_
_
_
_

La Barcelona Games World treu de la pantalla els videojocs

El saló d'oci digital oferirà un espectacle més enllà de l'oferta de jocs per a mòbils, consoles i ordinadors

Jordi Pueyo Busquets
Una noia utilitza unes ulleres de realitat virtual.
Una noia utilitza unes ulleres de realitat virtual.JOAN SÁNCHEZ

El saló Barcelona Games World (BGW) arriba a la capital catalana per tercer any consecutiu del 29 de novembre al 2 de desembre. Entre els 170 expositors hi haurà les grans marques del sector per presentar les seves novetats davant d'una audiència que els organitzadors calculen que superarà les 130.000 persones. L'esdeveniment, organitzat per Fira de Barcelona, estrena ubicació al recinte firal de Gran Via de l'Hospitalet de Llobregat, i guanyarà espai interior als seus 56.000 metres quadrats. “Més enllà de provar les novetats en consola, PC i mòbil, els assistents experimentaran vivències memorables”, assegura el director del saló, Josep Antoni Llopart. El motiu d'aquesta afirmació: els personatges dels videojocs també passejaran per les naus i passadissos del recinte firal. Alguns d'ells fins i tot es podran veure sense la necessitat de dur posades unes ulleres de realitat virtual.

La reedició del joc del 1998 Resident Evil 2 de Capcom, que sortirà al mercat al gener, és un dels videojocs que podran estrenar els assistents a la BGW. Els zombis de la saga traspassaran la pantalla —encarnats per actors— i passejaran, amb els visitants, per un túnel del terror de 170 metres quadrats, totalment a les fosques. Al mateix joc hi haurà un escape room de 988 metres quadrats. Hi podran entrar 100 persones simultàniament i hauran de buscar un antídot per sobreviure. Els muntatges són, respectivament, producció de les empreses barcelonines HorrorBox i Escape Barcelona.

La fira acollirà la final de ‘League of Legends’ d’Espanya i Portugal

La pantalla psicològica que durant anys ha separat jugadors i videojoc es trenca per moments. La realitat virtual crea un món nou darrere de les ulleres. La realitat augmentada aprofita el que el jugador veu en el seu entorn real i hi col·loca una capa d'objectes i personatges ficticis. La realitat mixta combina els dos conceptes: potser el jugador està tocant una làmina de fusta (de debò) però, amb les ulleres posades, veu una gran paret tàctil futurista: el tacte i la vista es mouen per mons diferents. Amb aquests conceptes —que ocuparan 1.500 metres al saló— el jugador i els personatges dels títols recreatius tenen via lliure per moure's entre el món real i l'imaginari: entrar i sortir del joc.

Assistents en una edició anterior de la Barcelona Games World.
Assistents en una edició anterior de la Barcelona Games World.

Fira de Barcelona s'ha aliat amb la companyia catalana Visyon, especialitzada en tecnologia immersiva, per dissenyar un dels parcs de realitat virtual més grans d'Europa. Aquest espai efímer, al qual es podrà accedir amb l'entrada general però fent una cua específica [els 20 guanyadors del sorteig de Visyon tindran una entrada reservada], es dirà XR Zone i estarà distribuït en vuit zones temàtiques. A cadascuna hi haurà tecnologies innovadores que prometen revolucionar el sector de l'oci digital en els propers anys. Segons Llopart, és important que el públic pugui provar una tecnologia que encara no és assequible per a la majoria de butxaques per endur-se-la a casa.

“El sector creixerà un 20% anual durant els propers tres anys”

Una de les novetats d'XR Zone serà la taula de ping-pong reinventada. La superfície és una gran pantalla que detecta la pilota cada vegada que hi xoca i proporciona punts, imatges i, en definitiva, més emoció a la partida. La idea d'XRPitstop, filial de Visyon dedicada a esdeveniments, és mostrar nous jocs produïts per l'empresa que es puguin comercialitzar en locals recreatius. “La nostra presència a la BGW és una inversió i una aposta per fer créixer la indústria de realitat virtual i apropar-la als consumidors”, explica el CEO de Visyon, Pere Pérez. Clavar cops de puny amb un guant de boxa a un contrincant irreal, veure hologrames projectats en una paret i fer gimnàs amb ulleres de realitat virtual són altres dels exemples d'experiències que es podran viure en aquest espai, on tampoc faltaran els zombis, en aquest cas els del joc Call of Duty (Activision).

Bandai Namco, Nintendo, PlayStation, Xbox, Epic Games, Warner o Riot Games són algunes de les marques de videojocs que hi presentaran les seves novetats. També participaran en la fira firmes tecnològiques com Asus, HP, Intel i HTC Vive. A diferència de les seves dues primeres edicions, que es van fer a principis d'octubre, la BGW estarà més a prop aquest any de les dates de les compres de Nadal. L'entrada d'un sol dia val 16 euros, mentre que es pot adquirir un abonament per a tres dies per 35 euros. A més de provar els jocs abans que arribin al mercat, els assistents podran gaudir d'un programa de 80 activitats.

