‘Green Book’, millor pel·lícula, als Oscar de Cuarón i la diversitat
El realitzador de 'Roma' obté el cinquè guardó a millor direcció per a un mexicà en sis anys. L'Acadèmia premia un nombre rècord de dones i afroamericans
La triomfadora de la nit dels Oscar no va ser una pel·lícula. Va ser la diversitat. Van recollir un premi 15 dones, el rècord de la història de la gala —encara que només un 27,5% dels guardons—. I va haver-hi set guanyadors afroamericans, en sis apartats, una altra marca inèdita. Per cinquena vegada en sis anys un mexicà va pujar a recollir l'Oscar a la millor direcció. A la platea hi havia la primera indígena americana nominada a millor intèrpret protagonista. A part, arribat el moment de premiar una sola obra en un dels anys més oberts que es recorden, l'acadèmia d'Hollywood va decidir que Green Book és la millor pel·lícula de l'any.
Si hi ha un sol guanyador individual de la nit és Alfonso Cuarón. El cineasta mexicà va rebre el seu segon Oscar a la millor direcció per Roma, després de Gravity el 2014. Va recollir també el de millor fotografia i millor pel·lícula estrangera, una categoria on Mèxic s'estrena com a triomfador. És també el primer guardó per a un llarg de ficció de Netflix —havia guanyat per un curt i un documental—, la plataforma de vídeo per internet que ha trencat les regles de Hollywood amb aquesta pel·lícula i que ha quedat consolidada aquesta nit com un estudi de cinema. Roma és el fenomen de l'any en la indústria i potser el film que es recordarà d'aquí a una dècada. Però no és una pel·lícula de Hollywood. Green Book, sí, en tots els sentits.
En la primera meitat de la cerimònia, Roma va anar veient com els premis de totes les categories tècniques es donaven a Black Panther i Bohemian Rhapsody. La primera és la pel·lícula de superherois més taquillera de la història dels EUA, així com el film amb més ingressos d'aquest any, amb 1.300 dòlars (1.146 milions d'euros) a tot el món. Aquest diumenge va ser la primera pel·lícula de Marvel Studios que va guanyar un Oscar. El biopic de Queen ha estat un èxit mundial amb una recaptació de 860 milions de dòlars (758 milions d'euros).
Aquest era un any rècord pel que fa a la diversitat en les nominacions i, per fi, això s'ha traslladat als premis. Diversitat en el sentit de tot el que no fossin homes blancs. Hi havia 15 nominats negres d'un total de 212. Hi havia 52 dones nominades en categories que no fossin actriu, una marca inèdita. Tres anys després de la polèmica dels Oscar blancs (#OscarSoWhite), que va col·locar Hollywood al divan del racisme i la poca amplitud de mires, els nominats negres van fer història el 2019. Mahershala Ali, per Green Book, i Regina King, pel Blues de Beale Street, es van portar els Oscar a les interpretacions secundàries. Ali és el primer actor negre que guanya dos premis al millor actor de repartiment. Per a King era el primer guardó, en un any en què ha guanyat el Globus d'Or i un Emmy.
Hannah Bleacher ha estat la primera dona negra de la història que ha guanyat l'Oscar al millor disseny de producció, per Black Panther. Pels vestits del món de Wakanda, Ruth E. Carter ha estat la primera dona negra a guanyar l'Oscar al millor vestuari. Peter Ramsey és el primer director negre que ha obtingut l'Oscar a la millor pel·lícula d'animació per Spiderman: un nou univers. A la catifa vermella, Spike Lee ha dit que si aquests eren els Oscar més diversos ha estat gràcies a aquella polèmica de fa tres anys i dels canvis que es van introduir per obrir l'Acadèmia a centenars d'estrangers i minories.
Després, Lee ha aconseguit el primer Oscar de la seva vida —només tenia el d'honor— pel guió adaptat d'Infiltrado en el KKKlan. És, a més, el primer afroamericà que ha guanyat en aquesta categoria. A l'escenari, es va fondre en una abraçada amb Samuel L. Jackson i va dir “motherfucker”. Les càmeres van apuntar al congressista John Lewis, una llegenda de la lluita pels drets civils. Lee signa en aquesta pel·lícula un altre superb al·legat contra el racisme al seu país, amb una referència explícita a l'actual clima polític i al president Donald Trump. “La propera elecció està molt a prop”, va dir. “Fem el que cal fer”, va afegir utilitzant el títol de la pel·lícula Do the Right Thing (Haz lo que debas) que va ha estat la seva primera nominació en gairebé tres dècades.
