Ruiz Zafón; Ramoneda
La vida té aquestes coses: en menys de 100 metres de distància, entre la plaça dels Àngels i el carrer Montalegre de Barcelona, es va donar, ahir, la millor instantània de la situació de la cultura. A l'antiga capella dels Àngels, Carlos Ruiz Zafón presentava El prisionero del cielo (sí, en català ho congelen fins al 19 de gener: algú es creia que les grans empreses estan per pàtries i paritats lingüístiques si s'hi juguen els quartos?). Un gran xou per a la indústria de l'oci: un milió d'exemplars de tirada inicial, més de 300 persones a l'acte, bosses, llibretes, bolígrafs, CDs, xapes..., decorats com si fos el Liceu, presentadora mediàtica (i autor, encara més, que no accepta preguntes o tria amb quin mitjà vol parlar), convidats de mig Espanya i d'Amèrica Llatina, hipèrboles que porten a comparar l'obra amb el Tirant lo Blanc, dinar multitudinari... Cultura-espectacle a tota màquina.
El soroll gairebé no deixà sentir la notícia simultània que el director del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), Josep Ramoneda, serà convidat a deixar el càrrec; el pretext: se li acaba el contracte. Cantat: independentment de la valoració de la seva gestió, els nous governants de la ciutat i la Catalunya sencera volen visualitzar la substitució d'una determinada cultura per la seva. Això, en l'àmbit simbòlic; en el material, es tracta de trobar lloc als teus complint promeses del tipus: "Si jo arribo..."; o el desig de l'"Ara em toca a mi"; ja saben.
Deia l'altre dia un veterà del lobby editorial, fastiguejat després de lidiar tanta legislatura: "Els que arriben nous, en general, no en tenen ni idea; ho volen canviar tot i, al cap d'un temps, et vénen amb el mateix però amb un altre nom". Però ells ja estan asseguts. Ruiz Zafón i Ramoneda: curiosos i antitètics putxinel·lis en el guinyol de la cultura d'avui.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Archivado En
Últimas noticias
Defensa informa del impacto de una partícula espacial en un satélite de Hisdesat
Detenido un fotoperiodista salvadoreño en Sevilla por una orden internacional emitida por Bukele
Italia moviliza asistencia a los heridos y al proceso de identificación en la tragedia de Crans-Montana
Un atentado contra un grupo musical en pleno concierto agrava la crisis de violencia en Perú
Lo más visto
- Causas y víctimas: lo que se sabe del incendio de un bar en la estación suiza de esquí en Crans-Montana
- Los cuatro puentes largos que hay en 2026 y el resto de festivos del calendario laboral
- Sandra Barneda: “Eso de las izquierdas y las derechas es arcaico, un pensamiento que solo sirve para marcar distancias”
- Trump se burla de George y Amal Clooney por convertirse en ciudadanos franceses: “Son dos de los peores pronosticadores políticos de todos los tiempos”
- Ayuso bendice un campus universitario de los ‘kikos’ y del Comité Olímpico Español rechazado en cuatro ciudades españolas




























































