Sant Jordi resisteix i clava una llança a l’estiu
El sector del llibre, sorprès pel resultat, estudiarà repetir experiència amb una jornada de carrer al juliol
Mai en la història de la festivitat d'un Sant Jordi o Dia del Llibre i de la Rosa s'havia mirat menys el cel per saber si el temps seria respectuós o no. I és que les restriccions sanitàries pel coronavirus van portar la jornada, especialment a Barcelona i les àrees de Lleida i Tarragona més afectades per la pandèmia, a un Sant Jordi de portes endins i alguna mínima parada davant de la botiga. Però fins i tot en aquestes coordenades, de nou el mite i el ritual ciutadà van funcionar i les vendes, tot i ser molt inferiors a un Sant Jordi normal del 23 d'abril, van acabar millor del que havien previst els mateixos llibreters, que van comprovar com a la tarda es van formar cues als carrers per motius d'aforament. La imatge va ser tan satisfactòria que part del sector del llibre no descarta plantejar-se la creació d'un dia de Sant Jordi d'estiu estable, tal com van coincidir a assenyalar el president de la Cambra del Llibre i la presidenta dels editors catalans, Patrici Tixis i Montse Ayats, respectivament, a EL PAÍS.
Els carrers mostraven una normalitat absoluta i era difícil trobar parades amb llibres i, encara menys, amb roses, ocupades les clàssiques artèries santjordienques de la capital catalana (Rambla de Catalunya, plaça de Catalunya i la Rambla) pels seus habitants habituals, les terrasses de bar, tot i que no gaire concorregudes, castigades per l'absència de turisme i la recomanació sanitària de sortir de casa només en cas de necessitat, per evitar contagis.
Tampoc hi havia pràcticament estands al passeig de Gràcia, que, tallat al trànsit, havia d'allotjar la zona perimetrada amb 110 llocs de llibres i signatures d'autors, a la qual el sector va renunciar amb el rebrot pandèmic dijous passat. La situació va deixar tota la ciutat amb tot just 70 parades als carrers. Amb més presència de carrer i àmbit festiu es va viure a Girona, menys castigada per la pandèmia.
L'activitat, no obstant això, era a dins. I es va notar des de primera hora, sobre les 10 del matí, quan, encara muntant amb certa resignació algunes parades, van començar a arribar ja els primers clients. “Estic sorpresa”, assegurava Montse Serrano, de la llibreria +Bernat, que havia vaticinat “una jornada light”, tant de facturació com d'afluència. El retrat robot del comprador es va definir aviat i amb un perfil molt diferent del d'un Sant Jordi multitudinari clàssic com el que el confinament va avortar l'abril passat: “No està sent el comprador ocasional, sinó gent que ja sap què ve a buscar i que s'endú tres o quatre llibres tranquil·lament”, assegurava Enric Aymerich, de Laie.
L'explicació era doble: “És ja l'arsenal de lectures d'estiu, la convocatòria ha coincidit amb l'inici de vacances i això ens està ajudant”, apuntava Marta Ramoneda, des de La Central, que basava la seva tesi en la tipologia diversa de les compres: novel·la negra i best-seller, amb lectures més de fons, tot amanit amb algun títol infantil. “Aquestes vacances la gent s'estarà més quieta en un lloc on potser no té ni Netflix, amb la qual cosa llegirà més”, espera Eric del Arco, des d'una Documenta on les vendes dels dies anteriors “no feien preveure això”. “Aquest fenomen ja el vam viure amb el confinament del març: hi ha la por que es repeteixi i el lector acumula llibres”, completa Aymerich.
El fet que no hi hagués tantes parades al carrer va facilitar que els que entraven a les llibreries fossin clients habituals, que els llibreters identificaven malgrat les mascaretes. “He vingut a col·laborar”, deia una dona al copropietari de Documenta, amb quatre llibres a la mà. Una familiaritat que va permetre fer alguna venda de més en conèixer el gust del client. “Des que va començar la pandèmia, la gent s'ha bolcat amb el comerç de proximitat i especialment amb el nostre”, creu Serrano.
Així, a llibreries com Documenta o Laie ja havien facturat al migdia el mateix que en una jornada d'“uns dies que ja aquest juny i juliol estan sent millors que els del 2019”, aporta Lluís Morral, de Laie. A La Casa del Llibre xifraven en un 30% l'augment de vendes. El fenomen ha estat menys notable a centres com la Fnac o El Corte Inglés.
L'increment de visitants va ser superior a la tarda, la qual cosa va obligar a controlar l'aforament en algunes llibreries, cosa que va comportar cues. Aquesta afluència va fer que calgués reforçar el personal, com va passar a La Impossible, de les poques que tenia, davant de la seva parada al carrer, una parada de roses d'una florista del barri, el sector més castigat aquest dijous.
També temien no donar a l'abast els venedors de La Casa del Llibre de Rambla de Catalunya, amb més de 40 clients a les 14.00. I és que les mesures sanitàries requerien personal específic: era obligatori per entrar rentar-se les mans amb gel hidroalcohòlic i en algunes donar el nom “per tenir control de traçabilitat si es detecta a posteriori un cas de contagi”, s'excusaven a Abacus. La mascareta era obligatòria, així com seguir circuits marcats al terra.
En un intent de mantenir certa tradició santjordienca, hi va haver fins i tot alguna signatura d'autors presencials, majoritàriament promogudes per l'editorial Univers i el Grup 62; aquests últims, a més de fer un esmorzar, van aparèixer per sorpresa a les llibreries.
“Hem aconseguit que el llibre estigui a l'imaginari col·lectiu i això es tradueix en aquesta jornada”, opina Ayats, mentre que per Tixis, “durant el confinament, la gent va parlar pel mòbil i va veure la tele, però també va llegir”. Després de la sorpresa d'aquest dijous, tots dos asseguren: “Potser podem plantejar-nos un Sant Jordi d'estiu estable”, si bé els llibreters s'hi mostren poc inclinats perquè, entre altres aspectes, implicaria tornar a aplicar un 10% de descompte, com avui. En qualsevol cas, Sant Jordi sembla que va clavar una llança a l'estiu.
Puigdemont, novetat; Marsé, fons
Que la tipologia de client a les llibreries fos el d'un perfil més lector i assidu va generar que hi hagués un equilibri anòmal, en relació amb un Sant Jordi clàssic de 23 d'abril, entre novetats i obres de fons entre els més venuts. Així, un que es va posar aquest dijous a la venda, M'explico, en què l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont explica la seva fugida a Brussel·les, es perfilaria com el més sol·licitat. La intriga de Joël Dicker L'enigma de l'habitació 622, llançat després del confinament, també seria dels més venuts, però compartint honors amb títols més de fons, com Canto jo i la muntanya balla, d'Irene Solà; La madre de Frankenstein, d'Almudena Grandes; o Boulder, d'Eva Baltasar. La recent mort de Juan Marsé va provocar gran demanda de la seva obra.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.