Un mini-Louvre a Barcelona
Dues de les cinc grans exposicions programades a CaixaForum per a la pròxima temporada són fruit de l'acord amb el gran museu francès
A principis de mes la Fundació La Caixa va signar un acord amb el British Museum segons el qual aquest museu deixarà en préstec una part de les seves obres per organitzar quatre grans exposicions que es podran veure als centres que CaixaForum té a Espanya. Una fórmula d'èxit posada en pràctica ja en els acords subscrits amb altres museus com el Louvre i El Prado. És el que s'ha fet palès aquest dimarts en la presentació de la temporada que ve de CaixaForum Barcelona, en la qual dues de les grans mostres seran fruit de l'acord signat amb el museu francès el 2009 que permetrà a Barcelona tenir una espècie de mini-Louvre.
A partir del 23 de setembre una de les exposicions explicarà l'admiració i el temor que van sentir a l'antic Egipte pels animals, tant en la vida com en la mort. Una mostra que a Madrid van visitar 128.000 persones i que ha permès reunir 430 peces entre escultures, esteles, relleus, ceràmiques, papirs, aquarel·les, amulets i joies, que fan evident la gairebé omnipresència dels animals en aquesta cultura. La majoria són peces del museu francès, però també n'hi ha del Museu de Montserrat i el Museu Egipci de Barcelona. Destaca un grup estatutari de granit rosa que mostra els quatre babuins que estaven situats a la base d'un dels obeliscos de Luxor, de més de cinc tones i un conjunt de 14 mòmies de gossos, gats, ibis, falcons, peixos, musaranyes, cocodrils i fins i tot serps, que seran, gairebé segur, les estrelles de l'exposició. L'acord aconseguit amb el Louvre per quatre anys, prorrogat fins al 2015, per un valor total d'1,8 milions d'euros, ha fet possible la segona exposició de la temporada. Dibuixant Versalles. Esboços i cartrons de Charles Le Brun (1610-1690) mostrarà, “en primícia” a partir del novembre, trenta dels cartrons que va realitzar el pintor de la cort de Lluís XIV per decorar els salons de Versalles. “Són esbossos per decorar la galeria dels Miralls i l'escala dels Ambaixadors del palau que s'han restaurat i podran veure's per primera vegada en una museografia escenogràfica en la qual reprodueix aquests espais”, va explicar Ignasi Miró, director de Cultura de la fundació.
Una altra de les cites obligades de la temporada serà, ja al mes de març, el passeig per 200 anys de pintura a través de 60 obres d'una de les col·leccions americanes més destacades, la Phillips Collection, creada a partir del 1921 a Washington per l'empresari del metall Duncan Phillips i que conserva més de 3.000 obres, sobretot d'art modern i de les avantguardes. Entre les signatures: Goya, Manet, Courbet, Sisley, Van Gogh, Degas, Picasso, Modigliani, Kandinski i Pollock.
El quart plat fort programat per Caixaforum per als pròxims mesos a Barcelona, és –a partir del juny– una exposició sobre la dinastia Ming, l'imperi daurat de la Xina, un període de tres segles (entre el 1368 i el 1644) en què 16 emperadors van portar el país a un període de prosperitat sense precedents que va tenir el seu reflex al món de l'art. Un període que s'explica a partir de 100 peces; des de joies a teixits, pintures, esmalts i, sobretot, porcellana blanca i blava, la producció més coneguda del moment, totes provinents del museu de Nanjing. “Unes peces que estan considerades autèntics tresors nacionals”, segons Miró.
L'última gran mostra per al curs que comença ara és una completa retrospectiva sobre 30 anys d'imatges de Philippe Halsman, reconegut fotògraf que va fer saltar davant de la càmera actors, artistes i membres de la reialesa en els seus cèlebres Jump Pictures; que va realitzar un centenar de portades de la revista Life, i va tenir amics com Salvador Dalí, amb el qual va realitzar algunes de les seves imatges més icòniques, com les de Dalí Atomicus, en les quals el pintor i, almenys tres gats, salten sobre el sòl amb inusitada peripècia.
Elisa Durán, directora general adjunta de la fundació, ha explicat els números de la temporada, tots positius. Com els 2,3 milions de visitants dels set centres de CaixaForum (amb el de Sevilla seran vuit). El de Barcelona l'han visitat 813.000 persones, un 8% més, atrets per exposicions com la de Pixar (215.000), les fotografies de Salgado (168.000), les petites obres d'El Prado (106.000) o les meravelloses ceràmiques mochica (100.000). La Fundació La Caixa té des de fa vuit anys un pressupost de 500 milions; dos terços dels quals es dediquen a l'àmbit social i 100 milions a la divulgació cultural i científica, va explicar Durán. El recent acord amb el British serà la base per a la temporada 2017-2020, segons Durán, que ha tret importància al fet que les quatre exposicions anunciades s'hagin programat abans a Madrid que a Barcelona; "no és definitiu", ha assegurat.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Sobre la firma
Arxivat A
- CaixaForum Barcelona
- Exposicions temporals
- Fundación La Caixa
- Fundación Bancaria La Caixa
- Antic Egipte
- CaixaForum
- Fundaciones bancarias
- La Caixa
- CaixaBank
- Catalunya
- Exposicions
- Agenda cultural
- Bancs
- Institucions culturals
- Fundacions
- Història antiga
- Agenda
- Cultura
- Empreses
- Història
- Esdeveniments
- Banca
- Economia
- Espanya
- Finances