_
_
_
_
AGENDA

Rita McBride, al Macba original

L’artista, que s’ha apropat al museu com si fos un material més

La monumental instal·lació 'Arena', de Mc Bride.
La monumental instal·lació 'Arena', de Mc Bride. TONY COLL

Què vol dir fer escultura després de la crisi de l’objecte? Quina hauria de ser l’escultura monumental del segle XXI? Com es relacionen escultura i arquitectura? A aquestes i altres preguntes prova de respondre Oferta pública / Publica Tender, l’exposició de Rita McBride (Des Moines, 1960), al Macba fins al 24 de setembre.

L’artista, que s’ha apropat al museu com si fos un material més per a les seves intervenci-ons, l’ha buidat en una costosa operació, que ha eliminat les cobertes de les claraboies i les parets afegides per bloquejar la llum que inundava l’espai agredint gairebé totes les obres, excloses les escultures. El resultat és que ara es pot veure el museu tal com el va entregar l’arquitecte Richard Meier el 1995.

OFERTA PÚBLICA /
PUBLIC TENDER
Rita McBride
Fins al 24 de setembre
Macba. Barcelona

La mostra sembla haver arribat amb un pa a sota del braç perquè, a més d’haver estat finançada per l’asseguradora AXA i coproduïda amb el Museu de San Diego (EUA) on s’exposarà a final d’any, ha propiciat la donació per part de la col·leccionista Brenda Potter de sis obres de format mitjà. Ara s’exhibeixen sobre la maqueta de la planta de servei de Villa Saboya, una reproducció a mida real d’una de les obres mestres de l’arquitectura domèstica de Le Corbusier. Aqueta donació se suma a la peça monumental Arena, que l’artista va depositar al Macba el 2008. Aquesta gran tribuna, de ràpid muntatge modular i pes reduït en relació amb la gran proporció que té, es converteix en “un dispositiu democratitzador!”, que altera els rols imposats pel museu. “D’una banda, el públic pot seure i convertir-se en un objecte de contemplació per part de la resta dels visitants. D’una altra, al llarg de l’exposició, acollirà un conjunt d’activitats, com cita a ciegas con artistas i una sèrie de concerts durant el festival Sónar”, explica McBride, que viu a Roma i té càtedra a la Kunstakademie de Dusseldorf.

Deixant a part la reproducció d’un Toyota de la dècada de 1980, creat amb un material flexible semblant al bambú, la resta per al gran públic pot resultar una exposició una mica desassossegadora, si no es té a mà un bon full de sala, una audioguia o similars.

McBride hauria d’haver presentat un projecte per a un monument a Ildefons Cerdà a Barcelona. D’això se’n parla des de fa dos anys amb l’anterior consistori, però la nova administració ha deixat que la idea s’apaivagués. La potencialitat del que pot fer l’artista, però, és al Macba.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_