_
_
_
_

El Mercat de Música Viva de Vic torna a la presencialitat

El duo electrònic Jansky engega cinc dies en què podran veure's més de 50 concerts

El duet Jansky durant el concert inaugural del Mercat de Música Viva de Vic.
El duet Jansky durant el concert inaugural del Mercat de Música Viva de Vic.JUAN BARBOSA (EL PAÍS)

Temps estranys també per a Vic. El dia en què s'inaugurava la trenta-tresena edició del seu Mercat de Música Viva res als carrers no l'evocava com en anys precedents. Ni els aparadors de les botigues mostraven engalanaments al·lusius, ni a les voreres sonava música ni a les places s'alçaven escenaris on fer bategar proves de so. Malgrat tot, el Mercat es tornava a citar presencialment amb els professionals i el públic interessat després de l'edició digital i encara més insòlita de l'any passat. En aquest context ambivalent, d'una banda una mica apagat, de l’altra d'alegre per haver recuperat cert pols, el concert inaugural es va ajustar totalment als temps que corren, tant per la temàtica, com per la seva intenció com pel fet d'estar protagonitzat per un duo, Jansky, que ja fa anys va ser programat per aquest mateix festival en un dels seus racons més diminuts, la Jazz Cava, on va ser vist per un grapat de programadors internacionals que en el fons els han portat anys més tard a ser guardonats al Sound Of The Year Awards de la BBC any passat.

Jansky, a més de ser una unitat de flux espectral, és un duo de Mallorca format per Jaume Reus, músic, i Laia Malo, música, poetessa i prestigiosa traductora de rus que ha guanyat premis per les seves traduccions de Marina Ivànova Tsvetàieva. Res a veure amb un grup convencional. I tampoc no va ser convencional el seu espectacle Insecta Dance Music, encarregat d'obrir oficialment el Mercat. I sí, anava d'insectes, de la vida dels insectes mallorquins, aquests éssers que solen aixafar-se en caminar pel camp i el voleteig dels quals podem arribar a considerar molest però que descendint en quantitat gràcies a l'acció humana poden acabar amb la mateixa humanitat només amb desaparèixer i, per exemple, deixar de pol·linitzar.

L'espectacle, un d'aquests en vista dels quals el públic no sap reaccionar i per temor del ridícul adopta una actitud circumspecta que avorta qualsevol aplaudiment, i que només es va alliberar amb el concert a mitges, era una barreja de poesia, electrònica i visuals que podia ser definit com a entomologia poètica, zoologia rítmica o electrònica recitada. La megafonia va iniciar l'esglai recordant abans del concert tot el tema de la pandèmia i les seves mesures de prevenció, i va prohibir moure les cadires del seu emplaçament, una gran idea considerant que extreure els perns que fixaven les butaques al terra de l'auditori hagués causat més inquietud que la marabunta.

En escena, amb frontal delimitat per vegetació, i darrere dels seus aparells, el Jaume vestia de negre com un grill XXL i la Laia d'insecte verd-i-blau gràcies a un vestuari que hauria agradat a Björk. I a partir d'aquí, un vessament de sons naturals de llagostes, grills, cigales i abelles entrellaçats primer amb paisatges subtils sense ritme previsible, com capes de verdor campestre, que després va evolucionar a passatges més rítmics, aquí sí que es va aplaudir, el ritme mai no falla, planificant la pausada manera de declamar de la Laia. En realitat un espectacle que encaixa amb la concepció que té Marc Lloret, director artístic del festival, sobre l'evolució de la música. Preguntat sobre aquest tema, i amb l'experiència de ser des de fa 11 anys en el càrrec, Lloret va destacar que “el més interessant que està passant és que les fronteres dels estils musicals s'estan difuminant i ni els professionals, que cada vegada són més joves, ni bona part del públic no es tanquen en un estil”.

I aquesta és la idea de programació del Mercat, que fins diumenge ofereix una programació útil per estimular un mercat del directe en el qual Lloret troba a faltar les sales, “sens dubte una part molt important de la música en directe”. Havent-hi menys representants de sales que altres anys, Lloret va indicar que la resta de sectors aixequen a poc a poc el cap, i ell mateix, que el cap de setmana passat va ser al festival Arabesques a Montpeller, ja va rebre sol·licituds de tres festivals internacionals interessats en productes que han passat per Vic.

Amb aquest ànim el Mercat ofereix una programació amb més de 50 concerts en els quals artistes com Roger Mas, El Petit de Cal Eril, que va presentar ahir a la nit el seu últim treball, Joana Serrat, Enric Montefusco, Flashy Ice Cream o Oques Grasses es mostraran davant d'indústria i públic. No és allò d'altres anys, però, com va dir Marc Lloret, “és millor viure així la música que no viure-la”.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_