Els assistents podran jugar en una grua a 50 metres d’altura

Amb l'aparició dels telèfons mòbils i les consoles portàtils, fa anys que els jocs han sortit en massa del televisor del menjador de casa i poden estar presents a qualsevol lloc. No obstant això, una plataforma amb seients penjant d'una grua a cinquanta metres d'altura en un espai dedicat a fires professionals continua sent una ubicació del tot inusual on jugar. Serà una realitat a la BGW. “El saló està consolidat en aquest tercer any, però intenta sorprendre constantment”, explica el director de la trobada.

Jugadors a la Barcelona Games World.
Jugadors a la Barcelona Games World.JOAN SÁNCHEZ

Els assistents al saló podran pujar a la plataforma en grups de 22 —només el dia 1 de 10.00 a 20.00— i competir entre ells amb una selecció de jocs de Nintendo Switch en un muntatge organitzat per Vodafone. L'operador donarà prioritat a 200 dels seus clients, premiats també amb entrades gratis a la fira. A més de l'atracció en si, l'operador disposarà d'un espai dinamitzat per la youtuber espanyola Miare, des d'on les persones que facin cua podran veure tot el que passa en la plataforma suspesa a través d'una càmera.

Gran final d’eSports

La Barcelona Games World coincideix aquest any amb les finals d'algunes lligues dels anomenats eSports, que reuneixen audiències multitudinàries per veure en directe i projectades en grans pantalles partides de jugadors professionals de videojocs. Més de 1.700 espectadors podran presenciar a l'espai Arena de la BGW els enfrontaments dels quals sortirà el millor equip de League of Legends d'Espanya i Portugal. La Iberian Cup, que aquest any estrena la seva primera edició organitzada per Riot Games i la Lliga de Videojocs Professional (LVP), celebrarà la seva gran final a la fira.

Les principals cites de la BGW

Dijous, 29 de novembre

11.00 - 11.30: El món del so i bandes sonores originals de videojocs (La Salle)

13.00 - 14.00: Indústria i Acadèmia: Un diàleg amb
futur (Tecnocampus)

15.30 - 16.00: eSports & Màrqueting (Play The Games)

Divendres, 30 de novembre
12.00 - 13.00: Història de les consoles a Retrobarcelona

13.00 - 13.30: Lliurament de premis als Special Guests

16.00 - 17.00: Introducció a l'electrònica al Cosplay

19.00 - 19.30: Final de Fortnite al Mobile Arena

Dissabte, 1 de desembre

12.00 - 13.00: Conferència d'Akira Yamaoka

15.00h - 20.00: Semifinals de League of Legends

18.00 - 19.30: Final de Hearthstone al Mobile Arena

18.00 - 20.00 - Arqueologia Gamer. Qui vetlla pel llegat del videojoc?

Domingo, 2 de desembre

12.00 - 14.00 - Tom Kalinske, exconseller delegat de Sega

15.00 - 20.00 Final de League of Legends

16.00 - 18.00 Concurs d'actuacions de Cosplay

Consulteu el programa complet

El talent de 90 ‘startups’

“El mercat ibèric és una potència a Europa de repercussió internacional gràcies a l'abast del portuguès i l'espanyol al continent americà”, assegura el responsable de relacions institucionals de la LVP, Sergi Mesonero. Per aquest motiu, la Iberian Cup cerca convertir-se en un “nou referent de League of Legends”, el joc per excel·lència dels eSports. Una altra iniciativa en la mateixa línia, Barcelona Mobile Challenge, acollirà durant els quatre dies del saló diferents tornejos per trobar els millors jugadors de Clash Royale, Arena of Valor, Hearthstone i Fornite. La BGW veu en els jocs per a mòbils un segment que s'ha disparat i que, segons dades del 2017 de la consultora Newzoo, representa un 44% de la quota de negoci, respecte al 29% de les consoles i un 27% el PC. 

“Creixerà un 20% anualment durant els propers tres anys”, comenta Llopart sobre la bona salut del sector dels videojocs. A Espanya la facturació d'aquesta indústria va arribar als 617 milions d'euros, segons dades del Llibre Blanc del 2017 de l'associació espanyola d'empreses productores i desenvolupadores de videojocs DEV. Aquest mateix document preveu que el 2020 aquesta xifra pot ascendir als 1.440 milions. Conscient del potencial nacional, la BGW dedicarà un espai a impulsar les empreses emergents. En col·laboració amb la incubadora de videojocs de Barcelona Game BCN, un jurat de la BGW ha seleccionat 60 projectes de startups nacionals i internacionals que tindran un estand a la fira, a la zona indie, i entraran en un programa de finançament. Dotze d'elles, d'un total de més de 220, han estat seleccionades a través d'un concurs obert i algunes acudiran amb l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC). Les startups que participaran en l'esdeveniment, 90 en total i un 15% estrangeres, podran defensar els seus projectes davant d'inversors internacionals i publishers de videojocs, una figura que equival a l'editor al món literari.