I en els segons premis des del moviment Me Too i la rebel·lió per la igualtat d'oportunitats a Hollywood, des de la presentació de les tres còmiques, premi rere premi, l'escenari dels Oscar s'ha omplert de dones. Domee Shi i Becky Neiman han pujat a recollir el premi al millor curt animat per Bao, que partia amb l'avantatge d'haver estat col·locat per Disney davant dels Els increïbles 2, la quarta pel·lícula més taquillera de l'any al món. A continuació, dues dones més, Rayka Zehtabchi i Melissa Berton, rebien l'Oscar al millor curt documental per Period. End of Sentence, una història sobre l'estigma de la menstruació a l'Índia rural. “No em puc creure que una pel·lícula sobre la menstruació hagi guanyat un Oscar”, ha dit Zehtabchi entre llàgrimes. Era l'any per fer-ho.
Rami Malek s'ha endut el premi al millor actor protagonista per fer de Freddie Mercury a Bohemian Rhapsody. L'Acadèmia té predilecció per les transformacions d'actors en persones reals i la de Malek és convincent tot i que la veu no és seva. Bradley Cooper s'ha pogut lluir reproduint la seva interpretació en Ha nacido una estrella sobre l'escenari, cantant en directe Shallow amb Lady Gaga en el número musical de la nit. La cançó, per descomptat, ha guanyat l'Oscar.
Olivia Colman, la reina de La favorita, ha guanyat com a millor actriu protagonista, una categoria impressionant en la qual les travesses apuntaven a Glenn Close i per primera vegada en la història competia una dona indígena americana, Yalitza Aparicio.
S'ha parlat castellà. No només a Roma. Javier Bardem segurament s'ha convertit en el primer presentador que ha fet tota la seva intervenció en espanyol. “No hi ha fronteres, no hi ha murs, que frenin l'enginy i el talent”, ha dit. “Aquesta nit celebrem la importància de la cultura i la llengua de diferents països”. Diego Luna ha afegit després: “Així que ja es pot parlar en castellà als Oscars. Ja ens han obert la porta i ara no ens trauran d'aquí”.
Després de múltiples anuncis i canvis sobre el format de la cerimònia, l'inici d'aquests Oscar tenia una especial responsabilitat de crear impacte, de dir que aquesta continua sent la nit més important de Hollywood. Els Oscar comencen amb un número musical, amb un muntatge emocionant o amb un monòleg còmic. L'Acadèmia ha apostat per totes tres, i en aquest ordre. El grup Queen i un himne com We Will Rock You. Les càmeres del teatre han mostrat Gustavo Dudamel i Lady Gaga gaudint del sol de Brian May. I Adam Lambert ha fet la seva imitació de Freddie Mercury.
Tres grans còmiques, Tina Fey, Maya Rudolph i Amy Poehler, han fet un número que farà que siguin recordades com les presentadores d'aquesta cerimònia. “Benvinguts a l'edició un milió dels Oscar”, ha dit Fey. “No hi ha presentador, no hi ha premi a la pel·lícula més popular i Mèxic no pagarà el mur”, ha disparat. Ha estat l'únic detall de la nit en què la cerimònia s'ha permès riure's de si mateixa.
En les setmanes prèvies, l'Acadèmia i, sobretot, la cadena ABC havien perdut els papers buscant fórmules per fer més curta la cerimònia. Als nominats se'ls havia dit poc menys que la xifra d'audiència depenia d'ells, alguns dels guanyadors es van obstinar a fer discursos insípids i mandrosos, com si volguessin boicotejar la transmissió. Dels primers quatre premis, es va haver de fer fora dos guanyadors de l'escenari tallant-los el micròfon.
L'edició número 91 dels Oscar arribava amb la pressió que la cerimònia no fos desastrosa i que es reconegués en els premis la gran diversitat dels nominats. El primer no ha quedat clar. L'Acadèmia es va passar en 10 minuts de l'estricte límit que li havia posat la cadena de televisió, preocupada amb les audiències. En el segon, aquests premis van superar tot el que s'havia vist abans.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.