_
_
_
_
L'escrita

Amaro, Gingham, Ludwig

Hi ha una tendència novel·lesca que estira el fil del 'cultural turn' dels vuitanta i que prefereix Wolfe a Pynchon, i Franzen a Ozick

L'escriptor Tom Wolfe.
L'escriptor Tom Wolfe.

Hi ha un cert tipus de novel·la que s’està tornant indistingible de la sociologia. S’instal·la en l’actualitat i la presenta ordenada, pentinadeta. Tendeix a la definició generacional i al costumisme-amb-punta que funciona tant en una columna setmanal com en un solemne premi nostrat. Es tracta d’una tendència novel·lesca que estira el fil del cultural turn dels vuitanta i que prefereix Wolfe a Pynchon, i Franzen a Ozick. Són novel·les que parlen de l’amor, avui, de la família, avui, de l’amistat, avui, cosa que em sembla fenomenal; almenys, en teoria. El problema és que, a la pràctica, aquestes novel·les s’acaben fixant més en l’efectisme esloganista de la resposta que en la complexitat de la pregunta. Penso en l’ambivalència profunda i incòmoda amb què en parlaven Musil, o Broch, o Schnitzler, i em fa l’efecte que estem als antípodes d’aquella Viena fascinada per la mal·leabilitat de la cosa humana, que s’escapa de tota categorització.

És la categorització, en canvi, el que interessa a aquesta tendència. La tesi provocativa, la publicació d’impacte. Sembla que hem perdut la paciència que cal per a aquesta hermenèutica morosa que tradicionalment s’associa a la (bona) literatura. El que premiem, en canvi, són aquestes experiències de l’ara i de l’aquí que ens permeten tancar el llibre i dir, des de la comoditat de la butaqueta, “És ben bé així”. Identificacions immediates i generalitzacions amables, començant per aquestes últimes tres frases, que fan exactament el mateix que comenten.

Potser ja estigui bé, no ho sé. La literatura com a intervenció en la comunitat i com a rebuig d’aquesta posteritat arnada que ha justificat tants elitismes. Prou d’ironies nihilitzadores! Enamorem-nos de nosaltres mateixos! Al capdavall, a qui li ve de gust identificar-se amb un home sense atributs? O amb l’etern marit? A mi, però, em preocupa la facilitat amb què certs escriptors, reconvertits en relacions públiques, resumeixen les seves novel·les en una tesi directa i polideta que l’entrevistador s’afanya a transcriure, agraït. Trobo que busquen el consol, l’ancoratge agradable. En el moment en què els escriptors comencen a parlar amb aforismes paolocoelhistes, cedeixen un terreny a la societat terapèutica que se suposava que li havien de disputar. Com a mínim, Houellebecq, un dels factòtums d’aquesta sociologització de la literatura, ens obliga a passar pel tràngol de reconeixe’ns en els seus monstres, cosa que sempre m’ha semblat propi de la literatura que m’agrada: afirmar que, encara que ens repugni, també som això que ens posen al davant. Ara, en canvi, ens diuen “Veniu, que us agradarà el que hi trobareu. Hi sortiu guapos i empolainats”. I vinga fotos amb filtre.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_