_
_
_
_

El Terrat celebra el seu 30è aniversari amb ‘L’èxit de la temporada’

La productora catalana que dirigeix Andreu Buenafuente s’instal·la al Coliseum de Barcelona

Sílvia Abril, entre Oriol Grau (esquerra) i Fermí Fernández, en un assaig de l'obra.
Sílvia Abril, entre Oriol Grau (esquerra) i Fermí Fernández, en un assaig de l'obra.Paco Amate

No parem de veure’ls i de compartir-hi riures en teatres, a la ràdio i a la tele. Són actors i personatges (totes dues coses alhora) familiars per a més d’una generació d’espanyols. Fa 30 anys que es dediquen a l’entreteniment, a fer riure i, sobretot, a riure. Alguns actors emblemàtics de la productora El Terrat són Sílvia Abril, David Fernández (o Chikilicuatre), Fermí Fernández, Mònica Pérez i Jordi Ríos, que ara filen molt prim interpretant-se a ells mateixos a L’èxit de la temporada, una comèdia que navega entre la realitat i la ficció i amb la qual El Terrat celebra les seves tres dècades. “S’hauria de dir El miracle de la temporada”, va dir divendres passat el director i fundador d’El Terrat, Andreu Buenafuente, amb referència a les dificultats que han tingut per estrenar aquesta obra de gran format en temps de pandèmia.

L’espectacle, que en principi s’hauria d’haver vist al Teatre Victòria (la gran sala comprada pel Mago Pop l’any passat) del 19 de novembre al 14 de febrer, finalment tindrà lloc al Coliseum de Barcelona fins a “finals de febrer o finals de març, depèn de com vagi tot”, segons el Grup Balañá, propietari de l’espai. Després viatjarà a Madrid.

“Aquesta obra és com les pel·lícules de Marvel que reuneixen els superherois, però amb els superherois d’El Terrat”, va fer broma l’actriu Mònica Macfer, un dels últims fitxatges de la productora. A l’altre costat, entre els més veterans, hi ha Fermí Fernández i Oriol Grau, que van coincidir als anys vuitanta al programa de ràdio de la cadena SER El Terrat, que dirigia Andreu Buenafuente i que va ser l’inici de tot. “D’alguna manera, aquesta obra és com un retorn als orígens, perquè El Terrat era un programa de ràdio molt teatral”, va recordar Fernández, un dels imprescindibles del programa Polònia.

Memòria històrica còmica del país

L'obra ha estat escrita i dirigida per Enric Cambray, actor, director i guionista de la casa, i Israel Solà, un dels caps visibles de la companyia La Calòrica, amb qui ha dirigit obres com Els ocells i Sobre el fenomen de les feines de merda. Tots dos coincideixen que "l'obra parla de l'amistat però també de l'èxit: què significa i el valor que li dona la professió. I de teatre, de l'ofici de ser còmic."

La comèdia “reuneix actrius i actors que formen part de la memòria històrica còmica del nostre país. L’espectador podrà compartir aquesta festa i fer el que més ens agrada: riure”, diuen els directors.

Enric Cambray i Israel Solà han escrit el text de l’obra inspirant-se en la personalitat real dels actors i la seva trajectòria, però “amb molta ficció”, segons Cambray. “Quan els vam veure junts ens vam adonar que són un grup d’amics que s’han conegut treballant perquè tenen una mateixa professió, així que hem basat l’obra en això: l’amistat”, afegeix Solà.

La història narra el retrobament d’uns amics que fa 20 anys van fracassar en l’intent de muntar junts Romeu i Julieta i que ara reprenen el projecte. Però ha passat el temps i ja no són els mateixos: uns han triomfat, d’altres ja no treballen en el teatre, alguns s’han engreixat i altres estan igual. “Jo els veig a tots igual que fa 30 anys, no han canviat gens”, feia broma Buenafuente, fundador d’El Terrat, “aquest petit bitxo que s’ha convertit en una gran papallona”, en paraules de Fermí Fernández, perquè va començar amb un petit programa a Ràdio Reus i ara és en una de les empreses televisives més grans del país. Tanmateix, L’èxit de la temporada “no explica la història d’El Terrat” –aclareix Cambray–, però sí que s’hi fan picades d’ullet, com les al·lusions a Chikilicuatre, el personatge que va fer famós David Fernández quan va aconseguir representar Espanya a Eurovisió, i a la Niña de Schreck, representada per Sílvia Abril al programa d’Andreu Buenafuente.

L’objectiu principal del muntatge és “fer riure” i reivindicar la comèdia, que “és un gènere meravellós que, malauradament, està desprestigiat dins de la professió”, segons Abril. “És important passar-s’ho bé en aquests temps en què estem envoltats de tanta merda”, afegeix Jordi Ríos, un clàssic de la casa que ha treballat a Homo Zapping, Buenafuente, Minoria Absoluta, Crackòvia i Polònia. “El fet d’estrenar al Coliseum ja és l’èxit de la temporada –sentencia l’actriu Alba Florejachs–, perquè el més important és ser aquí i celebrar la vida, que és l’objectiu de l’obra.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_