Un gener melòman de luxe
Dudamel, Uchida, Gergiev i Gardiner visiten Barcelona en un mes emocionant
Espectacular és l’arrencada simfònica barcelonina en un 2016 farcit de grans cites. El retorn d’un dels directors de moda, Gustavo Dudamel, que avui dirigeix la monumental Simfonia Turangalila d’Olivier Messiaen al Palau, amb la pianista Yuja Wang i Cynthia Miller a les ones Martenot, és el tret de sortida d’una agenda que amb prou feines donarà treva als melòmans.
El temple modernista acollirà dilluns vinent un altre retorn significatiu, el de la pianista Mitsuko Uchida, tocant i dirigint dos concerts de Mozart (dia 11). I per tancar el mes, una de les millors orquestres del món, la Royal Concertgebouw, dirigida per Semyon Bychkov, oferirà un programa de lluïment màxim, el Concert núm. 5, Emperador, de Beethoven, amb el pianista Jean-Yves Thibaudet com a solista, i Una vida d’heroi, de Richard Strauss (dia 31).
També L’Auditori inicia l’any amb un superconcert: l’Orquestra Filharmònica de Munic i Valeri Gergiev, amb obres de Wagner, Scriabin i la Patètica, l’última i més colpidora simfonia de Txaikovski (dia 17). Dues propostes més marquen l’agenda de gener: torna a Barcelona el gran director John Eliot Gardiner, que oferirà la seva apassionant lectura de la Missa en do menor, de Mozart, al capdavant del Cor Monteverdi i els English Baroque Soloists (dia 24); i un programa Bernstein/Gershwin amb l’Orquestra de la Ràdio de Colònia i el pianista i director Wayne Marshall (dia 25), que inclou pàgines de West Side Story.
Per la seva banda, la Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) obre l’any amb una proposta de cine que ha esgotat les localitats: escoltar en directe la música creada per Hans Zimmer i Lisa Gerrard per a la famosa pel·lícula Gladiator, de Ridley Scott, sota la batuta de Justin Freer (dies 9 i 10). Després, Mahler tindrà el protagonisme en els concerts que dirigiran Pinchas Steinberg (dies 22, 23 i 24) i Pablo González (dies 29, 30 i 31).
Al Liceu es viuran les emocions que s’agiten a Otello amb una doble i infreqüent proposta: la cèlebre òpera de Giuseppe Verdi sobre el drama de Shakespeare torna al coliseu líric barceloní en un muntatge de la Deutsche Oper Berlin signat escènicament per Andreas Kriegenburg i musicalment per Philippe Auguin, i un primer repartiment encapçalat pel tenor José Cura, la soprano Ermolela Jaho i el baríton Marco Vratogna (nou funcions, del 21 de gener al 7 de febrer). I com a contrapunt inusual, els aficionats podran descobrir les belleses d’un altre Otello, el de Gioachino Rossini, amb els tenors Gregory Kunde i Dmitri Korchak i la soprano Julia Lezhneva, protagonistes d’una versió de concert dirigida per Christopher Franklin (3 i 6 de febrer).
Beethoven també inundarà el Liceu amb la seva força dramàtica en un concert de l’orquestra Wiener Akademie dirigida per Martin Haselböck, i que té com a plat fort la música incidental d’Egmont, amb l’actor Jeremy Irons com a narrador i la soprano Kerstin Averno (dia 23).
Per als amants de l’òpera, el gener és, des de fa més de mig segle, el mes del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas. El tradicional pregó, un acte entranyable, tindrà lloc, com és habitual, en el Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona (dia 16), amb el pregó a càrrec de la mezzosoprano Teresa Berganza i el recital d’una altra veu de llegenda, el baix-baríton Simon Estes, que oferirà un recital d’àries i espirituals negres acompanyat al piano per Eduard Kipesky. El Liceu acollirà la prova final (dia 22) i el tradicional concert de guanyadors (dia 24). Quin gener!
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.