El triomf de l’art d’escorxador
Exposició a Barcelona de Thierry Guetta, l’home que posa en dubte la indústria de l’art
Thierry Guetta serà recordat per haver posat en dubte la indústria de l'art contemporani. De tant en tant algú reinicia el debat sobre els límits del que és art, però Guetta va anar més enllà: va explicar-nos com et podies fer d'or creant art com si cada peça fos un porc a l'escorxador industrial de Casa Tarradellas. Guetta, actualment conegut com Mr. Brainwash, és el protagonista d'un dels documentals més celebrats de tots els temps, Exit through the giftshop (2010). La pel·lícula va assolir tant d'èxit que les meves germanes petites fins i tot el van veure a classe de batxillerat. És un document extraordinari perquè il·lustra amb un llenguatge per a tots els públics com l'art passa de la subversió a un negoci tan materialista com vendre calçotets del Zara.
Thierry Guetta era un addicte de gravar, de captar-ho tot en vídeo perquè sí, sense cap ordre ni cap finalitat concreta. Francès establert a Los Angeles, un dia va descobrir el món dels grafiters. Va seguir durant mesos els millors artistes urbans de la ciutat i de França, com Space Invader, fins que un dia va poder conèixer Banksy, el non plus ultra del grafit, el pare anònim de la creativitat intel·ligent i mala bava aplicada a una paret. Banksy acaba sent l'autor del documental. Guetta volia ser Banksy, però a la seva manera. I es va convertir en grafiter amb el nom Mr. Brainwash. Tot això i més surt al documental. De fet, la part final del film és la més interessant: com Guetta aconsegueix convertir-se en un artista supercotitzat en qüestió de setmanes: amb molt de màrqueting i creacions en què les masses s'hi puguin reflectir. És una còpia sense complexos d'Andy Warhol i Banksy. No hi ha gaire més. El resultat és que Mr. Brainwash és avui un home amb molts diners.
La galeria Tres Punts de Barcelona exposa per primer cop a Espanya l'obra de Mr. Brainwash. És una visita imprescindible. Si abans heu vist Exit through the giftshop, cantareu bingo. Us imaginareu l'artista treballant les pintures sobre paper de diari que hi ha exposades, la majoria “peces úniques”. Són peces úniques però entre elles s'assemblen com dos germans bessons, amb la diferència que un té una piga a la galta i l'altre, al cul. En un dia Guetta pot crear una dotzena d'obres, o més, si fem cas del documental, o dirigeix el seu equip perquè posin una pasterada de pintura aquí o allà, o un tros d'alumini cap aquí, o una fusta cap allà. Això ho explica en nombroses entrevistes. Potser ho fan tots els artistes, però ell no es talla a l'hora d'explicar-ho. Mr. Brainwash ha anat més enllà de la serigrafia warholiana: l'ha combinada amb un to urbà suposadament guai i ha creat el seu inconfusible estil, tan inconfusible com el perfil del Che Guevara reproduït a samarretes, gorres, condons o clauers.
A la galeria Tres Punts apareixen les seves principals icones: Mickey Mouse, Einstein, Kate Moss i el seu alter ego, Charlot. El fet diferencial són els 21 retrats del Floquet de Neu sobre paper que ha creat per a l'exhibició. “Són úniques, mai més no tornarà a utilitzar la icona de Floquet de Neu”, expliquen a Tres Punts. A Mr. Brainwash li agrada utilitzar una icona local per a les seves mostres internacionals. A Tres Punts li van suggerir el goril·la albí, i la idea li van encantar. “Utilitza molt la figura del mico”, expliquen a la galeria.
Bona part de les obres exposades estan marcades amb un gomet vermell, senyal que s'han venut. Els preus oscil·len entre els 3.000 i els 70.000 euros. A la galeria no volen que publiqui quina és l'obra de 70.000 euros, ja l'han venuda. Potser a la mateixa hora, a la galeria de l'hotel Grand Pacific de Tòquio, una relacions públiques demana a un periodista que no reveli quina és l'obra de Mr. Brainwash que han venut per 700.000 iens. Ghuetta no para, és a cada continent acostant el seu art al mercat. Si no teniu prou calés, tranquils: només per 35 dòlars, a la seva web podreu comprar cobertures de mòbil dissenyades per ell. Això sí: edició limitada.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.