O enterro da Galicia emocional
Na fin da súa viaxe a América, en Bos Aires, e en solemne mensaxe de clausura no congreso dos centros da emigración no continente, o presidente instou aos participantes a emprender unha tarefa histórica: "Hai que repensar a galeguidade". E deixou aberto o camiño desta revisión estabelecendo unha diferenza fundamental entre o que chamou "galeguismo útil" e "galeguismo sentimental". Nese gran discurso, nesa inflexión epistemolóxica, nesa revolución paradigmática, nese xiro copernicano, nese salto de cabalo, nesa peza bárbara, o presidente decretou o enterro da morriña e de todo o lastre da Galicia emocional. Contan as crónicas que nos refrixerios desta viaxe non había gaitas nin empanada. E contan tamén que no fondo musical a peza que marcou o ton desta xeira moderna e pragmática do presidente Feijóo en Bos Aires foi a célebre copla dos mestres Quintero-León-Quiroga, na voz de Isabel Pantoja: Ay, pena, penita, pena, pena / pena de mi corazón / que me corre por las venas, pena/ con la fuerza de un ciclón.
A esta dereita garbosa non lle chegaba coa guerra da lingua e agora quere enterrar a morriña
Dicía Roland Barthes que a verdadeira arte percorre un camiño indirecto cara á verdade. Esa é tamén a estratexia da Galicia sentimental. A copla será andaluza, mais o ciclón non hai quen nolo quite. É inequivocamente galego. Eu non sei o que figura nos xenes, mais eu ter teño na célula tronco o ciclón dos Azores. Sinto como me corre polas veas antes de tocar terra, como un vedoiro sente no pulso a auga dun manancial oculto.
Ben me lembro na taberna de Leonor, en Castro, todos a mirar o primeiro televisor. O que queriamos era ver Os Intocábeis de Eliot Ness por aquilo do "galeguismo útil", pero, cacho na anatomía da melancolía!, o que alí aparecía antes que nada era o Home do Tempo, o petiso aquel, Mariano Medina, cunha vara na man. Facía tranquilamente o prognóstico para toda España, mais había un intre en que nos miraba en fite, xusto a nós, os de Castro, convocados por Eliot Ness na taberna de Leonor, e aquel home manso sacaba un ton intimidatorio e dirixía o bico do brelo da vara xusto enriba dos tellados das nosas casas, para engadir ameazante: "Y por Galicia entrará, una vez más, el fatídico ciclón procedente de las Azores". E nós, coa dirección musical de Carlos o de Hilario, cantabamos a coro: Que me corre por las venas, pena/ con la fuerza de un ciclón.
Así que a esta dereita garbosa non lle chegaba coa guerra lingüística e agora quere enterrar a morriña, a pena e mais o ciclón. Coa lingua xa quixeron facer unha boa labarada, mais as palabras aínda están verdes, aínda non secaron, e non lles arden ben. Agora disque veñen cun decreto do ensino que é un bidón de gasolina. Alá eles. O que é unha guerra inútil é esta do "galeguismo útil" contra o "galeguismo sentimental". No tempo da intelixencia emocional, da economía emocional, vén Feijóo cun hardware sen software. Un "galeguismo útil" que enterre o "galeguismo emocional". Mi madriña! Coido que con tanta axuda á natalidade de automóbiles entroulles a idea de que os galegos hai que fabricalos en Citroën. O día que dean tanta axuda para ter unha crianza como para ter un coche, acabouse o problema demográfico. Vaise inzar Galicia de nenos Berlingo e nenas Xsara. E aínda haberá algún que se chame Audi!
O caso é que en Bos Aires, na capital emocional de Galicia, non había gaitas. E non había empanada. Os gardas de seguridade impediran a entrada das irmáns Morriña, Saudade, Muiñeira, Pandeirada, María da Empanada e mesmo de Guadalupe, A Rianxeira, esta última por ir descalza. A nova dereita iconoclasta vai acabar por censurar o Adeus a Mariquiña e a foto da despedida de emigrante de Manuel Ferrol. O que eu non entendo é que censuren a empanada. A empanada é a perfecta síntese de galeguismo útil e galeguismo sentimental. Daniel Goleman publicou en 1995 un libro decisivo. O titulado Intelixencia Emocional: ¿Por qué pode importar máis que o concepto de cociente intelectual?. As teses de Goleman convulsionaron todos os eidos da investigación sobre o comportamento humano. Tamén na economía. En 2002, David Kahneman, catedrático de Princeton, recibiu o Nobel por afondar na economía emocional ou neuroeconomía. Pois ben, a empanada é un logro da intelixencia emocional (IE) e o cociente intelectual (CI). Mesmo está aí na forma de neocórtex que ten, envolvendo a prebe e a sustancia límbica de xoubas ou bacallau ou zorza que aporta a memoria emocional. Así, o consumo da empanada é un acto sentipensante. A empanada non se come: remóese. É a un tempo unha emoción e un concepto. E sobre todo é un froito útil de neuroeconomía galega.
"Hai que repensar a galeguidade!", espetou o presidente Feijóo aos emigrantes. Como quen di: "Iso de ser galego, hai que pensalo dúas veces."
Comprendo o estupor dos asistentes. Á maioría deles chegoulles con pensalo unha vez. E agora vén un que é presidente, que é estudado, que o elixiron para gobernar Galicia, que cobra por iso, que debía ter un rumbo, un programa, unha idea clara e aberta do país, e dilles que hai que repensalo. E ademais, sen empanada e sen gaitas. Isto non é un discurso. É unha penitencia. Polo menos dera algún consello de galeguismo útil ao xeito daquel cómico americano que imitaba a Gerald Ford: "Teño unha mensaxe moi importante para a nación: cando se duchen, metan a cortina por dentro da bañeira". A xente marchou a América (ou foi expulsada) á procura de benestar a liberdade que aquí non tiña. Fixeron por Galicia moito máis do que nunca se lles poderá devolver. Crearon xornais, o primeiro sistema escolar digno de tal nome. Financiaron obras públicas. Enviaron remesas e divisas que permitiron a reconstrución económica de España despois da desfeita da guerra e o disparate franquista da autarquía, e ese diñeiro emigrante aínda deu para o enriquecemento de bancas privadas e o levedar das caixas de aforros.
Last but not least. Por se todo isto fose pouco útil, sostiveron unha cultura que aquí tentou ser queimada de raíz. Conservaron a nosa mellor arte contemporánea (Luís Seoane, Laxeiro, Arturo Souto...). Alí, no Centro Galicia, está o noso Gernika: A última lección do mestre, de Castelao. Na Federación de Sociedades Galegas está o mellor arquivo do exilio. Editaron verdadeiras arcas da cultura como Historia de Galicia, en tres tomos, que pagaron do seu peto empresarios galego-porteños. Sostiveron institucións como o Consello de Galicia e participaron no Goberno republicano, esa continuidade que permitiu que se falase dun Estado das Autonomías e que Galicia tivese a condición de nacionalidade histórica, iso que fai posíbel que haxa un Goberno, e con tanta xenerosidade que hoxe o rexen os capadores da autonomía. Os nosos americanos foron útiles porque sentiron. E o feito de que sentiran os fixo útiles.
Non haberá un galeguismo útil se se enterra o galeguismo emocional. Agora todo é falar do Camiño de Santiago. Élles útil. Mais ese camiño non existiría nunca de non ser antes trazado polo sentimento. Que veña Daniel Goleman ao Xacobeo e lles explique que non val un peso o cociente intelectual sen a intelixencia emocional. Marchando unha de empanada!
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.