_
_
_
_
CRÍTICA | AMARÁS AL PRÓJIMO
Opinión
Texto en el que el autor aboga por ideas y saca conclusiones basadas en su interpretación de hechos y datos

La repressió del desig

La pel·lícula que hauria de veure qualsevol afectat pel celibat i pel vot de castedat de l'Església catòlica

J. O.
L'actor Andrzej Chyra a 'Amarás al prójimo'.
L'actor Andrzej Chyra a 'Amarás al prójimo'.

Al gra: la pel·lícula que hauria de veure qualsevol afectat pel celibat i pel vot de castedat de l'Església catòlica, i per algunes de les seves conseqüències, començant pel de més amunt, a qui amb tota probabilitat interessarien les seves reflexions. Amarás al prójimo és una polèmica, valentísima producció polonesa (que vingui del país de Joan Pau II tampoc és trivial) sobre un bon, un gran sacerdot, i un ésser humà imperfecte, com tots; que és capaç d'estimar, que té impulsos, necessitats, emocionals, sexuals, i que encara que, més legalment que moralment, vol contenir-se, no ho aconsegueix. Reprimir el desig, aquesta quimera.

Amb fotografia i posada en escena a l'estil Dogma 95, tons groguencs, càmera nerviosa, la pel·lícula s'arrossega en tots els seus vessants. El formal, perquè Malgoska Szumowska, la seva directora i coguionista (que és una dona també sembla una dada substancial) demostra poder narratiu i visual, a més d'introduir efectes de conjunció a la contra de gran valor, com aquesta cançó rock que il·lustra una processó i que l'acaba convertint en una desfilada de modernitat soterrada. I també en el vessant intern, perquè no es talla (aquest ball del capellà borratxo abraçat a un retrat de Benet XVI!), perquè dóna respostes (“jo no sóc un pedòfil, a mi no m'agraden els nens; jo el que sóc és marieta!”) i perquè culmina amb un plànol tan perfecte, en la seva conclusió narrativa i en la seva tesi moral, que només cal rendir-se davant la magnitud de la proposta.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

J. O.
Crítico de cine de EL PAÍS desde 2003. Profesor de cine para la Junta de Colegios Mayores de Madrid. Colaborador de 'Hoy por hoy', en la SER y de 'Historia de nuestro cine', en La2 de TVE. Autor de 'De Blancanieves a Kurosawa: La aventura de ver cine con los hijos'. Una vida disfrutando de las películas; media vida intentando desentrañar su arte.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_