David Cervelló, mentre que sis escenes de l’Antic Testament i dues cadires del segle XVII de l’escola mallorquina reclamen l’atenció a la Galeria Clavell & Morgades.

“És bona l’heterogeneïtat i la diversitat d’expositors, que enriqueix la mostra i la dota de valor”, prossegueix Xarrié, que recorda que totes les peces han passat per un comitè d’experts que en garanteixen amb un certificat l’autenticitat. “No només de les pintures, també de peces com els mobles, en els quals es valora el nivell d’intervenció i restauració a què han estat sotmesos i la seva idoneïtat o no per exposar-los”. De tota manera, per Xarrié, el primer interessat que les peces que es posen a la venda compleixin els protocols “són tots i cadascun dels antiquaris que participen a la Fira”.

“El valor d’aquesta fira està en el valor afegit, en l’iva que proporciona l’antiquari quan és capaç d’informar del context i la història que hi ha darrere de cadascuna de les peces”, remarca Xarrié, que defensa l’interès de fires com FAMA davant de les adquisicions que es poden realitzar per altres vies, com per exemple internet.

Un altre dels valors que destaca Xarrié de la fira que promou el seu gremi és el de “formar nous col·leccionistes”. En aquest sentit, aquest any s’ha organitzat l’Art & Drink, destinat a atraure públics més joves (la majoria de visitants sobrepassen els 40 anys), amb la possibilitat de prendre —avui entre les 20 i les 21.30 h— una copa mentre gaudeixen d’un passeig entre antiguitats. L’edició d’enguany compta, a més, amb una petita mostra d’una de les col·leccions més destacades de Catalunya, la Fundació Mascort, que presenta una selecció de les seves joies, els mobles i les ceràmiques dels segles XVI i XVIII.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_