Literatura en altres coordenades
Cada diada de Sant Jordi, despunten títols més aviat mediàtics, alguns dels quals solen ser una tria de qualitat
Alguns estan pendents dels rànquings dels llibres més venuts del dia del llibre, altres senzillament reflecteixen temes d'actualitat candent i (sovint) televisiva. El cert és que entre aquest tipus de literatura que floreix especialment cada 23 d'abril (o de juliol, l'any passat...) hi ha títols molt recomanables. Des de llibres de cinema o de teatre fins a estudis de cantants, records de velles glòries esportives o els secrets dels programes de la tele més vistos. Us en recomanem només cinc, però també us animem a tafanejar per les parades sense caure en l'elecció més fàcil. Segur que hi ha un llibre que parla de les vostres aficions, dels vostres cantants preferits, del vostre equip de futbol o d'aquella obra de teatre que us va marcar.
BERLANGA. VIDA Y CINE DE UN CREADOR IRREVERENTE
Miguel Ángel Villena
Tusquets
344 pàgines
20,90 / @ 9,99 euros
El periodista Miguel Ángel Villena ha guanyat el premi Comillas per aquesta biografia del seu paisà, el cineasta Luis García Berlanga (València, 1921 - Pozuelo de Alarcón, 2010), on aborda “els clarobscurs i les genialitats” del personatge. Es recolza en testimonis d’una trentena d’amics i col·legues de Berlanga per reflectir la vida d’un personatge clau en la història del cinema a Espanya. Des de les seves classes preadolescents clandestines als jesuïtes (dins d’una escola de nenes... que “el va apropar a les fantasies sobre dones”), el llibre explica com aquest fill de família acomodada esdevé un “liberal llibertí”. A la biografia sura tot l’humor mordaç, sovint negre i poc respectuós amb la religió del director de Plácido, El verdugo o Bienvenido, Mister Marshall, la seva ironia, el fet de ser un erotòman... Tot allò que han donat sentit a l’adjectiu berlanguià. — TONI POLO
L’EMPERADRIU DEL PARAL·LEL
Lluïsa Cunillé
Arola Editors
98 pàgines
12 euros
Els seguidors de la tan prestigiosa com enigmàtica dramaturga ja poden llegir l’obra que el 6 de maig s’estrenarà al TNC. L’escena comença amb la notícia de la mort de Palmira Picard, l’estimadíssima i aclamada gran estrella del Paral·lel, el 1930. En ple dol, el mític cafè La Tranquil·litat és obert: “Per tradició, aquí només tanquem ‘por órdenes gubernativas’”, diu la mestressa. Cunillé hi barreja personatges reals, com Valle-Inclán, Ferrer i Guàrdia o Josep Santpere, amb un grapat d’antiherois imaginaris, còmplices d’una revolució que ja és en marxa: una activista, un jurista, la mateixa Picard, la germana de l’amo del cafè, un periodista... El Paral·lel, amb la seva atmosfera de música, teatre, circ, hipnotisme i jazz, es presenta com un altre protagonista d’una obra que no deixa de ser un homenatge a uns temps en què Barcelona va ser la capital mundial de l’espectacle. — T. P.
LA ROSALÍA, ENSAYOS SOBRE EL BUEN QUERER
Diversos autors
Errata Naturae
259 pàgines
19,90 euros
El darrer fenomen musical sorgit de Catalunya ja té llibre que estudia fil per randa la fórmula del seu èxit. Rosalia Vila és objecte de l’escrutini, per part de 13 autors, entre l’acadèmia i el periodisme (Agustín Fernández Mallo, Mery Cuesta...). Jorge Carrión, el coordinador, arrenca amb una anàlisi dels vincles de la cantant amb els seus mites del passat: “La primera foto de Rosalía al seu compte d’Instagram és del 6 d’octubre de 2013. A terra, al costat del seu gos, es veuen diversos discs de vinil; a les portades llegim Conchita Piquer, Rocío Jurado, Camarón de la Isla i Enrique Morente (...) Ella, nadiua digital, situa un vinil entre els seus mites d’origen”. Entre els treballs inclosos (el seu feminisme, l’imaginari quinqui, l’influx topogràfic poligoner...), hi ha una versió ampliada d’un reportatge dels orígens de Rosalía d’aquest Quadern del 2019. — CRISTIAN SEGURA
JOHAN CRUYFF. SIEMPRE AL ATAQUE
Auke Kok
Traducció de B. Jiménez i T. Perell
Geoplaneta
672 pàgines
22,90 / @ 9,99 euros
Havia repartit diaris i llet; fet de dependent en una botiga d’esports i en una de tèxtil; i durant temps posà les tovalloles als vestidors del primer equip de l’Ajax, camp on sa mare netejava. Tot li va deixar petja. Però el que marcà de debò a qui revolucionà el futbol modern va ser la figura del pare, Manus, que tenia una verduleria. Cruyff creia que tota la vida el va acompanyar per ajudar-lo... “La seva relació va ser gairebé pseudoreligiosa”, sosté el veterà periodista i historiador, autor d’aquesta biografia total. Com el futbol que imaginà aquell home nascut amb un caràcter inusual (als 12 anys va ser expulsat de l’institut; de gran es negà a treure’s el carnet d’entrenador...), capaç de qualsevol cosa per no perdre i que només es deixà portar per la seva dona, Danny. Cap detall oblida Auke Kok, en un llibre amb pròleg d’un dels periodistes que més bé va llegir Cruyff: Ramon Besa. — CARLES GELI
EL LLIBRE BLANC DEL ‘POLÒNIA’
Divesos autors
Ara llibres
240 pàgines
24,90 euros
A RAC1 no els va fer gaire gràcia, però si volien incorporar el cada cop més mediàtic Toni Soler havien d’acceptar la seva proposta: un programa d’humor polític. Així va néixer Polònia (2000-2003), que saltà a TV3. D’això darrer en fa 15 anys. O, dit d’altra manera, 573 programes en 16 temporades i 6.600 gags. No hi són tots, esclar, en aquest generosament il·lustrat volum (sisè que genera l’espai), però sí vuit dels que van molestar més els poders polítics i fàctics (del president Montilla a Isidre Fainé, de La Caixa), així com una llista d’unes 900 personalitats aparegudes, amb l’actor i l’any que van néixer. En realitat hi és tot i tothom parla: des de com funciona un rodatge durant la setmana, fins al parer dels guionistes, passant per algun secret, com ara que tot un poeta com Feliu Formosa és a la base del 50% professor setciències Oriol Jurquera. L’altra meitat, òbvia. — C. GELI
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.