_
_
_
_

Focus presenta temporada i alerta del mal que pot fer al sector teatral una altra ‘tardor calenta’

Daniel Martínez, president del grup, considera que la dimissió de Pasqual del Lliure ha estat un desenllaç “brut i ofensiu”

Jacinto Antón
Foto de família de la 32a temporada teatral de Grup Focus, dijous a Barcelona.
Foto de família de la 32a temporada teatral de Grup Focus, dijous a Barcelona.EUROPA PRESS

El grup Focus ha presentat aquest migdia la seva nova temporada i ho ha fet en un ambient de la professió crispat per la dimissió de Lluís Pasqual al capdavant del Teatre Lliure i per la inquietud que es visqui una altra tardor calenta a Catalunya i el perjudici que això podria suposar per al sector teatral. En un acte amb nodrida presència d'actors, directors i dramaturgs, el president de Focus, Daniel Martínez, ha explicat que els teatres barcelonins del grup (Romea, Goya, Villarroel i Comtal) van perdre la temporada passada 24.000 espectadors. “Va ser una temporada molt complicada, encara dol pensar en el daltabaix dels tres primers mesos, les coses van millorar després, però no vam poder recuperar-nos del tot”, ha dit.

Martínez ha expressat la preocupació del sector per la incertesa política i la possible agitació al carrer. “El teatre és una opció d'oci molt sensible a les situacions anímiques dels ciutadans. L'any passat aquesta situació anímica va ser molt complicada. Potser el referèndum que caldria fer és ‘com està la ciutadania?’, per realitzar nosaltres llavors les nostres propostes, i el mateix els cinemes. Nosaltres no som més que el reflex de la situació en la qual es troba la ciutadania. Jo no sé si s'arribarà aquest any a situacions com les de l'any passat, no ho desitjo, ni crec que ho desitgi ningú, i si no ho desitja ningú llavors, confio, no s'ha de produir”.

Martínez ha exposat les dades de la temporada passada de Focus: 11 produccions pròpies, 4 coproduccions, 41 espectacles presentats en els quatre teatres barcelonins del grup, 1.214 funcions, una oferta de 591.000 butaques, un total d'espectadors de 331.268, i 6.170.000 euros de guanys. La temporada que arrenca ara, centrada en la producció pròpia i a perseverar en les línies programàtiques pròpies de cadascun dels teatres, a més d'en l'excel·lència artística, consta de 49 espectacles, 10 produccions noves i 5 coproduccions, 12,5 milions d'euros de pressupost en programació, i uns equips que sumen gairebé 400 persones en total.

Daniel Martínez ha expressat preocupació per diversos factors, entre ells el que, en la seva opinió, hi ha una tendència a la banalització de continguts, una dictadura del temps, i problemes amb la llibertat d'expressió que va atribuir especialment a l'autocensura.

Pel que fa a la polèmica dimissió de Pasqual al capdavant del Lliure, l'ha considerat “un signe dels temps en el seu aspecte més negatiu”. Li ha semblat que la crisi ha tingut “un decurs estrany i un desenllaç brut i ofensiu per tots aquells que aplaudim el gran treball dels artistes, i un d'ells és sens dubte Lluís Pasqual ”.

Martínez ha reflexionat que avui “una sola veu pot crear sensació de multituds” i ha fet autocrítica en considerar que el teatre s'implica menys en les qüestions contemporànies que, per exemple, la literatura.

La temporada de Focus consta de grans noms i de nombroses propostes interessants, a més de la recuperació de diversos espectacles d'èxit. Les programacions de cada teatre les han presentat els seus directors, amb l'excepció del Romea, Carles Canut, que, ha assenyalat Martínez, “lluita amb totes les forces amb la seva malaltia” (un càncer). Al Romea, que obre temporada amb la reposició d'IVA, la comèdia de les T de Teatre dirigides per Julio Manrique (i que celebra 100 funcions el 13 de setembre), destaca, encara que no arribarà fins a final de temporada, Casa de nines, segona part, revisitació de l'obra d'Ibsen per Lucas Hnath amb la direcció de Sílvia Munt i Emma Vilarasau (Nina) i Ramon Madaula com a intèrprets. Pujaran a l'escenari del Romea uns altres grans actors com José Sacristán (Señora de rojo sobre fondo gris, de Delibes, al març), Gabino Diego (El desguace de las musas, por la Zaranda, marzo), o Jordi Bosch (La partida d’escacs, de Stefan Zweig, per Iván Morales, maig). Per assenyalar, també el retorn d'Adossats (la reeixida comèdia de Madaula, amb ell mateix, Bosch i Canut en el repartiment), L’omissió de la família Coleman, versió catalana de la cèlebre obra de Claudio Tolcachir dirigida pel mateix autor, o la Fedra de Lolita Flores que es va estrenar al festival de Mèrida.

El teatre Goya, que dirigeix Josep Maria Pou i fa deu anys de la seva actual etapa, aposta per només quatre grans espectacles: Shirley Valentine, el clàssic de Willy Russell, que obre temporada i interpreta Mercè Aránega, Escape Room, obra de Joel Joan i Hèctor Claramunt que tots dos dirigeixen i Joan també interpreta, L’últim acte una immersió en Txékhov a través de textos diversos i amb Francesc Orella i Nina sota la direcció de Carles Alfaro, i Todas las noches de un día, d'Alberto Conejero, amb Carmelo Gómez i Ana Torrent.

A la Villarroel, que dirigeix Tania Brenlle, torna per obrir La calavera de Connemara, amb Pol López, s'emporten l'Othello de fake news dels Antonietes que va triomfar a La Seca, s'estrena L’habitació del costat, de Sarah Ruhl, sobre l'inventor del vibrador elèctric (!) per guarir disfuncions sexuals i neurosis femenines als EUA victorians, amb, de nou Pol López, i direcció de Manrique, i també La dansa de la venjança, de Jordi Casanovas, amb Laia Marull i Pablo Derqui (adreça de Pere Riera). A més, La zanja, de Titzina, sobre la retrobada de Pizarro i Atahualpa i amb ressons del Perú actual, i el retorn de Les noies de Mossbank Road, el cant a l'amistat dirigit per Munt amb Clara Segura, Cristina Genebat i Marta Marco.

Al Comtal, amb el projecte Onyric, el seu director Daniel Anglès, proposa un emocionant musical sobre la família guanyador de 5 Tonys en el seu muntatge original, Fin Home, que dirigeix ell mateix, amb 17 artistes en escena; el musical de cambra 24 hores de la vida d’una dona, basat en Stefan Zweig, amb Sílvia Marsó, i Les dames del Perpetu Socors, sobre un grup d'alumnes d'un col·legi catòlic escocès que viatgen a la ciutat i s'extralimiten. També, concerts de Kerry Ellis, Nigel Planner i Broadway a capella, a més del retorn del Mag Lari.

Focus oferirà el Ben-Hur estrenat a Mèrida al Teatre Coliseum al febrer. El Moby Dick de Pou i Andrés Lima farà gira (a Madrid, La Latina, del 25 de gener al 17 de febrer) i el Calígula de Derqui recalarà en el María Guerrero (4 al 30 de desembre).

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Jacinto Antón
Redactor de Cultura, colabora con la Cadena Ser y es autor de dos libros que reúnen sus crónicas. Licenciado en Periodismo por la Autónoma de Barcelona y en Interpretación por el Institut del Teatre, trabajó en el Teatre Lliure. Primer Premio Nacional de Periodismo Cultural, protagonizó la serie de documentales de TVE 'El reportero de la historia'.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_