_
_
_
_

‘Charlie Hebdo’ entra en crisi quatre mesos després de la matança

La recaptació rècord de 30 milions d'euros, a l'origen de les tensions internes

Gabriela Cañas
Cartell de suport a la revista 'Charlie Hebdo' envoltat d'assistents a una manifestació després dels atemptats.
Cartell de suport a la revista 'Charlie Hebdo' envoltat d'assistents a una manifestació després dels atemptats.Laurent Cipriani (AP)

La revista satírica Charlie Hebdo està immersa en una greu crisi interna amb els 30 milions d'euros recaptats després de l'atemptat com a teló de fons. Quatre mesos després de la matança gihadista que va deixar delmada la seva redacció, les tensions internes surten a la palestra. Luz, el dibuixant que va caricaturitzar Mahoma en el seu número històric del 14 de gener, amenaça amb deixar la publicació. Un grup de redactors demana una gestió més col·lectiva i transparent. La suspensió de feina d'una de les seves periodistes mitjançant un escrit propi d'una multinacional és l'última baula, una més de la difícil situació de la publicació.

Más información
La branca iemenita d’Al-Qaida assumeix l’atac a ‘Charlie Hebdo’
‘Charlie Hebdo’ reprèn la seva línia després dels atemptats
Els supervivents reediten la revista amb un missatge de “reconciliació”

Zineb al-Rhazoui, periodista marroquina de Charlie Hebdo que viu amenaçada pels islamistes radicals, va rebre el dimecres passat una carta de la cap de personal de la revista. Se la convocava a una entrevista prèvia al seu acomiadament per falta greu, per la qual cosa està de fet suspesa de feina. Al-Rhazoui ha airejat la missiva i ha declarat a la premsa estar escandalitzada per la manera de procedir d'una revista que s'ha convertit en la icona de la llibertat d'expressió i els valors de la República Francesa.

“El meu marit ha perdut la feina perquè els gihadistes han revelat el seu lloc de treball i jo estic amenaçada”, ha explicat Al-Rhazoui. ”Ara la revista m'acomiada… Bravo Charlie”. Segons Mediapart, les absències de la periodista, que, en efecte, admet estar incapacitada per treballar des de la tragèdia, són la causa de la suspensió.

La periodista suspesa de feina està amenaçada per presumptes gihadistes

També aquesta setmana Jeannette Bougrab, exsecretària d'Estat de Sarkozy i companya de Stéphane Charbonnier, Charb, ha saldat comptes amb la revista en el seu llibre Maudites (Maleïts) i en diverses entrevistes. Ara assessora de Cultura a l'ambaixada de França a Helsinki, Bougrab qualifica a Valeurs Actuelles de “mediocre” i “usurpador” Luz. Li retreu que hagi decidit deixar de caricaturitzar Mahoma. Amb aquest gest, diu, Luz “ha acabat la feina” dels gihadistes assassins.

Bougrab ha aprofitat l'ocasió per mostrar a Paris Match fotos que demostren que convivia amb Charb. És la manera de respondre la humiliació a la qual el va sotmetre la família del dibuixant assassinat. Els seus pares i germans van criticar Bougrab quan va explicar entre sanglots que era la parella del director desaparegut. La família va negar la relació i fins i tot va impedir que la dona assistís al funeral.

Després de la matança del 7 de gener, en la qual van perdre la vida nou membres de la redacció, els diners han canviat per complet la situació de la revista. De ser una publicació minoritària amb greus problemes financers, a més de convertir-se en una icona republicana, disposa ara de més diners que mai: 30 milions d'euros en total sumant donacions, vendes i noves subscripcions.

Una part dels diners, es va dir al gener, seria per als familiars de les víctimes. Però res no ha transcendit fins ara. Des de la publicació satírica no hi ha hagut aclariments. L'opacitat amb la resta de la premsa és habitual des de la matança. “Les donacions aniran a les víctimes”, va dir Luz fa un parell de setmanes, “però l'estructura que ha d'ocupar-se d'això és feble. Com es gestionarà?”. La propietat del setmanari satíric està concentrada en tres parts: el 40 % correspon als pares del director mort , Charb; un altre 40 % és de Riss, el seu responsable actual; i el 20 % restant està en mans del director financer Eric Portheault.

El dibuixant Luz diu que l'estructura de la revista per adjudicar fons a les víctimes és feble

Després de les primeres tensions amb Jeannette Bougrab, quinze membres de la redacció, entre els quals hi havia Zineb al-Rhazoui i Luz, van publicar al març un manifest a Le Monde demanant la refundació de Charlie Hebdo. Reclamaven una reorganització de la revista i una transparència més gran en la gestió.

A final d'abril, Luz explicava a la revista Les Inrockuptibles que no tornaria a caricaturitzar Mahoma, però al llarg de l'entrevista expressava el seu malestar amb el nou Charlie. “Després dels atemptats”, deia, “l'estructura de la revista ha esclatat”. Es preguntava també el dibuixant quin necessitat tenia el setmanari de mantenir una portaveu com Anne Hommel, amiga de l'exdirector de l'FMI Dominique Strauss-Kahn i portaveu també d'aquest.

Mediapart aventura ara que Luz podria abandonar la revista. Aquest, segons ha explicat ell mateix, mai no ha estat convidat a participar al capital de l'empresa, si bé assegura que no té cap interès a formar part de la direcció.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Gabriela Cañas
Llegó a EL PAIS en 1981 y ha sido jefa de Madrid y Sociedad y corresponsal en Bruselas y París. Ha presidido la Agencia EFE entre 2020 y 2023. El periodismo y la igualdad son sus prioridades.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_