_
_
_
_

BCN 7410, el disseny com a negoci

Barcelona reivindica la creativitat com una plataforma empresarial

Dani Cordero
El Barcelona Centre de Disseny, emblema del disseny català.
El Barcelona Centre de Disseny, emblema del disseny català.CARLES RIBAS

Fa un any la creativitat de Barcelona era la convidada d'excepció a la Design Week de Pequín. Fa una setmana jugava el mateix paper a la Business of Design Week (BODW) de Hong Kong, que per primera vegada convidava una ciutat i escollia la capital catalana. I el 2016 serà la protagonista de la Biennal d’Arquitectura de Buenos Aires. “Barcelona fa anys que es mostra al món amb un relat propi sobre disseny, que és part del projecte estratègic de ciutat”, explica Àlex Susanna, director de l’Institut Ramon Llull, encarregat de coordinar la delegació integrada per representants polítics –amb l'Ajuntament de Barcelona al capdavant–, culturals i empresarials.

La marca Barcelona continua brillant amb llum pròpia des de la celebració dels Jocs Olímpics. Un estudi realitzat fa dos anys per Barcelona Centre de Disseny (BCD) considerava la capital catalana com la quarta ciutat més creativa del món, només darrere de San Francisco, Londres i Nova York.

Les institucions insisteixen a explotar aquest ADN propi tan vinculat a la moda o a l'arquitectura, però es neguen a quedar-se només en aquestes disciplines. “El disseny és molt més que moda, també és disseny industrial i comunicació”, explica la directora general de BCD, Isabel Roig. En la seva opinió, “si poses l'usuari al centre del disseny, pots millorar l'eficiència de qualsevol cosa, des d'una aplicació en un telèfon intel·ligent fins a un web d'assistència social de l'Ajuntament. I tot això és disseny”. I negoci.

De fet, Roig admet l'interès de BCD que el disseny passi a estar més considerat en l'àmbit de l'economia que en el de la cultura. Si Hong Kong fa catorze anys que organitza el BODW és perquè les seves institucions consideren aquest congrés, amb altres projectes que té en marxa, una bona plataforma per impulsar la indústria de la creativitat com a alternativa als seus reeixits negoci financer i logístic. En ser preguntada per aquest interès, una alta funcionària de l’Administració de Hong Kong responia: “Suposo que perquè el disseny ho inclou tot”. Roig coincideix i destaca la importància que el negoci del disseny tingui el seu propi número en la classificació nacional d'activitats empresarials (CNAE) des del 2009, compartit amb altres vuit països de la Unió Europea: 7410.

Aquest CNAE protegeix ara la indústria tal com l'ha acompanyat en els últims lustres el codi BCN. “Per nosaltres, la marca de Barcelona és bàsica; nosaltres tenim un abans i un després dels Jocs Olímpics i tot és gràcies a aquesta imatge de creació de disseny que representa”, explica Marta Tremoleda, de Mobles 114 Editions, una de les empreses que van assistir al BODW a la recerca de clients asiàtics. La companyia va néixer el 1973 especialitzada en el disseny industrial i s'ha reconvertit en l'edició de mobiliari.

Moltes empreses consideren que el boom del disseny a Catalunya no ha estat casualitat, sinó que beu d’aquesta tradició industrial que considera el disseny la solució a un problema. “Potser hem de posar fi a la idea que el disseny és art”, assenyala Carlos Velázquez, director de màrqueting del Grup Roca. “El disseny sempre ha estat lligat a la indústria”, afegeix.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Dani Cordero
Es integrante de la redacción de EL PAÍS en Barcelona, donde ha desempeñado diferentes roles durante más de diez años. Licenciado en Periodismo por la Universidad Ramon Llull, ha cursado el programa de desarrollo directivo del IESE y ha pasado por las redacciones de 'Ara', 'Público', 'El Mundo' y 'Expansión'. 

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_