L'estrella de plata
Si es netegessin les portes de la percepció tot apareixeria tal com és, infinit". Eugènia Balcells (Barcelona, 1943) encapçala amb William Blake la seva exposició a La Galeria -un espai especialitzat en artistes nòrdics. Tot i que l'establiment de Consell de Cent -entre Enric Granados i Aribau- sembli tancat, perquè té la porta velada, obre cada dia havent dinat, de 3 a 9h. A dins, una estrella de plata iridescent plora sense parar mentre una remor, mig de vent mig de mar, envolta l'escena. És la il·lusió del cinema i les ombres xineses. Quan avancem, les bambolines ens van descobrint la trampa: una roba tensada fa d' écran; un paper d'embalar foradat emmarca un projector de cossos opacs amb un motoret que fa rodar -com si fos un pollastre a l'ast- una garrafa d'aigua buida amb les quatre gotetes de dins que salten de sacsó en sacsó; i, al final, sobre una planxa de fusta blanca, tres hèlix en moviment, fetes d'ampolles d'aigua també buides i amb uns quants granets, d'enfilar collarets o brodar vestits, a dins que aporten l'element sonor.
Desvelar l'artifici no trenca la màgia, com en els bons films. Amb Balcells, l'escassesa de mitjans millora el resultat: un art pobre ple de glamur. Anar-hi anant és una instal·lació basada en un poema, d'aires maragallians, de Carles Hac Mor que parla de l'etern retorn, la rutina i el dejà vu. El poeta també fa de coprotagonista de l'altra peça: Fuga , una pel·lícula muda del 1979 que té molts punts en comú amb Anar-hi anant . Des del moviment circular, en aquest cas de la càmera, als actes quotidians, repetits però lleugerament canviants, d'uns personatges que esdevenen espectrals quan coincideixen superposats en un mateix espai i temps diferent.
Eugènia Balcells. Anar-hi anant. La Galeria. Consell de Cent, 279, Barcelona. Fins al 30 de novembre
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.