_
_
_
_

De gran vull ser ‘youtuber’

Vídeos penjats a la xarxa per joves autodidactes atreuen milions d'usuaris i desafien la tele

Pablo León
Abigail Frías (Abi Power) i Kevin Prieto (LokOfLucky) a casa seva, on graven les seves creacions. A la pantalla, un dels seus vídeos.
Abigail Frías (Abi Power) i Kevin Prieto (LokOfLucky) a casa seva, on graven les seves creacions. A la pantalla, un dels seus vídeos.LUIS SEVILLANO

A Miguel Ángel Rogel li agradava jugar al Grand Theft Auto IV. “Vaig començar a gravar-me jugant el 2008”, explica el jove, de 23 anys. “Era un hobby”. Volia ser director de cinema i va començar a difondre els vídeos que feia a la seva habitació a Algarinejo (Granada). Actualment es fa dir MangelRogel, té 3,2 milions de subscriptors al seu canal de YouTube i sedueix cada mes nou milions de persones. S'ha convertit en una estrella de la web. “Em va arribar de cop”, reconeix. “No imaginava que això pogués ser un negoci”. És un youtuber, un jove que es dedica a gravar, penjar a Internet les seves creacions i viure d'això. Als vídeos relaten les seves experiències vitals, donen consells de bellesa, ideen peces humorístiques, mostren novetats tecnològiques o juguen a l'últim videojoc de moda. Atreuen milions de seguidors i han començat a cridar l'atenció de marques i anunciants.

Els youtubers ja són un desafiament per a la televisió. Una mica més de quatre milions d'espectadors seguien Velvet a Espanya dimarts passat. Va ser la millor audiència de la temporada. En aquest moment, milions de persones gaudien a la xarxa de vídeos de YouTube. Els de ElRubius, per exemple —un dels espanyols més coneguts— aconsegueixen en poques hores més de dos milions de visionats a YouTube. Als Estats Units aquesta xarxa social va obtenir l'any passat un benefici per publicitat de 1.960 milions de dòlars (1.568 milions d'euros), segons estima Emarketer, especialitzada en màrqueting digital. Un 65,5% més que el 2012.

Vídeos milionaris

  • Més de mil milions de persones visiten cada mes YouTube. Des d'Espanya, més de 20 milions.
  • L'empresa ofereix 22 tipus de publicitat; es queda vora el 45% d'aquests ingressos.
  • Per cada milió de visionats es generen uns mil dòlars (800 euros).
  • Un canal interessa si té més de 50.000 subscriptors o supera el milió de reproduccions mensuals.

La vida d'un youtuber gira entorn dels vídeos. Abigail Frías té 23 anys i casa seva, a Madrid, resulta familiar a qualsevol que hagi vist algun dels seus enregistraments. “Som autodidactes”, apunta Kevin Prieto, conegut com a Lokoflucky, i company de pis i de gravacions humorístiques de Frías. “Escrivim guions, gravem i editem, i tot des de casa”. La jove de Jerez té gairebé 300.000 subscriptors entre els seus dos canals, Abi Power i Adelita Power, i ingressa uns 500 euros al mes. “No sóc de les més conegudes, però començo a viure d'això”, afegeix. Per acostar-se al llindar d'aquest Olimp online cal tenir un canal amb més de 50.000 subscriptors o aconseguir més d'un milió de reproduccions mensuals. A partir d'aquí, créixer.

Un youtuber consolidat pot guanyar a Espanya entre 2.000 i 3.000 euros al mes si té seguidors i sap com i quan publicar els vídeos. A YouTube no hi ha graella, però sí prime time: “entre les 22.00 i les 23.00, pel públic americà”, avisa Rogel. “Els youtubers més potents poden generar entre mig milió i cinc milions d'euros a l'any”, apunta Toni Garrido. Aquest veterà periodista acaba d'obrir a Madrid la delegació espanyola de l'americana Maker Studios, el productor i distribuïdor de continguts de YouTube més gran del món. La xarxa de canals de Maker atreu 153 milions de visites al mes des d'Espanya, segons la companyia. “Aquest mitjà genera moltes expectatives”, continua Garrido. Tantes, que la totpoderosa Disney ha adquirit Maker per 950 milions de dòlars (760 milions d'euros).

Part de l'èxit es basa en la connexió amb els espectadors

Garrido compara els contractes d'alguns youtubers amb els fitxatges dels futbolistes. “Saben què funciona, què marca tendència i què agrada”. Parla del valor intangible que té la influència online i la capacitat de seduir els mil·lennials, aquesta generació nascuda a partir del 1980 i que sembla que no té tant interès en el càtode com els seus antecessors.

El periodista Toni Garrido, a la delegació de Maker Studios a Madrid.
El periodista Toni Garrido, a la delegació de Maker Studios a Madrid.LUIS SEVILLANO

“Jo no veig la tele; no funciono així”, etziba Abraham Bandera, de 22 anys. Tothom el coneix com a Señor Cheeto. Té un milió de visites al seu canal on tant hi pot penjar l'unboxing d'un cogombre [pràctica youtubera de desembolicar regals i explicar-ho a càmera] o rodar un mini documental casolà sobre el seu bar favorit. Va estudiar magisteri. Una nit va sortir en un vídeo de Rogel i tot va canviar: era una nova estrella de la nova tele. YouTube és la pàgina web més visitada d'Espanya amb 20.431.000 visites mensuals, segons l'últim EGM; alguns el consideren el quart canal més vist del país.

Acompanyant aquesta fama fulgurant han sorgit les Multi Channel Network (MCN). “Es tracta d'empreses dedicades a la propietat intel·lectual que coordinen canals online, gestionen audiències, busquen nous talents o posicionen publicitat”, explica Pedro Bernar de Base 79. Aquesta MCN acaba de ser adquirida per 60 milions d'euros per Righster, empresa que cotitza a la borsa i que al setembre va presentar uns ingressos nets de 2,28 milions d'euros; havia crescut un 385% pel que fa a l'exercici anterior.

La millor hora per penjar una producció és entre les 22.00 i les 23.00

“Intentem augmentar la monetizació treballant amb marques”, contesta Claudia Murawski per correu electrònic des de la caserna general de la MCN Divimove a Berlín. Els comptes de YouTube són un entramat econòmic complex. L'empresa ofereix 22 tipus d'anuncis diferents. Una part la gestionen des de les seves oficines. L'altra la deixen a les MCN. YouTube se n'emporta vora un 45%. Per cada milió de visualitzacions es generen uns mil dòlars (800 euros) per al creador. “Si tens una empresa intermediària, es queda un 20% o 30%”, apunta Frías. “És un mitjà fresc, proper, divertit i natural”, afegeix Prieto. “Part de l'èxit es basa en la connexió amb els espectadors, i no has d'estar pendent de l'hora d'emissió”. YouTube sempre és aquí.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Pablo León
Periodista de EL PAÍS desde 2009. Actualmente en Internacional. Durante seis años fue redactor de Madrid, cubriendo política municipal. Antes estuvo en secciones como Reportajes, El País Semanal, El Viajero o Tentaciones. Es licenciado en Ciencias Ambientales y Máster de Periodismo UAM-EL PAÍS. Vive en Madrid y es experto en movilidad sostenible.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_