_
_
_
_
Reportaje:Luces

Imaxes en colisión

O cineasta Alberte Pagán estréase na ficción coa "áspera" 'A Pedra do Lobo'

A Pedra do Lobo nace en Andy Warhol. Ou das pescudas, en libro e coa cámara, que o cineasta Alberte Pagán (O Carballiño, 1965) leva anos realizando no cinema do pintor das latas de sopas Campbell. "Na raíz do filme están tres escenas rodadas con anterioridade e directamente xurdidas de Retrato, Kiss e Sleep que comezaron como un xogo", explica o director sobre o que el mesmo denomina o seu primeiro filme de ficción. Extraer de elementos experimentais a posibilidade dunha narración foi o reto que se marcou Pagán para chegar ao que definiu, na estrea d'A Pedra do Lobo no festival Cineuropa de Santiago, como "unha película terrosa, sucia, chea de vermes, xermes e virus, unha película crúa, visceral, áspera".

"É unha película terrosa, sucia, chea de vermes, xermes e virus", di o director
Pagán: "É o meu filme que máis se achega a contar unha historia"
A obra nace de xogar cos filmes de Andy Warhol como 'Sleep' ou 'Kiss'
A música de Urro e de Legido e Pablo Sax está en primeiro plano

"A miña idea era non filmar para ilustrar unha historia, senón gravar escenas autónomas e que ao xuntalas emerxese outra historia diferente", expón, "nese sentido, pódese falar dun filme de montaxe". Dezaoito horas de secuencias improvisadas conforman o tecido dun filme constituído finalmente en case dúas horas de duración e que explora as relacións de parellas e as cicatrices da emigración. E faino ao tempo que revela as historias das propias imaxes. "Hai imaxes realistas, outras míticas, outras oníricas", afirma dunha obra da que non se considera único autor: os intérpretes Susi Somoza, Amaro Ferreiroa, el mesmo, os seus irmáns Carlos e Gonzalo Pagán, Pablo Sax, L.A.R. Legido e Míqui Resua comparten co cineasta a factura e o concepto d'A Pedra do Lobo.

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
SIGUE LEYENDO

Os materiais do filme foron recollidos en Panamá, Malta e Galicia. A canda eles crúzanse unha serie voces que contan historias, bosquexos de historias, pensamentos. Entre esas cinzas de relato cóase o dun emigrante a Panamá, o que máis tempo de metraxe consome. "Vas collendo todos os elementos e ao montalos adquiren unha coherencia que de entrada non sospeitabas", conta Alberte Pagán dun filme en que as correspondencias e colisións entre eses elementos resultan sempre inauditas, non agardadas, ao xeito do último Godard. O propio cineasta admite, a este respecto, sentirse "máis cómodo como montador que filmando". E, sen asomo ningún de epatar, resume as súas intencións: "A Pedra do Lobo é o meu filme máis asequíbel; non comercial, porque o comercio e eu non nos levamos moi ben, pero si o que máis preto se atopa de contar unha historia".

En Bs. As. (2006), premio de cinema ensaio Román Gubern, Pagán reformulaba a película de correspondencia e suturaba o exilio económico no traballo que o deu a coñecer nos circuítos cinematográficos máis arriscados da Península. Con Tanyaradzwa (2008) retrataba, en seis horas proxectadas simultaneamente en dúas pantallas, a "vida, opinións e circunstancias" dunha muller de Zimbabue. Pero, que singulariza A Pedra do Lobo nunha traxectoria prolífica en que abunda a operación coas imaxes do real? "É o meu primeiro filme de ficción", responde, "se por ficción entendemos dúas persoas diante dunha cámara e ti dis 'fai isto' ou 'fai o outro". Todo filme é un documental da súa propia rodaxe, adoita citar Víctor Erice a Rosellini e niso concorda Pagán: "Na ficción podes repetir unha escena para mellorala, pero eu prefiro a imperfección, os defectos; moitos planos aos que se lle chama ficción non o son". O exemplo que coloca é contundente: "Un lume ardendo é sempre un lume, non lle podes dicir que se poña aquí ou que se poña alí".

No título d'A Pedra do Lobo ecoa Ingmar Bergman. Non é casualidade. "Eu lembraba un plano d'A hora do lobo [o filme de Bergman de 1968] en que aparecía un reloxo e marcaba o paso dun minuto", di, "na miña memoria, ese plano duraba un minuto. Revisei a película hai pouco e só duraba uns segundos. No meu traballo permítinme emendar a plana a Bergman". Iso si, non todo son coincidencias co cineasta sueco: "A pedra é espacial, o lobo é temporal, un ser vivo". E A Pedra do Lobo tamén é un topónimo, o lugar físico onde acontece a trama da ficción de Pagán.

Con Warhol, a quen o director do Carballiño dedicou o libro A mirada impasíbel e sobre o que a comezos de 2012 publicará A mirada inqueda (Positivas, 2007), outra das fontes das que bebe o filme, tamén responde a unha obsesión de vello do cineasta. O Finnegans Wake de James Joyce, que o propio Alberte Pagán estudou na monografía A voz do trevón (Laiovento, 2000) e traduciu ao galego nunha versión maiormente inédita, latexa nos encadres e no espírito d'A Pedra do Lobo. "Na duplicidade dos personaxes, por exemplo", engade, "pero na película hai moitos fíos e, segundo do que tires, fala dunha cousa ou doutra". O cinema da escritora Marguerite Duras e Jacquie Raynald, ao fondo.

No plástico hermetismo que domina a metraxe, a música, como en ningunha outra peza da súa filmografía, adquire primeiro plano. A improvisación feroz, violenta, do trío pontevedrés Urro -saxo, guitarra e batería- e o jazz libre de Luís Alberto Legido e Pablo Sax -que contra o final aparecen en pantalla- baten coas imaxes. "Todo arrinca dunha proxección de Eclipse metanoico con Urro tocando en directo", recorda. Naquela sesión no centro social okupado das Atochas, na Coruña, a Pagán prestoulle como o son se despregaba autonomamente sobre unha proxección en que a mecánica analóxica da cámara xogaba con imaxes que mesmo se volvían abstractas. "Seguín esa inercia e n'A Pedra do Lobo procurei continuar con esa pequena investigación da música", xustifica, "pero, como a Luis Buñuel, non me gusta a música nos filmes, unicamente a que está dentro das imaxes; con Urro é diferente, porque a súa música, estridente e radical, mal pode adornar ningunha imaxe".

A Pedra do Lobo, ademais da primeira ficción de Pagán, é tamén pioneira, dentro do seu traballo, no financiamento. Nunca antes contara con orzamento achegado dende o exterior. Dezaoito mil euros dunha das denominadas axudas ao talento da Axencia Galega das Industrias Culturais sufragaron o filme. "Só influíu en que me tiven que apurar", especula divertido, "se non tivese que entregar unha copia da obra, se cadra tardaría máis e ao mellor a duración chegaría ás catro horas".

Mais Pagán non para. Logo desta incursión, xa rematou Outrasvozes, que recolle fragmentos de militantes internacionalistas -saharahuis, palestinos, colombianos- que pasaron polos antigos Comites de Solidariedade de Santiago, e A quem se lhe conte, unha montaxe con imaxes gravadas nos días do naufraxio do Prestige e as protestas cidadás derivadas.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_