_
_
_
_
_

El Sant Jordi d’estiu va facturar el 25% del ‘clàssic’ del 2019

El sector del llibre, que hauria recuperat ja el 45% de les vendes de la ‘diada’ d'aquest any, es planteja una jornada festiva de juliol estable

Interior de la llibreria Ona el dia del Sant Jordi d'estiu.
Interior de la llibreria Ona el dia del Sant Jordi d'estiu.
Carles Geli

El sector de l'edició i, en particular, els llibreters van sortir amb l'esperit reforçat després de la resposta ciutadana a la diada del Sant Jordi d'estiu que es va fer dijous com a manera de recuperar la festa de carrer que aquest any no es va poder celebrar el tradicional dia de Sant Jordi, el 23 d'abril, i que al final tampoc es va poder dur a terme a Barcelona i part de Tarragona i Lleida per les restriccions sanitàries. Però, pel que sembla, també han sortit reconfortats mínimament en l'àmbit econòmic perquè, malgrat no haver-hi pràcticament parades amb llibres ni signatures d'autors, la jornada es va saldar amb una facturació equivalent a una quarta part de la realitzada el Sant Jordi del 2019, segons un comunicat de la Cambra del Llibre de Catalunya, elevant en un 5% les previsions més optimistes.

Más información
Sant Jordi resisteix i clava una llança a l’estiu
Un Sant Jordi d'estiu per donar les gràcies als lectors

L'afluència de públic a les llibreries es va manifestar en tot moment superior a les expectatives dels professionals del sector, desanimats després de les mesures sanitàries que van obligar a renunciar a posar parades i signatures per evitar les aglomeracions, una situació que en el cas de la capital catalana va suposar l'eliminació de la zona perimetrada que havia de concentrar, en un passeig de Gràcia tallat al trànsit, 110 estands dels gairebé dos centenars que estaven previstos a tot Barcelona. Ja a mig matí alguns establiments havien facturat el mateix que en una jornada completa. La presència de compradors va arribar a provocar a la tarda cues a l'entrada d'algunes llibreries del centre de la ciutat, fruit dels límits d'accés de control i aforament que marquen les normes sanitàries.

El fenomen no va tenir, no obstant això, el mateix ressò a tot el territori de Catalunya ni a les diferents zones de Barcelona, com tampoc en un determinat tipus de negocis, especialment grans magatzems o macrobotigues culturals. En aquesta línia, algunes fonts rebaixen la facturació global en relació amb un Sant Jordi clàssic que facilita la Cambra i la fixen entre un 10 i un 15% del total de les vendes. Sigui com sigui, i segons les xifres facilitades pel sector, entre la facturació aconseguida el passat 23 d'abril (bàsicament a través d'encàrrecs i vendes en línia) i l'obtinguda pel Sant Jordi d'estiu s'hauria recuperat gairebé un 45% de la facturació de l'any passat.

La tipologia dels compradors de dijous, més propera als clients assidus de les llibreries que no pas als més ocasionals que conformen la clientela massiva del 23 d'abril, explicaria, d'una banda, el volum de les vendes, així com el tipus de llibres que van conformar els més sol·licitats, amb una notable presència de llibres de fons que van neutralitzar les novetats, arrossegant potser el fenomen que, de manera obligatòria, en no poder les editorials llançar més títols ni tampoc distribuir-los, ja es va donar durant el període de confinament. Així, si bé un llibre acabat d'aterrar (el mateix dia) com M’explico, en què l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont explica la seva fugida a Brussel·les, es perfilaria com el més sol·licitat, a més de la intriga de Joël Dicker L'enigma de l'habitació 622 (llançat després del confinament), també van estar entre els més venuts títols més de fons com Canto jo i la muntanya balla, d'Irene Solà; La madre de Frankenstein, d'Almudena Grandes; o Boulder, d'Eva Baltasar. La recent defunció de Juan Marsé va provocar una gran demanda de la seva obra.

L'ambient generat i les xifres que s'intuïen al final del Sant Jordi d'estiu ja van portar al final de la jornada tant el president de la Cambra del Llibre de Catalunya, Patrici Tixis, com la presidenta d'Editors.cat, l'Associació d’Editors en Llengua Catalana, Montse Ayats, a reconèixer a aquest diari que el sector es podria plantejar una jornada així “de manera estable”. No tot el col·lectiu hi estaria d'acord, especialment els llibreters, que als problemes organitzatius hi afegeixen el cost d'aplicar un 10% de descompte. Així mateix, també dubten de canviar la seva estratègia comercial per a aquesta època de l'any, que ja disposa de les vendes de lectures de vacances i la promoció del guanyador i els finalistes del premi Llibreter que convoca el mateix gremi.

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Sobre la firma

Carles Geli
Es periodista de la sección de Cultura en Barcelona, especializado en el sector editorial. Coordina el suplemento ‘Quadern’ del diario. Es coautor de los libros ‘Las tres vidas de Destino’, ‘Mirador, la Catalunya impossible’ y ‘El mundo según Manuel Vázquez Montalbán’. Profesor de periodismo, trabajó en ‘Diari de Barcelona’ y ‘El Periódico’.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_