Els museus engeguen reptes virals
Els centres llancen propostes a les xarxes per difondre les seves col·leccions, ara tancades
El 14 de març el Museu de Guissona (la Segarra) va engegar un repte sense saber quines conseqüències tindria. A través de Twitter, el centre va pujar a la xarxa una fotografia del primer espai expositiu de la història del museu i va convidar a sumar-s'hi tres museus amb les etiquetes #firstmusem i #museusacasa.
En menys d'una setmana, una seixantena de museus, catalans i de la resta d'Espanya, van secundar la proposta, fins al punt que centres com el Thyssen de Madrid, el MNAC, el Picasso de Barcelona i Màlaga, el CCCB, el Macba, el Museu Dalí i el Belles Arts de Sevilla, entre d'altres, han acceptat el repte, seguint l'efecte challenge (no voler ser menys que els de la teva mateixa condició), i el fear of missing out (por de perdre's alguna cosa), però, sobretot, davant la necessitat de fer-se visibles i d'interactuar amb els amants de l'art i els potencials visitants després del confinament. Tot plegat ha fet que el que havia de ser una iniciativa d'abast local hagi acabat amb la participació de molts museus estatals.
Un altre repte que ha tingut molta repercussió entre els centres catalans és el concurs impulsat per museus com el Picasso, el Museu del Disseny, el Marítim i el Museu Arqueològic de Tarragona, #MuseumQuizACasa, un concurs en línia que inclou una versió per a adults i una altra per a famílies en format quiz que posa a prova durant el confinament quin és el coneixement sobre el patrimoni cultural dels museus que participen en la iniciativa.
Per la seva banda, el MNAC ha convidat els seus seguidors virtuals a imitar les obres de la seva col·lecció i a compartir-les a les seves xarxes amb l'etiqueta #RepteArtACasa, amb uns resultats sorprenents.
La viralitat d'aquestes propostes ha recordat altres accions, com la que fa menys d'un any van protagonitzar nombrosos museus catalans en resposta a la sentència del Tribunal Suprem de l'1 d'octubre cobrint amb vels negres algunes de les seves obres més emblemàtiques en senyal de rebuig i protesta. En aquell cas, la iniciativa impulsada a través d'Instagram pels museus d'Olot, emprant l'etiqueta #velsperlallibertat, també va acabar sent tendència, i va fer que un gran nombre de museus catalans se sumessin a l'acció i compartissin a les seves xarxes socials imatges en què es podia veure el mateix gest de tapar algunes de les seves escultures amb un vel negre, una cosa que, en altres canals, hauria estat difícil de visibilizar.
El fenomen no és local, sinó global. Són molts els museus que han proposat a les xarxes socials reptes als seus visitants virtuals, emulant algunes de les seves obres sota l'etiqueta #tussenkunstenquarantine, com és el cas del Getty Museum de Los Angeles. El museu nord-americà ha demanat a través d'Instagram i Twitter que els usuaris imitin les seves obres utilitzant només tres objectes. Per la seva banda, la Tate i la National Gallery de Londres s'han sumat a aquesta nova onada i han proposat mitjançant Instagram a tots els apassionats de les arts visuals que creïn escultures en menys d'un minut i les pengin a la xarxa, i molts hi han respost amb originals escultures a partir d'objectes domèstics i els seus propis cossos.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.