Bartoli, una ‘tsarina’ al Palau
La gran diva italiana Cecilia Bartoli passeja el seu carisma vocal, la seva simpatia i la seva abassegadora personalitat a Barcelona
El món de l’òpera podria viure sense dives, però seria, sens dubte, un món molt més avorrit. I des de fa tres dècades, la gran diva italiana Cecilia Bartoli passeja el seu carisma vocal, la seva simpatia i la seva abassegadora personalitat en gires internacionals que, afortunadament, recalen a Barcelona. En molt bona forma vocal —a l’estiu va captivar el públic del Festival de Salzburg amb la seva personal interpretació de Norma, de Vincenzo Bellini—, la mezzosoprano romana protagonitza dimarts vinent una de les vetllades més esperades de la temporada del Palau de la Música Catalana de Barcelona.
Acompanyada pel conjunt I Barocchisti, dirigit pel seu fundador, el suís Diego Fasolis, Bartoli torna al Palau amb un programa ple de sorpreses líriques sota el títol De Venècia a Sant Petersburg, fruit de la seva passió per descobrir tresors barrocs oblidats. La selecció combina una part consagrada a Antonio Vivaldi, un dels seus compositors de capçalera, i una exuberant mostra dels autors barrocs que van triomfar en la Rússia imperial al llarg del XVIII. El concert és dins la temporada de Palau 100, i els preus, amb localitats des de 30 euros, es disparen fins als 175 euros.
La diva romana canta àries de Vivaldi i els barrocs que van triomfar a Rússia
Algunes de les joies que cantarà Bartoli procedeixen del seu últim treball discogràfic, Sant Petersburg (Decca), en el qual, després d’explorar l’arxiu del Teatre Mariinski, recupera un bon grapat d’àries que il·lustren el repertori d’òperes barroques escrites pels compositors estrangers que van treballar per a la cort imperial russa durant el regnat de les grans tsarines, Isabel I la Clement, i Caterina la Gran.
Hi ha meravelles en el programa lligat a Rússia, com ara la desbordant expressivitat de l’ària de Demetrio de l’òpera Seleuco, de Francesco Domenico Araia, o l’exuberant coloració de l’ària de bravura que Laodice canta a Siroe, re di Persia, del compositor alemany Hermann Rapauch. D’aquest poc conegut autor, Bartoli cantarà a més una sorprenent ària d’Altsesta, que il·lustra el millor repertori barroc cantat en rus. La selecció inclou àries de La clemenza di Tito, de Johann Adolf Hasse, i Adelaide, de Nicola Porpora.
Però parlar d’òpera barroca i parlar de Bartoli és parlar del seu autor fetitxe, Antonio Vivaldi, crucial en la seva carrera i motor d’alguns dels seus discos més famosos. I en el Palau cantarà unes quantes àries del Prette Rosso, pertanyents a òperes com Ottone in Villa, Orlando furioso, Griselda i Giustino i Farnace, l’obertura de la qual obrirà la vetllada.
La temperamental mezzo compta en aquesta gira amb l’absoluta complicitat i el virtuosisme del conjunt barroc amb instruments d’època I Barocchisti i Diego Fasolis, col·laborador habitual de les formacions de la Radiotelevisió Suïssa. Ells completaran el programa amb obertures, concerts i marxes de Vivaldi, Araia, Raupach, Hasse i Baldassare Galuppi.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.