Després de l'amor, mirades fugisseres
Un any abans de morir, l'any 1989, Keith Haring va visitar Barcelona i va pintar un dels seus famosos murals/grafitti a la plaça Salvador Seguí a la part més degradada del Raval. Sabia que segurament li quedava poc temps de vida i va titular l'obra Tots junts podem aturar la sida . L'acte no va comptar amb la presència de cap polític ni autoritat, simplement acompanyaven l'artista uns quants amics i algun veí del barri, i va ser filmat amb una senzilla camera de súper 8.
El mural era enorme, Haring el va pintar amb pinzell i pintura vermella; va fer el que s'entén normalment per una peça original. Però un cop fet ningú es va preocupar per la seva conservació, segurament perquè no responia a cap encàrrec oficial ni estava inclòs en el projecte d'escultura ornamental dels fastos del 92, que va enriquir Barcelona amb peces de grans dimensions d'altres famosos autors nord-americans. La serp, les xeringues i els condons de Haring van quedar deixats de la mà de Déu i els propis grafiters anònims van afegir-hi a sobre tot el que els va semblar. L'esventrament de la Rambla del Raval va fer la resta, la plaça d'El noi del sucre va desaparèixer, i el mural de Haring també.
Per passar l'examen amb la peça de Haring, se'n va treure una plantilla adduint que es tractava d'una obra conceptual, i es va tractar com una idea, no com una matèria. Al cap d'un temps, es va refer el dibuix a la paret lateral que tanca el recinte del Macba pel carrer Ferlandina. Però un temps després, la rèplica va ser tapada arran de la col·locació d'un mural ceràmic de Chillida situat a sobre el mateix mur però a la part de dalt, per dissimular les vergonyes del Raval i distreure la vista. Els dies de pluja, l'espectre de les grafies haringianes encara treu el cap sota el gris de la pintura. Ara, la plantilla roman al magatzem del Macba en espera de temps millors. El desembre passat un artista belga, Erich Weiss, va desempolsar el tema, amb una petita instal·lació al propi Macba, però la cosa només ha durat fins a Reis.
El treball de Weiss s'emmarca en el projecte Mirant des de fora organitzat per la Fundació Art Aids liderada per Han Nefkens, escriptor i col·leccionista holandès establert a Barcelona. D'un temps ençà, Nefkens va decidir involucrar-se personalment en la lluita contra la sida, d'una banda amb l'ajuda econòmica per a la investi-gació de la malaltia i, de l'altra, mitjançant l'art contemporani, propiciant la producció específica d'obres sobre el tema i mostrant-les en forma de diferents convocatòries. El 2008, va presentar a les ciutats tailandeses de Bangkok i Chiang-Mai, More to Love , que contenia la producció de vint artistes tailandesos i europeus. Una exposició que ara es presenta a Casa Àsia, fins a primers de març.
Paral·lelament, la convocatòria catalana no s'ha presentat en un sol espai sinó simultàniament a moltes institucions públiques i privades. A més del Macba, hi han col·laborat Ars Santa Mònica, el Palau Robert, i el de la Virreina, la Casa Elizalde o els privats Fundació Sunyol i Espai Ubú. Mirant des de fora , com l'oriental Després de l'amor , també inclou l'obra de vint autors, en aquest cas artistes que viuen o tenen un vincle amb la ciutat de Barcelona: de Francesc Abad o Ignasi Aballí, a Biel Capllonch, Javier Peñafiel o Alícia Framis. Aquest conjunt, que ha comptat amb el suport de Banc Sabadell, no s'acaba a la capital catalana sinó que viatjarà a Lille, Oviedo i València.
Aquí, l'activitat ha passat massa volant, les sempre excessives festes nadalenques s'ho han cruspit tot. A part de la Casa Àsia, només resta la instal·lació d'Antonio Ortega als jardins del Palau Robert, que es pot visitar fins avui, i les peces de Roger Bernat, Jean-Charles Hue, Anna Marín i Marina Núñez, a l'Espai Ubú obert fins al proper dia 16. És una llàstima que, malgrat el gran interès d'una iniciativa com aquesta, la resta d'entitats hagin estat tan parques a l'hora de donar-li un temps suficient, més enllà de la primera quinzena de desembre, just abans que comencés la grande bouffe per celebrar el naixement del nen Jesús o la definitiva canonització del Barça amb l'ajuda de la secció esportiva de la Tardor de l'Art.
More to love. The Art of Living Together . Art Aids. Casa Àsia. Diagonal, 373. Fins a l'1 de març
Mirant des de fora . Art Aids. Espai Ubú. Plaça Prim, 2. Fins al 16 de gener. Palau Robert. Passeig de Gràcia, 98. Fins al 7 de gener del 2010
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.