L’escultura icònica de Plensa per a Barcelona, en ‘stand by’
El projecte per instal·lar un enorme cap metal·litzat al final del Passeig Marítim, paralitzat per l'Ajuntament
“No hem rebut notícies de l'Ajuntament de Barcelona des que vam lliurar el projecte, fa gairebé un any”, asseguren fonts properes a l'escultor Jaume Plensa (Barcelona, 1955), un dels creadors espanyols més reconeguts, amb obres repartides per tot el món i guardonat amb un bon grapat dels premis més destacats. Al començament de 2014 es va saber que el mateix alcalde Xavier Trias li havia demanat a Plensa que “imaginés” una peça icònica per a la ciutat, que tothom que arribés amb avió a Barcelona pogués veure des de l'aire i n'identifiqués la ciutat, més enllà dels seus edificis. Ho va explicar el mateix escultor a Andorra, el mateix dia que va inaugurar 7 poetes, una de les seves últimes obres, formada per set figures agenollades que canvien de color mentre observen, damunt les seves talaies, les muntanyes que envolten aquest petit país.
“A Barcelona hi falta una icona que no sigui pràctica, que només sigui per al cor i que pugui donar bona energia”, va assegurar l'artista. El projecte de Plensa, un dels secrets més ben guardats fins ara, és un enorme cap instal·lat dins del mar que s'instal·larà al final del Passeig Marítim de la Barceloneta. Amb la idea de diferenciar aquesta obra d'altres escultures de l'autor, l'obra pensada per Plensa per a la seva ciutat no serà del color blanc que li confereix la pols de marbre que recobreix la resina, sinó que tindrà un acabat platejat metàl·lic.
L'obra proposada per a Barcelona estaria a cavall, per les seves dimensions, de Dream, una peça de 20 metres d'alçària que va instal·lar a St. Helens, al camp anglès el 2009 i, d'altra banda, d'Awilda, una altra escultura amb forma de cap de dona, aquesta vegada de 12 metres, instal·lada dins del mar durant tres mesos de 2012 a la Badia de Guanabara, al Brasil, davant de la famosa muntanya del Pan de Azucar.
Des de fa gairebé un any no hi ha hagut resposta al projecte de l'escultor
Segons les mateixes fonts, des de la presentació del projecte no hi ha hagut més contacte entre l'escultor i l'ajuntament, per la qual cosa no s'ha discutit la grandària final de l'obra ni s'ha començat a estudiar com solucionar els problemes que pot ocasionar el fet d'estar instal·lada dins de l'aigua.
“Li va encantar la idea de l'encàrrec i es va posar ràpidament en marxa, però la situació institucional és molt complexa. Ara com ara no hi ha res, potser en un futur es pugui tirar endavant, però ha passat molt temps i no hi ha resposta. Plensa esperarà pacientment”, asseguren aquesta fonts que mantenen que el temps necessari per instal·lar una de les obres de l'escultor varia segons la complexitat, “entre un any, com la recent Roots, inaugurada en un espai verd de Tòquio, Japó, fins a quatre anys”, per la qual cosa, amb seguretat, en aquesta legislatura no podrà inaugurar-se. Com l'obra prevista per a Barcelona, l'escultura del Brasil, “va tenir un procés molt complex, va caldre demanar molts permisos per instal·lar-la a l'aigua i tenir en compte el tema de les marees. Va ser un patiment, per la qual cosa Plensa sempre parla del miracle brasiler”, expliquen.
Amb tot, l'escultura de Plensa prevista per al final del Passeig Marítim de la Barceloneta no és l'únic projecte relacionat amb l'artista a la ciutat. Al Parc Camí Comtal de la Sagrera, una de les anomenades àgores d'aquest parc lineal que cobrirà les vies de l'AVE d'arbres i arbustos, és l'anomenada “àgora Plensa". Segons el pla director presentat al juny de 2012, s'hi instal·larà una altra enorme “escultura lluminosa” de l'artista, juntament amb d'altres obres d'escultors com Anish Kapoor o Richard Serra. “Ningú no ens ha informat sobre aquest projecte”, asseguren les mateixes fonts relacionades amb l'escultor.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.