_
_
_
_

Confiscat a Còrsega un ‘picasso’ de Jaime Botín de 26 milions d’euros

L'Audiència Nacional havia declarat el quadre "tresor nacional" que no pot sortir d'Espanya

'Cap de dona jove', que pertany a Jaime Botín.
'Cap de dona jove', que pertany a Jaime Botín.AFP

El servei de Duanes francès ha anunciat aquest matí que divendres van interceptar a Còrsega un picasso valorat en uns 26 milions d'euros, que pertany al banquer espanyol Jaime Botín, i que tenia com a destinació Suïssa malgrat que les autoritats espanyoles havien declarat que aquesta obra no es podia exportar.

El quadre, Cap de dona jove, va cridar l'atenció dels funcionaris de Duanes de Bastia, que van reclamar els documents pertinents al propietari del vaixell que el transportava, i que estava amarrat al port esportiu de Calvi.

L'home "només va poder presentar un document d'avaluació de l'obra, així com un informe escrit en castellà de maig del 2015 de l'Audiència Nacional espanyola, confirmant que es tractava d'un tresor nacional espanyol que en cap cas podia sortir d'Espanya", assenyalava el comunicat.

L'obra, segons la nota difosa pels mitjans francesos, pertanyia a Botín, de 79 anys, que no estava present quan els agents van avortar aquesta temptativa d'exportació, que no estava realitzada al seu nom.

La justícia espanyola havia prohibit al germà del president del Santander, Emilio Botín, ja desaparegut, treure-la del país el maig passat, avalant una decisió sobre aquest tema adoptada pel Ministeri d'Educació i Cultura el 26 de juliol del 2013, que en va confirmar "la inexportabilitat". L'obra havia estat considerada "única" pels responsables del patrimoni històric espanyol, mentre que el Museu Reina Sofia de Madrid n'havia destacat la seva "importància excepcional".

El cas té el seu origen en la petició que va fer el 13 de desembre del 2012 la companyia de subhastes Christie's Ibérica a la Secretaria d'Estat de Cultura espanyola per exportar l'obra definitivament a Londres.

La Junta de Qualificació, Valoració i Exportació de Béns del Patrimoni Històric Espanyol va acordar pocs dies després denegar-li l'autorització perquè "no existeix una obra com aquesta al territori espanyol".

L'organisme va argumentar que era "una de les poques realitzades pel seu autor dins del període Gósol, etapa en què Picasso es veu clarament influenciat per la plàstica de l'art ibèric i les troballes dutes a terme en aquell moment influiran decisivament no només en el cubisme, sinó també en l'evolució posterior de la pintura del segle XX".

Les autoritats franceses esperen ara una eventual petició de les seves homòlogues espanyoles per recuperar l'obra, adquirida per Botín el gener del 1977, procedent de la Marlborough Fine Art de Londres amb destinació a la seva col·lecció particular a Espanya.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_