_
_
_
_
Teatre

El confinament fa tornar la taquilla inversa al teatre

El Maldà, que posa a la venda un CD amb les cançons de ‘Les feres de Shakespeare’, prepara un cicle en el qual el públic pagarà amb donatius

Toni Polo Bettonica
Un moment de la representació de 'Les feres de Shakespeare' al Condal
Un moment de la representació de 'Les feres de Shakespeare' al Condalalfred mauve

El Maldà també es reinventa. “Hem tingut un debat intern molt intens sobre com hem de seguir endavant en aquesta situació en què no podem funcionar com a teatre normal”, explica Adrià Aubert, director de la companyia Els Pirates Teatre, que gestiona aquesta petita sala del barri Gòtic de Barcelona. La conclusió ha estat que cal oferir producte nou amb el qual subsistir. No és la primera sala que s'adapta a aquests temps del coronavirus ni serà l'última que ha decidit que la fórmula “cultura gratuïta” no els ajudarà a superar els mesos que han passat i els que queden per passar sense funcions amb públic. Dilluns van posar a la venda un CD digital amb les cançons de Les feres de Shakespeare, el primer musical en gran format de la companyia, que es va estrenar al Condal durant l'últim festival Grec, el juliol de l'any passat. A partir del dilluns 18 de maig, arrenca la iniciativa batejada com a Dilluns de merda, que recollirà continguts realitzats, des del confinament, per les companyies que estaven programades aquesta temporada i que s'han quedat sense poder estrenar. El Maldà retoca el seu lema identificatiu, “Històries de prop”, i el converteix en “Seguim a prop”, per recordar al públic que, malgrat les dificultats, el teatre segueix aquí.

És el primer granet de sorra d'aquest teatre en la lluita contra la situació d'emergència que viuen les companyies i els professionals de les arts escèniques. “Creiem que calia revertir el boom de teatre en línia que hi va haver al principi d'aquesta crisi, que possiblement estava molt bé, però ara que sabem que la situació s'allargarà, hem decidit continuar treballant i presentem produccions pensades per oferir a través de les xarxes socials però que aportin econòmicament a l'equip”. La setmana que ve es presentarà el cicle Dilluns de merda, espectacles en fals directe, de poc menys d'una hora de durada, als quals es podrà accedir a través del web del teatre, en obert, però es demanarà un donatiu a l'usuari. “És com la fórmula de la taquilla inversa [que es va fer a diverses sales fa uns anys i en les quals l'espectador, després de veure la funció, pagava la voluntat]”, comenta Aubert. “Nosaltres expliquem bé a la nostra pàgina web quin cost té fer una obra de teatre, tot el que implica, des d'assajos, tècnics, llums... en la preparació de l'obra, i el que vulgui hi col·laborarà amb un donatiu”.

Más información
Festa en una nit d’estiu
Els Pirates fan que les dones s’empoderin
Identitat cabaretera

“Són produccions fetes per les companyies des del confinament”, explica el director de la sala. “Tot serà material nou que cada equip produeix per al cicle i, en la mesura que es pugui, relacionat amb l'espectacle que no es va poder estrenar: monòlegs, cançons, fragments d'altres obres… Cadascú prepara el que vulgui i (segons la situació en la qual es troba) pugui”. No seran productes purament audiovisuals, tot i que es gravaran amb una càmera: “Cada episodi del cicle tindrà una estètica conjunta que li donarà un aire teatral”, concreta Aubert, que reconeix la impossibilitat de viure una experiència teatral a través d'un monitor.

La companyia que trencarà el gel serà la del mateix teatre, Els Pirates. “Puc avançar que en uns 45 minuts repassarem els nostres 19 anys d'història amb anècdotes, comentaris, records i, per descomptat, cançons”. El cicle, que comprèn quatre dilluns, es podrà veure cada dues setmanes.

Sota l'etiqueta esmentada, #seguimaprop, Els Pirates aniran anunciant més activitats teatrals per subsistir en la mesura dels possible durant aquesta etapa que tant està perjudicant tots els sectors de la cultura, començant pel teatre. “ Mentre no ens puguem trobar a les sales, continuarem treballant”, conclou Aubert.

Feres i bruixes en CD

El disc digital de Les feres de Shakespeare recull les cançons interpretades en l'obra, una adaptació lliure de L'amansiment de la fúria, amb traducció i dramatúrgia d'Ariadna Pastor, música original d'Adriana Cabiró (interpretada en directe) i direcció d'Adrià Aubert. El text és una reflexió punyent i divertida en clau feminista sobre la identitat, mentre que la música comprèn una barreja de llenguatges que van des dels inicis de l'opereta fins al jazz dels anys vint, amb pinzellades barroques de l'època shakespeariana i tocs de blues, swing, pop... L'aficionat pot comprar el CD digital a través de la pàgina web del Maldà amb un llibret en diferents versions amb les lletres de les cançons i fotografies de la representació. També està disponible al web el CD que recull les cançons d'Akelarre, el feminista, divertit i descarat cabaret de The Feliuettes.

Entrades anticipades al TGB

Ever Blanchet i Maria Clausó, directors de Teatre Gaudí Barcelona (TGB), han apostat per un nou format per fer front a la crisi provocada per l'expansió del coronavirus. Es tracta de l'Entrada desconfina’t, a 10 euros, que permet anar a veure una de les obres que es representaran en aquesta sala de l'Eixample quan les autoritats decretin que els teatres poden tornar a obrir les portes. “En un moment com aquest cal trobar nous formats que permetin seguir fent teatre, en aquest cas hem notat força interès per part de l'espectador, que a través de les xarxes i de la compra en línia demostra que té moltes ganes de tornar als escenaris”, declaren els directors de la sala.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Toni Polo Bettonica
Es periodista de Cultura en la redacción de Cataluña y ha formado parte del equipo de Elpais.cat. Antes de llegar a EL PAÍS, trabajó en la sección de Cultura de Público en Barcelona, entre otros medios. Es fundador de la web de contenido teatral Recomana.cat. Es licenciado en Historia Contemporánea y Máster de Periodismo El País.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_