Uri Geller, ració doble
Julia Otero recorda el seu xou de 1975 i Ricard Ustrell el convida a repetir-lo


Aquestes darreres setmanes haurem vist, com a mínim, dues vegades la famosíssima escena de José María Iñigo, Uri Geller, les culleretes i el rellotge. Va ser a TVE el 6 se setembre de 1975. Julia Otero ho ha recordat al seu nou programa Días de tele (TVE). Aquest espai consisteix a tornar a un moment memorable, o sigui digne de memòria, encara que les raons poden ser molt diverses, però no pas per fer bullir, xup-xup, xup-xup, amb la nostàlgia. Es tracta de rememorar-lo com exemple que il·lustra un tema. En aquest cas: el nostre tracte quotidià amb la veritat i, sobretot, la mentida. Naturalment es van tornar a passar les seqüències on Geller torçava culleres només amb la fricció dels dits o refeia vells rellotges que la gent tenia a casa. Els tornava a fer anar. Va ser un èxit multitudinari en un país amb una única televisió (TVE i TVE2).
Geller no va anar al programa d’Otero. Sí que ho va fer un mag mentalista que, va dir, havia après tècniques amb Geller, però que era una mica més prudent a l’hora de presumir de poders mentals. Va fer una variant del xou de les culleretes: el torçat de forquilles. El programa va presentar-nos unes imatges de Geller al seu museu d’Israel… amenaçant Putin amb els seus poders. No deixa res per verd. Días de tele va presentar algun testimoni convençut del poder mental de Geller, com el realitzador d’aquell històric programa, Fernando Navarrete. Però de tota la sessió subratllaria un descregut, Paco León. Va mostrar la seva preocupació per la propensió, tan instal·lada, de ser crèdul amb allò que vull creure.
I dissabte passat, qui va parlar d’Uri Geller va ser Col·lapse. Ricard Ustrell, com havia fet fa molt de temps el malaguanyat Àngel Casas, sí que va tornar a portar Geller. Òbviament, el convidat novament va desplegar les seves habilitats amb les culleres, els rellotges i la transmissió de pensament -li va fer a Ustrell el mateix truc que va convèncer Navarrete-. A més, aquest il·lustre convidat va presumir de la seva activitat política, dels seus contactes amb els serveis secrets occidentals. Diu que remena també amb la política nuclear iraniana. La premsa britànica explicava l’any 2019 que va anunciar públicament que aturaria el Brexit gràcies a una telepatia massiva. Ustrell no li va preguntar per aquesta notable ensopegada a l’estrella de la nit.
Calia portar-lo per repetir un xou arnat que, a diferència dels mags, nega l’engany que hi ha al darrere? Em sembla que no
Ustrell tenia convidats al plató per amenitzar la xerrada. El més apropiat per a l’ocasió el va entrevistar, amb una clara intenció de prevenir a l’espectador sobre Geller, al marge, abans que a Geller. Va ser el Mag Lari, qui amb naturalitat i sense agror va mostrar la seva total desconsideració sobre el personatge. Encara que Geller no és mag ni vol dir-se’n per així sostenir la seva farsa, Lari va mantenir, elegant, l’omertà que es tenen els mags i no va voler explicar clarament el truc, per exemple, de les culleretes. Va donar una explicació física sobre els rellotges que s’engegaven, però la seva reflexió fonamental va ser: Geller és un frau perquè no diu que fa jocs de mans, vol fer creure en poders mentals. N’hi va haver prou per desmontar-lo. Ustrell també feia cara de malfiar-se d’aquell personatge a qui entrevistaria una llarga estona. Calia portar-lo per repetir un xou arnat que, a diferència dels mags, nega l’engany que hi ha al darrere? Em sembla que no.
Col·lapse va ser líder d’audiència per damunt del Benidorm Fest.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Sobre la firma

Más información
Arxivat A
Últimas noticias
La exconcejal del PP de Navalmoral de la Mata que denunció al alcalde: “Ni se adoptaron medidas ni se ofrecieron soluciones”
Ca7riel y Paco Amoroso anuncian un parón en su carrera el mismo día en que iba a salir su nuevo disco: “Nos dejamos llevar por un nivel de éxito que no supimos manejar. Pedimos perdón”
Última hora de la actualidad política, en directo | 122 votantes de los 124 afectados por el robo en Correos ya han podido votar en Extremadura
Virginia Rivas, artista: “Podría trabajar en cualquier cosa para ganarme la vida, pero el arte siempre estaría ahí”
Lo más visto
- Los pagos del Gobierno de Ayuso a Quirón engordan con facturas de hace una década y sin pagar desde tiempos de Cifuentes
- El Supremo condena a ‘Okdiario’ y a Eduardo Inda por intromisión en el honor de Iglesias al acusarle de cobrar de Venezuela
- Más de 40 congresistas demócratas piden por carta a Trump que cese en sus “intentos de socavar la democracia en Brasil”
- La princesa Leonor realiza su primer vuelo en solitario como parte de su formación en el Ejército del Aire
- La Justicia archiva la causa contra una diputada del PSOE por pedir el voto en Facebook el día de las europeas





























































