“En Mozart hi ha un teatre estupend”, afirmen Dei Furbi
La companyia catalana guanyadora d'un Max torna a l'obra del compositor
Van ser una de les grans i bones sorpreses dels passats Premis Max en guanyar el guardó a la millor obra musical per la seva bella, original i molt moguda versió a cappella de La flauta màgica de Mozart. Però la companyia catalana Dei Furbi té al darrere una dilatada trajectòria de 12 anys que s'allarga encara més en el temps si jutgem l'experiència de la seva directora, Gemma Beltran, hereva d'algunes de les influències de teatre de gest més importants de la història moderna de l'escena del país, com els ensenyaments del mestre de pantomima polonès i professor de l'Institut del Teatre de Barcelona Pawel Rouba. La setmana que ve, després de l'èxit obtingut als Max, que els ha donat “visibilitat” en el panorama del teatre espanyol, els revoltosos Dei Furbi, en els quals cueja l'esperit inquiet de la Comèdia de l'Art, estrenen el seu nou espectacle, una ambiciosa tornada teatral a Mozart en el qual ajunten tres de les grans obres de compositor, Les noces de Fígaro, Don Giovanni i Així fan totes.
De l'11 de desembre a l'11 de gener es podrà veure a la Seca-Espai Brossa de Barcelona Trilogia Mozart. Cosí fan Dei Furbi, interpretació molt lliure i sintètica (i, sorprenent, i molt física) de les tres òperes. “Les tres obres es poden veure a la llum d'un mateix propòsit”, explica Beltran, “posar en evidència com els aristòcrates abusen dels seus privilegis i sobretot a partir de la seva visió de la dona com a moneda d'intercanvi”. De manera audaç, “fent un triple salt mortal”, Dei Furbi “fem entrar una òpera dins de l'altra, les unim, mantenint la mateixa columna vertebral de totes tres”. Beltran ressalta que “en Mozart hi ha un teatre estupend, encara que normalment acostumem a quedar-nos només amb la magnífica música”. Un teatre que és “un ventall que permet l'ús de molts recursos actorals diferents i gèneres que abasten de la tragèdia a la comèdia”.
Dei Furbi no fa servir instruments: la música de Mozart s'interpreta a cappella creant polifonies i recitant el text de manera que se li atorga una qualitat musical. Dei Furbi continuen fidels a la Comèdia de l'Art dels seus orígens? “Ja apareix en Les noces de Fígaro, la comèdia de Beumarchais que Mozart va convertir en òpera. És una gran comèdia d'embolic en la més pura tradició de la Comèdia de l'Art. Nosaltres coneixem bé aquests mecanismes i els posem al servei de l'espectacle. La Comèdia de l'Art, sens dubte, ens acompanya”.
Dei Furbi, que mantenen La flauta viva i en gira (tenen actuacions a Lugo i a Sevilla), portaran aquest nou espectacle al febrer a Madrid i després estaran tres setmanes fent-lo a Berlín.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.