Més oferta universitària

Amb la presència de la Barcelona Games World, el congrés de desenvolupadors Gamelab i el Mobile World Congress, Barcelona és un pol d'atracció d'empreses de videojocs. Ho demostra que gegants com Social Point i King apostin des de fa anys per tenir presència a la capital catalana. Aquest ecosistema ha provocat que el nombre d'estudiants de graus i màsters enfocats a l'oci digital a Catalunya s'hagi multiplicat per dotze en cinc anys. També ho ha fet l'oferta. Si en el curs 2013-2014 existia només un grau en videojocs i algun màster, amb un total de 100 alumnes, quatre anys més tard aquesta xifra superava els 1.200. Són xifres del curs que va acabar el juny passat. Els alumnes estaven repartits en deu graus (només un a preu públic) i cinc màsters, segons dades de l'ICEC. 

ENTI-UB, la primera escola universitària de creació de videojocs de Catalunya, ocuparà un dels estands dedicats a la formació. “La Barcelona Games World suposa la reducció a la mínima expressió entre la indústria i l'acadèmia”, afirma Óscar García, director acadèmic de l'escola. Afegeix que aquesta oportunitat permet que “professors i alumnes puguin parlar amb els desenvolupadors cara a cara” i trobar oportunitats laborals. Així mateix, García celebra que a la BGW les famílies assistents “connectin amb el vessant pedagògic del videojoc”, per la qual cosa “es produeixen les condicions oportunes perquè els joves entenguin la indústria i els pares s'apropin al videojoc”. Alguns adolescents potser s'animaran a estudiar la disciplina en un futur.

El record dels noranta

La startup Garage 51 tindrà estand en la secció indie de la fira gràcies a una beca d'ENTI-UB a un bon expedient. Es tracta de la primera companyia que ha sorgit de l'escola, formada per tres exestudiants. Ha desenvolupat un joc d'acció de samurais contra monstres ambientat al Japó. El juny passat la companyia va obtenir un préstec de 80.000 euros de l'ICEC.

La nostàlgia per uns videojocs més simples i limitats tecnològicament es podrà sentir de prop a l'espai Retrobarcelona de la fira. Els assistents podran jugar a més de 250 consoles recreatives, ordinadors clàssics i màquines arcade —les que van permetre jugar a videojocs als salons recreatius fins als noranta— en un espai de més de 5.000 metres quadrats. En aquest cas, la seva relació amb la pantalla serà la tradicional. Si a la zona futurista dedicada a la realitat virtual es podrà jugar a un tennis de taula evolucionat, a l'espai retro se celebrarà un torneig de futbolí clàssic. L'espai de jocs antics retrà homenatge a la consola Mega Drive de Sega, que va triomfar en la dècada dels noranta. El que va ser CEO de la companyia als Estats Units durant el moment de més èxit, Tom Kalinske, serà el convidat estrella de Retrobarcelona.

Recital de bandes sonores

El videojoc, la indústria cultural més flamant, s'ha alimentat al llarg de la seva encara curta història d'altres disciplines artístiques, com la música i el cinema. L'edició del 2018 de la Barcelona Games World reconeixerà la trajectòria professional del japonès Akira Yamaoka, una de les figures més aclamades de la música dels videojocs. És autor de les bandes sonores dels títols de la saga de terror Silent Hill (Konami) i de les adaptacions cinematogràfiques d'aquest joc. Els assistents que ho vulguin hauran d'adquirir una entrada especial per gaudir de la música de Yamaoka en directe. Serà el dissabte dia 1 a l'Auditori Fòrum CCIB de Barcelona. Un espectacle anomenat Games & Symphonies viatjarà per les millors bandes sonores de videojocs acompanyat d'efectes multimèdia.

Espectacle de ‘cosplay’

Tindrà lloc sobre la passarel·la. Alguns dels assistents a la Barcelona Games World mutaran en alguns dels seus personatges preferits. En aquest cas, sense l'ajuda de cap realitat paral·lela. Les places ja estan esgotades. Es tracta de la secció de cosplay del festival, fenomen nascut al Japó que consisteix a disfressar-se d'un personatge de videojocs o de manga. Alguns dels participants lluiran els seus hàbits en una desfilada de moda. D'altres —en aquesta categoria encara queden places— cantaran i ballaran amb la seva disfressa dalt d'un escenari. Els inscrits podran fer-ho a manera individual o en grup per acomiadar la fira, ja que aquest concurs tindrà lloc diumenge, l'últim dia. L'organització lliurarà premis a les millors disfresses segons diverses categories.

Sobre la firma

Jordi Pueyo Busquets
Es periodista en la redacción de Cataluña y escribe sobre economía, innovación y tecnología. Antes de llegar a EL PAÍS, pasó por ACN, TV3, 324.cat, Bloomberg TV y Cadena Ser. Ha dado clases de redacción en inglés en la UPF y de redes sociales en la UOC. Es licenciado en Periodismo, Ingeniería Informática y máster en Innovación y Calidad Televisivas

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_