_
_
_
_
art

Diferència i compromís

El galerista vocacional està en extinció i els museus són plataformes promocionals

Exposició de Patricia Dauder.
Exposició de Patricia Dauder.Roberto ruiz

A les portes d’una nova edició de la fira Arco, convé interrogar-se —sense molta gravetat— sobre el paper real que juguen les galeries d’art. No parlem de les que estan en poder dels grans marxants (Hauser & Wirth, Gagosian, Pace, Zwirner), que es mouen en els tres principals mercats del sector, els Estats Units, la Xina i Anglaterra, ni de les subhastes, que es comporten cada vegada més com galeries, sinó dels espais de sempre, sales de pintura, escultura i fotografia que reben el públic en carrers cèntrics o propers als museus.

El mercat de l’art és volàtil i insaciable. O s’expandeix i se sucursalitza (Art Basel-Miami-Hong Kong, Frieze Londres-Los Angeles), o es contrau en models alternatius de fires més petites i dinàmiques. Els formats es barregen, els cànons es trenquen, els crítics són comissaris i els comissaris són artistes, i fins el col·leccionista compra per internet sense necessitat de tenir físicament la peça al davant. La uberització ha arribat al comerç de l’art com un fenomen pop-cultural, però aquí ningú farà vaga. Així que el galerista vocacional és un professional en extinció, i qui sap el que oferirà a l’artista prou bo, més enllà que els museus són ara plataformes promocionals les programacions de les quals estan subjectes al caprici i a la butxaca dels bilionaris.

HOLLOW

Patricia Dauder
ProjecteSD. Barcelona
Fins al 13 d'abril

AUTOMATISME I GEOMETRIA, 1924-1929

Léon Tutundjian
Galeria Marc Domènech. Barcelona
Fins al 25 d'abril

A Barcelona, les galeries s’esfumen com els quioscos de premsa, les botigues de queviures i les merceries. En un dels seus eixos més actius, el passatge Mercader, la galeria Estrany & De la Mota ha anunciat que tancarà a final de temporada. Allà mateix, uns quants portals més amunt, resisteixen Marc Domènech i ProjecteSD. La primera s’esforça a sostenir un mercat que posa el focus en les avantguardes històriques, la fotografia i la pintura catalanes, mentre que la segona prefereix el concepte. Precisament en aquest espai s’exhibeixen els treballs de Patricia Dauder (Barcelona, 1973) sota el títol Hollow, un terme que no remet a la idea d’un cos buidat o buit, sinó a una mena de flotació o desconnexió amb alguna cosa que li és natural, que ha deixat a part la seva closca o ha abandonat el seu refugi.

Dauder es complau dialogant amb l’àmbit estètic del minimalisme (quadrícules) i el postminimalisme, insisteix en allò carnal i en la confrontació expressa d’atributs com ara força/fragilitat, duresa/suavitat, superfície natural/industrial. Materials diversos —fang, fustes, paper— han estat desposseïts de la seva pulsió cultural i ara els veiem estetitzats com a “objectes parcials” o seccions. Aquestes obres van sorgir de les seves experiències a l’Equador, fa uns mesos, mentre participava a la Biennal de Conca. Allà va crear entorns que tenen alguna cosa de fantasmàtica, no acullen ni protegeixen perquè són només restes de sòls i barcasses, prèviament erosionats, cremats i després col·locats ordenadament sobre el paviment. Els dibuixos (oli sobre paper) semblen siluetes de cossos torbats per fantasies i mancances. En un mur, fotografies de teixits impreses sobre teles pengen com fulls de calendari. I a la part inferior d’una altra paret, hi ha col·locats en filera horitzontal uns pètals de fang que desencadenen una espiral d’identificacions sobre el cos femení.

En una línia molt més estudiada i sòbria, l’obra de l’enigmàtic i gairebé desconegut pintor armeni Léon Tutundjian (Amàsia, 1905 — París, 1968), es presenta inèdita a la galeria Marc Domènech. Artista contra corrent, va sobreviure a l’extermini del seu poble gràcies a la protecció materna. Va fugir primer a Istanbul i després a Venècia, per instal·lar-se definitivament a París, on va connectar amb les avantguardes del moment, encara que mai es va identificar amb cap sinó que va treballar en els marges, vorejant moviments com Abstraction-Création i Art Concret, sempre fidel al càlcul geomètric. Va acabar sent surrealista quan ja gairebé ningú no ho era. Els seus dibuixos i escultopintures dels anys vint combinen l’informalisme amb una geometria que recorda Klee i Kandinsky. Línies i corbes, pesos i contrapesos (fusta, metall), li donen moviment a allò representat, semblen figures o taques esquemàtiques que baixen per una escala o ballen.

Convé visitar aquestes dues exposicions. A més de coneixement i bellesa, tenen una singularitat autèntica, una diferència compromesa.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_