‘L’onada’ d’Oteiza, al costat del Macba, a restauració
A l'escultura se li aplicarà una pel·lícula que ajudarà a eliminar les contínues pintades que pateix
L'escultura L'onada, creada el 1998 per Jorge Oteiza, va abandonar dilluns el seu emplaçament davant del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) per tornar al taller de Pere Casanovas de Parets del Vallès, on va ser creada. L'obra, d'alumini patinat, se sotmetrà a un rentat de cara per eliminar els grafitis que enlletgeixen la superfície de la peça. Per prevenir noves accions se li aplicarà una substància que ajudarà a eliminar futures intervencions gens artístiques.
L'onada està situada, des que l'escultor la va donar el 1998, a la tarima de la plaça dels Àngels, on s'aixeca l'edifici de Richard Meier; la zona zero en la qual diàriament es donen cita skaters per practicar la seva activitat preferida, i és un lloc que concentra un bon nombre d'activitats a gairebé totes les hores del dia. Des del museu asseguren que no és durant el dia quan la peça és objecte dels actes vandàlics que ara l'han fet tornar al taller on va ser creada. "És la primera vegada que abandona el seu emplaçament, fins ara les tasques de neteja de la superfície s'havien fet in situ, però ara el procediment de neteja obliga a moure-la", expliquen des del museu. Segons les previsions, l'obra tornarà al seu emplaçament original d'aquí a un mes.
Tres anys després de la seva inauguració, Oteiza va ser convidat a produir una obra per al Macba i l'escultor va decidir que volia fer-la dialogar amb l'estil arquitectònic de Meier, que ell considerava d'un racionalisme proper a Le Corbusier i amb el qual se sentia molt afí. En aquest context, va decidir produir una gran onada d'alumini negre formada per poliedres i plans oblics i fer-la jugar amb l'alternança de llum i ombra que crea sobre l'obra la façana del Museu.
La peça parteix d'un model de bronze de cinc centímetres d'altura realitzat per Oteiza el 1957. L'escultor va recuperar la peça del seu taller, on havia quedat emmagatzemada des que va abandonar la producció escultòrica el 1959.
El 3 de juliol del 1998 Oteiza, en cadira de rodes, va supervisar la instal·lació de l'obra al seu lloc, però el dia 13 l'obra es va inaugurar sense la seva presència, a causa del fràgil estat de salut de l'escultor. L'acte va ser presidit pel president del Patronat de la fundació, Leopoldo Rodés, i va comptar amb la presència de l'alcalde de Barcelona de llavors, Joan Clos; el conseller de Cultura de la Generalitat, Joan Maria Pujals, i el director del Macba, Manuel Borja-Villel. En una de les cares de l'escultura, Oteiza va incloure-hi una dedicatòria: "A Leopoldo Rodés, artista del frontis, mecenes ocult de les dues parets".
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.