_
_
_
_
_

Hiro Matsuoka: llançar les paraules

L'obra del japonès Hiro Matsuoka (1968) representa l'essència d'una fràgil aparició. Aquest moment en què un paisatge, una persona, se sosté victoriosament com un llenguatge, es metamorfosa en una paraula, desperta davant el fet de la seva pròpia i menuda existència. Com un haikú. Són imatges en blanc i negre compostes a partir de l'ús selectiu de la perspectiva i la llum, jocs i desenfocaments i reflexos, signes d'una certesa plena, modes de traçar alguna cosa inesperada... Homes, dones, un vestit, una peça de roba interior, un somriure. No es tracta d'escenes -encara que Matsuoka deu la seva experiència a la seva labor com a fotògraf de teatre-, sinó formes d'escriptura que fan referència a les seves vivències a Europa, sobretot a Berlín, on es va instal·lar després de la caiguda del mur.

En aquestes fotografies, el real no té el sentit d'allò real; en el seu lloc veiem un flash que no revela res, que amaga més que mostra, que insinua. Les imatges es converteixen així en abstractes, pur il·lusionisme, encara que desfermin una infinita tristesa, una solitud melancòlica. Ho va escriure Barthes, el buscador de respostes, a propòsit del Zen: "La pedra de la paraula ha estat llançada per res: ni ones ni fluïd del sentit".

Scenes and Stories. Hiro Matsuoka. Kowasa Gallery. Carrer Mallorca, 235. Barcelona. Fins al 15 de gener

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_